طراحی تجربه کاربری

معرفی کتاب؛ طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری زمینه وسیعی با چیزهای زیادی برای یادگیریست. اگر تازه شروع به یادگیری این مبحث کرده اید منحنی یادگیری برای شما دلهره‌اور به نظر می رسد. اما در این کتاب با ارائه روش‌های کاربردی این منحنی ساده تر و قابل یادگیری شده است. در ادامه مقدمه کتاب طراحی تجربه کاربری به قلم نویسنده آن را می‌خوانیم:

همه چیز از یک خبرنامه شروع شد، به یک وبلاگ تبدیل شد، فراگیر شد و اکنون به صورت کتاب در اختیار شماست. قالب این کتاب بر اساس تحقیقاتی بر روی خوانندگان واقعی نوشته شده است. این کتاب را طراحان پیشرو در زمینه ی تجربه کاربری بازخوانی کرده اند تا مطالب جذاب و مفید باشد. حتی در زمان نوشتن کتاب نیز بازخوردها را از اینترنت گردآوری می کردیم.

طراحی تجربه کاربری

این کتاب نوشته شده است زیرا وجود آن لازم است

در واقع، این درس ها به صورت یک خبرنامه، ایمیلی منتشر می شدند. هنگامی که با استارتاپ ها، برندهای معروف و تیم های ساخت محصول، همکاری می کردم، همکاران و دوستانم بارها سؤال های پایه ای تجربه کاربری را می پرسیدند. بنابراین، تصمیم گرفتم خبرنامه ای تحت عنوان «نکته های حرفه ای در تجربه کاربری» برای همکارانم منتشر کنم.

هفته ای یک بار، درسهای کوتاه و جذابی در زمینه ی تجربه کاربری می نوشتم و برای شرکت ها ارسال می کردم. مخاطبين من افراد پر مشغله ای بودند که در کار خود حرفه ای نبودند و اگر از آنها انتظار داشتم که شغل شخص دیگری را (طراح تجربه کاربری) بیاموزند، باید درسها را به شکل سرگرم کننده ای می نوشتم. به عبارت دیگر، آنها مبتدی بودند.

در آغاز، نگران بودم که این کار متکبرانه و آزاردهنده به نظر برسد ولی همه این سبک را دوست داشتند! حتی سوال هایی برایم ارسال می کردند تا به آنها پاسخ بدهم. مدت زیادی طول نکشید که نقل قول مشاوره هایم را در جلسه ها با مشتریان خودم می شنیدم و افراد خارج از شرکت نیز درخواست عضویت در خبرنامه را داشتند.
خیلی زود دریافتم که مهم ترین سؤال در انجمن های تجربه کاربری این است که چگونه می توانم یادگیری تجربه کاربری را آغاز کنم؟» و در نتیجه، نکته ها و مشاوره هایم تبدیل به یک وبلاگ شد.

اولین پروژه ی بزرگ من برای وبلاگ، درس های تصادفی تجربه کاربری بود. از ژانویه ی ۲۰۱۴، ۳۱ درس را به صورت روزانه درباره اساسی ترین چیزها در زمینه ی تجربه کاربری در وبلاگ قرار میدادم. این یک موفقیت بزرگ و فراتر از انتظار بود. این درسهای تصادفی بدون پرداخت هیچ پولی برای ارتقای آن، تابه حال میلیونها بار خوانده شده اند.

این وبلاگ مشوق من برای این کتاب است و اگر دلایل بیشتری می خواهید که چرا به وجود این کتاب نیاز است، عنوان «طراحی تجربه کاربری برای مبتدیان» تا به حال برای کتابی انتخاب نشده و ما آن را به این دلیل انتخاب کرده ایم که در سال ۲۰۱۵ در لیست شغل های پرتقاضا، رتبه ی چهاردهم را در آمریکا داشته است.

طراحی تجربه کاربری

این کتاب برای چه افرادی مناسب است؟

اگر هنوز متوجه نشده اید منظورم از تجربه کاربری چیست، کتاب خوبی را برای یادگیری آن انتخاب کرده اید. این کتاب برای سه دسته از افراد نوشته شده است:

١. کسانی که طراح نیستند و می خواهند طراح شوند.  ۲. مدیران طراحی تجربه کاربری ٣. افراد باتجربه در زمینه های شغلی دیگر که می خواهند درباره ی تجربه کاربری بیشتر بدانند.

اگر شما یک طراح تجربه کاربری نیستید، این کتاب دقیقا برای شماست!

