در گرافیک با اصطلاحات «دیزاین کتاب»، «تایپ دیزاین» و «پوستر دیزاین» آشنا مىشويم. همهى اینها هسته اصلی دیزاین را در بر مىگيرند. اما مفهوم دیزاین در گرافیک چیست؟
سازمان دهى معنا یا منظوری خاص، با در نظر گرفتن امکانات، اولویت و با کمک منطق و خلاقیت برای درک و یا مصرف مخاطب یا قشر خاص؛ که از معنی طراحی بسیار فاصله دارد. در واقع طراحی آخرین مرحلهى شکل گرفتن دیزاین است که برای نشان دادن فکر و ایده بر روی کاغذ به کار میرود.
«طراحی» ترجمه لغت “Drawing” است. بنابراين شاید بهتر باشد بگوییم: مى توان هر آن چه را که پیش از شروع فرآیند ثبت یک طرح رخ می دهد، دیزاین نامید.
دیزاین بیشتر زمانی مطرح میشود که ما با محتوا و مخاطب سروکار داریم. این که محتوا را چطور و چگونه به شکلی بصری چیدمان کنیم تا مخاطب بتواند به بهترین شکل با آن ارتباط برقرار کند. در رشتهى گرافیک با اصطلاحات «دیزاین کتاب»، «تایپ دیزاین» و «پوستر دیزاین» آشنا مىشويم. همهى اینها هسته اصلی دیزاین را در بر مىگيرند.
تبلیغ دوربین NX Mini سامسونگ/ آژانس تبلیغاتی: لئو برنت سوئیس، زوریخ، سوئیس/ مدیر خلاقیت: Axel Eckstein/ مدیران هنری: Johannes Dörig, Pedro Moosmann
در جوامع صنعتی قبل از شروع هر پروژهای، ابتدا به دیزاین آن فکر میکنند و دیزاینرها فکر و ایدهى پروژه را ارايه میدهند. دیزاینر الزاما شاید نتواند بر روی کاغذ یک خط راست رسم کند و یا ممکن است در مورد ترکیبات رنگها بر روی بوم اطلاعات چندانى نداشته باشد، اما فرایند تولید یک اثر خوب و تاثیر گذار را مشخص میکند.
پس دیزاین اجبارا امری است مهم و مىبايست با تمامى معانی آن آشنا شد. اين دیزاین است که به یک مجموعه هویت میبخشد و به آن کمک میکند تا جایگاه خود را در بین مخاطبان باز کند.
مهمترين مطلبى كه تمامی طراحان گرافیک بزرگ در مورد یک سفارش بیان میکنند، این است که هر سفارش همانند یک مساله است که باید برای آن راه حلی مناسب یافت و جوابی مطلوب به دست آورد.
توقف خشونت/ آژانس تبلیغاتی: Terremoto تبلیغات، کوریتیبا، برزیل/ مدیر خلاقیت: Ricardo Gandolfi/ مدیر هنری: Guilherme Rubini
اصلیترین سوالات دیزاین «چه چیزی» و «برای چه کسی» است و وقتی به مرحله «چطور» می رسد، کم کم وارد حیطه طراحی میشود.
مفهوم دیزاین در گرافیک
به دلیل نامفهوم بودن معنی اصلى «دیزاین» در ايران، تقریبا در بيشتر مواردی که این عمل انجام میشود، اصل کار دیزاین ناشناخته باقی میماند. به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در اينباره، در زمينهى طراحی گرافیک کشور ما برخی از کارها دارای خلاهايى هستند.
بيشتر طراحان گرافیک سعی میکنند این خلا را با خلاقیت در به کار بردن فرمها و رنگها از بین ببرند؛ بی آنکه بدانند برای چگونگی استفاده از این فرمها و رنگها يا برای کاربرد صحیح عکس و تصویرسازی و یا حتی برای انتخاب یک تایپفیس مناسب جهت فرایند طراحی خود، نیازمند آن هستند که قبل از مقولهى طراحی، پروسهى دیزاین را به طور کامل طی نمایند.
حفظ تعادل طبیعت/ آژانس تبلیغاتی: Terremoto تبلیغات، کوریتیبا، برزیل/ مدیر خلاقیت: Ricardo Gandolfi/ مدیر هنری: Guilherme Rubini
مخاطب و یا سفارش دهنده، همیشه با يک هدف مشخص وارد بازار میشود؛ پس نمیتوان بدون داشتن یک برنامه و هدف مشخص برای یک محصول، طرح موفقی را ارايه داد و از آن طرف توقع داشت که طرح با موافقت روبرو شود.
هر تبلیغ، نیازمند طی کردن سه مرحله اساسی است که هرکدام از این مراحل برای خود نیازمند تخصص های خاصی هستند و مسلما قرار نیست تمامی این مراحل را یک طراح گرافیک به تنهایی انجام دهد.
پیش تولید، فرآیند تولید و بازخورد سه مرحلهای است که مى توان برای یک پروژه ى تبلیغاتی در نظر گرفت.
پیش تولید شامل سنجش نياز و مخاطب شناسی است. به نوعی دیزاین در این مرحله اتفاق میافتد. مدير هنرى يا طراح گرافیک با تحقیقاتی که در اين مرحله انجام میدهد متوجه مىشود طيف مخاطبان چه کسانی هستند و قرار است چه چیزی به چه روشی تبلیغ شود.
W Radio/ آژانس تبلیغاتی: Alazraki Transmedia شبکه، مکزیکو سیتی، مکزیک/ مدیران خلاق: María Villarroya, Germán Casas/ مدیران هنری: Laura Riva Palacio, Adrián Sanabria, María Villarroya
بعد از آن طراح گرافیک وظیفهى ایده يابى و طراحی آن را به عهده دارد و در واقع خوراک مد نظر را برای مخاطب تولید میکند. اما برای ارزیابی تاثیرات این خوراک، لازم است که بازخورد آن در بین مخاطبان بررسی شود تا نقاط قوت و ضعف کار مشخص شده و مورد توجه قرا بگيرد.
این سه مرحله را می توان Design ,Drawing ,feedeback نام گذاری نمود.
البته این فرآيند تنها برای تبلیغات تجاری استفاده نمیشود. مهم نیست که شما قرار است یک محصول تجاری را معرفی کنید و یا یک فرهنگ سازی انجام دهید. در واقع شما در هر صورت در حال تبلیغ هستید؛ حال یا تبلیغ خمیر دندان است و یا تبلیغ فرهنگ کتاب خوانی و یا بهداشت محیط زیست!
برای تمامى موارد، مىبايست هركدام از این سه مرحله، به صورت کامل و با حساسیت ویژهای پیگیری شود. در آن صورت، مىتوان توقع تاثیر گذاری بر روی مخاطب را از یک اثر گرافیکی و يا یک اثر تبلیغاتى داشت.
و در پايان نقل قولى از استاد فرشید مثقالی: «گرافیک دیزاینر، یک مساله حل کنِ خلاق است!»
مفهوم دیزاین در گرافیک
ارسالی توسط: پارسا صادقیان