هدف من این است که با آموزش ساده و اصولی، طراحان بیشتری را تعلیم دهم. هدفی که دست یافتن به آن به طرز شگفت آوری سخت است. این فقط یک کتاب درباره ی همچون طراحان اندیشیدن» و یا «داشتن ذهنیت تجربه کاربری» نیست، بلکه مجموعه ای از درسهای کاربردی است که به شما آموزش می دهد چه کارهایی را انجام دهید و چگونه در اولین روز از اولین شغلتان یک طراح تجربه کاربری باشید.

اگر شما دانش آموز یا کارآموز هستید و یا تازه فارغ التحصیل شده اید و برای شروع تجربه کاربری به صورت واقعی استرس و یا نگرانی دارید، کتاب خوبی را انتخاب کرده اید.
اگر شما طراحان تجربه کاربری را مدیریت می کنید یا خودتان یک طراح هستید و یا اختیار استخدام یا اخراج طراحان تیمتان را دارید، پس زمان بیشتری را صرف مدیریت طراحی می کنید و کمتر به طراحی می پردازید. بنابراین، باز آموزی برای شما همیشه مفید است؛ مخصوصا با وجود چنین کتابی، آسان و حتی سرگرم کننده خواهد بود.

اما برای یک مدیر، توانایی آموزش تجربه کاربری مهم تر از بازآموزی است که یکی از اهداف این کتاب نیز همین است. از این کتاب می توانید به عنوان یک منبع و یا یک الگو برای مکالمه با تیمتان استفاده کنید. گاهی با ارزش ترین چیز برای شما، کتابی است که پشتیبان شما باشد.

شاید تجربه هایی در زمینه هایی مرتبط مانند برنامه نویسی، مدیریت پروژه و یا فروش داشته باشید اما اکنون شما نیاز دارید که در زمینه‌ی تجربه کاربری اطلاعات بیشتری کسب کنید. از اینکه درک می کنید که طراحی تجربه کاربری هسته ی مرکزی تمام محصولات دیجیتالی و خدماتی است، بسیار سپاسگزارم.

این کتاب برای اینکه کار خودتان را شروع کنید و یاد بگیرید تا با صحبت های عملی راهی برای درک کاربران ایجاد کنید، راهنمای خوبی است. اگر آرزوی رفتن به سمت وجوه طراحی در آینده را دارید، مطالعه ی این کتاب نیز برای شما فوق العاده خواهد بود.

طراحی تجربه کاربری

این کتاب چگونه سازماندهی شده است؟

این کتاب شامل صد درس است که در بخشهای مشخصی گروه بندی شده و تقریبا روند واقعی تجربه کاربری در پروژه های عملی را دنبال می کند. بنابراین، شما الان در اولین جایگاه شغلی خود به عنوان طراح تجربه کاربری قرار گرفته اید. زمانی که خواندن کتاب را شروع کنید، این حس را خواهید داشت که ما در کنار یکدیگر کار می کنیم. البته سعی کنید به شوخی‌های کتاب بلند نخندید زیرا دیگران فکر می کنند شما دیوانه اید؟

در این کتاب چیزی را پیدا نمی کنید که شامل نمودارها یا جدول بوده و به آن خیلی عمیق و ریز پرداخته شده باشد. این کتاب بر این اساس طراحی شده است که یک مرجع سریع و خوب برای طراحان تجربه کاربری باشد. درسها کوتاه و همراه با شوخ طبعی خاص من است.

در هر حال این کتاب یک مرجع سریع است و بسیاری از زمینه ها را پوشش میدهد. البته ممکن است به هر مطلب و عنوانی از تجربه کاربری نپردازد ولی بسیاری از زمینه ها را معرفی می کند. در این کتاب بر روی چیزهای ویژه ای تمرکز کرده ام که افراد مبتدی به آنها نیاز دارند.

بنابراین، مباحثی نظیر روندهای لین و اجايل ، طراحی کاربر محور، طراحی انتقادات، بررسی عمیق دسترس پذیری و مطالبی مشابه به آن، در این کتاب مطرح نشده است. این مطالب برای طراحان خبره تر و پیشرفته تر است. شما برای حرفه ای تر شدن، می توانید در اینترنت مطالبی که در کتاب به آن اشاره شده را جستجو و یا کتاب های دیگری را مطالعه کنید.

تمامی این صد درس مستقل هستند و شما مجبور نیستید که درسها و فصل ها را به ترتیب بخوانید (البته این مورد، به نیاز و تصمیم شما بستگی دارد. اگر می خواهید فصل مشخصی را بخوانید و یا به عنوان یک منبع استفاده کنید، این کار امکان پذیر است. البته خواندن کل کتاب هم ایده ی جالبی است. درسها در ۱۴ فصل گروه بندی شده اند: و ابتدا در فصل ایده های اصلی، کمی از مفاهیم اولیه را خواهید آموخت. طراحی تجربه کاربری گاهی می تواند دور از عقل باشد و بسیاری از تصمیم های «عقل سلیم» شما منجر خواهد شد که در مسیر اشتباهی قرار بگیرید.

اگر شما تا به حال چیزی را طراحی نکرده اید، هر یک از این درسها را مطالعه و قبل از ادامه، درباره ی هر بخش فکر کنید. و در بخش دوم، بخش «پیش از شروع» با مطالبی کاربردی آشنا می شوید که شما را برای بررسی های بعدی، در روند تجربه کاربری آماده می کند.

اگر در یک شرکت بزرگ کار می کنید، خواندن این بخش ها برای شما ضروری است. و در بخش «مبانی رفتاری»، «تحقیقات کاربری » و «محدودیت های ذهنی ما»، اصول فهم انسان از چرایی و چگونگی انجام کارها را یاد می گیرید و همچنین چگونگی رفتارهای کاربران را در زمانی که کاری انجام میدهند و شما انتظار آن را ندارید، بررسی می کنید. و در فصل «معماری اطلاعات» و «طراحی رفتار»، ایدهایی که در بخش های قبلی یاد گرفته اید را با مهارت های خود ادغام می کنید. روند و علم طراحی تجربه کاربری برای بسیاری از افراد می تواند به طور کلی روش جدیدی درباره ی تفکر طراحی باشد.

و سپس به صورت واقعی شروع به طراحی می کنید: و فصل «اصول طراحی بصری» قبل از «Wireframing و ساخت نمونه های اولیه» در این کتاب مطرح شده است.

و برای ساخت یک وایرفریم خوب (مستندات اصلی شما به عنوان یک طراح تجربه کاربری باید درک صحیحی از این که طراحی چگونه کار می کند داشته باشید، نه فقط اینکه طراحی چگونه دیده میشود. و بعد از اینکه متوجه شدید اندازه، رنگ و لایه بندی کار شما، چگونه بر کاربر تأثیر می گذارد، یاد می گیرید که در ساخت وایرفریمها چه بایدها و نبایدهایی را باید رعایت کنید.

و در بخش «روان شناسی کاربردپذیری» و «محتوا»، خواهید آموخت که چگونه طراحی خود را آسان تر و متقاعد کننده تر کنید. بنابراین، تعداد کاربران بیشتری از نتیجه ی نهایی کار شما استقبال و استفاده خواهند کرد. و بخش «لحظه‌ی روبه رو شدن با حقیقت» بسیار مهم است: بخش راه اندازی اپلیکیشن و یا وب سایت. و بعد از راه اندازی، هر طراح خوب تجربه کاربری میزان کارایی و موفقیت طراحی خودش را در دنیای واقعی و با کاربران واقعی اندازه گیری می کند.

مهارت های این کار را در این بخش یاد می گیرید. نام این بخش «اطلاعات آماری برای طراحان» است. نگران نباشید، در این فصل هیچ معادلات و چیز سختی وجود ندارد. بیشتر محتوای آن تصویر است. و و در نهایت در بخش «برای خود یک شغل پیدا کنید» چیزهایی یاد می گیرید که چه نقشی در تجربه کاربری برای شما مناسب است، چه چیزی باید در نمونه کارهای شما وجود داشته باشد و اینکه کار شما در تمام روز به عنوان یک طراح تجربه کاربری چیست.

برای درک راحت تر و بهتر شما، در این کتاب از تصاویر گرافیکی و جالبی استفاده کرده ایم تا درک مفاهیم کتاب برای شما ساده تر و روان تر شود.

اهداف اصلی کتاب

مانند هر کتاب خوبی که در زمینه ی تجربه کاربری نوشته شده است، این کتاب هم دو هدف دارد: ۱- آموزش و تعلیم طراحان تجربه کاربری بیشتر ۲- میلیونر کردن بیشتر نویسنده!

و یا به عبارت دیگر: هدف کاربر و هدف کسب و کار ولی هدف اصلی من تبدیل کردن شما به یک طراح تجربه کاربری است و در ادامه شما بیشتر به دنبال این داستان خواهید رفت و کتاب را به دوستان خود معرفی خواهید کرد و این کار موجب تعليم طراحان بیشتری خواهد شد.

عنوان کتاب: طراحی تجربه کاربری

نویسنده: جوئل مارش

تیم ترجمه: UXbook

ناشر:کتاب وارش