نجابتی: در آموزش گرافیک صاحب روش شده‌ایم

 مسعود نجابتی گفت: ما در آموزش گرافیک صاحب یک متد و روش شده‌ایم که حاضریم این روش را در اختیار گروه‌ها و فضاهایی که به آن نیازمند هستند، قرار بدهیم.

نجابتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش گرافیک به شکل رسمی در فضای آکادمیک در حال انجام است، اظهار کرد: مسئله‌ای که ما به عنوان اساتید کارگاه‌های آموزشی مدنظر داریم این است که این آموزش‌ها باید در فضای واقعی جامعه، مبتنی بر نیازهای جامعه و به صورت فوری انجام شود. به عنوان مثال ثمره تلاش سه‌روزه هنرمندان گرافیک در کارگاه گرافیک همدلی، نتیجه‌ای است که ما در طول یک ترم از یک دانشجو می‌بینیم.

نجابتی با اشاره به اینکه برخی افرادی که به این کارگاه‌ها می‌آیند، تحصیلات دانشگاهی دارند، بیان کرد: آن‌هایی که به این کارگاه‌ها می‌آیند علاوه بر اینکه مهارت کسب می‌کنند، یاد می‌گیرند که ایده‌های خود را خیلی سریع عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: در جامعه ما هنگام برخی اتفاقات و ایام‌ خاص نیاز است که هنرمند واکنش سریع داشته باشد. واکنش سریع محتاج تمرین هنرمندان در فضای کارگاهی است. آن‌ها باید آمادگی لازم را داشته باشند تا در زمان بروز اتفاق‌ها و ایام‌ خاص سال خیلی سریع عکس‌العمل نشان دهند. آنچه که در این کارگاه‌ها آموزش داده می‌شود، بسیار از فراتر از آموزش آکامیک است.

این پیشکسوت گرافیک عنوان کرد: یکی از نکات برجسته و مهم کارگاه‌ها این است که افرادی که در کارگاه حضور می‌یابند، در فضایی تعاملی، تجربه کار گروهی را خواهند داشت. این مسئله در دانشگاه‌های ما مغفول مانده است. این افراد با یک حرکت رفاقتی، هم‌افزایی را تجربه کرده و توان خود را در اختیار یک‌دیگر قرار می‌دهند تا یک اثر شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: ملاک در کارگاه‌ها ثبت شخصی نیست؛ بلکه نتیجه نهایی اهمیت دارد. این مسائل از توفیقاتی است که مدرسان کارگاه‌ها در طول این سال‌ها و در آموزش‌های کارگاهی به دست آورده‌اند. بخشی از گرافیک، هنر است و بخش‌های دیگر آن مهارت، تکنیک و تجربه‌های اشخاص است که نیاز به آموزش دارد.

این استاد برجسته گرافیک تشریح کرد: استعدادهای شخصی، فردی و توانایی در هنر مسئله‌ای جداست. در قسمت اکتسابی گرافیک، هنرجویان این رشته می‌توانند تجربه اساتیدی را که سال‌های متمادی در این کارگاه ها کسب کرده‌اند، یاد بگیرند. ما در این کارگاه‌ها اصرار داشته و سعی می‌کنیم تجربه اساتید نسل‌های گذشته را به نسل‌های فعلی انتقال دهیم و از آن نهایت استفاده را ببریم. ما از توان و استعداد نیروی جوان‌ها غافل نشده‌ایم و سعی کرده‌ایم که در کارگاه‌های خود از امکانات و ظرفیت‌های جدید جوان‌ها که با آن مواجه و درگیر هستند، استفاده کنیم.

نجابتی در خصوص آموزش بهتر گرافیک، عنوان کرد: ما در طی این سال‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که نیاز به روش داریم. ما به مدل و روشی نیاز داریم که حتی بتواند به صورت یک بسته به فضاهای متقاضی نیز عرضه شود. تقریبا می‌توانم ادعا کنم که بعد از سال‌ها این اتفاق رخ داده است.

وی اضافه کرد: ما در کارگاه‌های خود کلمه «چه‌کنم» نداریم. یعنی می‌دانیم که روال به چه صورت است و هرکس در جای خود قرار گرفته است. ما صاحب یک متد و روش شده‌ایم که حاضریم آن را در اختیار گروه‌ها و فضاهایی که به آن نیازمند هستند، قرار دهیم؛ کما اینکه این کار را انجام داده‌ایم. در فضای شبکه کشوری که به همت نهضت مردمی پوستر انقلاب رقم خورده است، این تجربه به حدود 14 استان منتقل شده است.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها نیز این فضا را تکرار کرده و این متد را بومی‌سازی و متناسب با نیازهای خود کرده‌اند. این اتفاق همچنان جای کار دارد و ما می‌توانیم در فضاهای دیگر نیز این مدل‌ها را پیدا کنیم و حتی امیدوارم هستیم که به شکل متعالی آن را در آینده تجربه کرده و در اختیار دانشگاه‌ها قرار بدهیم.

این پیشکسوت گرافیک در خصوص عدالت توزیعی آموزش گرافیک، گفت: عدالت توزیعی آموزش گرافیک دغدغه من و اساتید دیگر این هنر است. ما در این سال‌ها در حد توان خود کسانی که در مناطق محروم ایران زندگی می‌کردند را با در اختیار گذاشتن هزینه ایاب و ذهاب آن‎ها به کارگاه‌ها، دعوت کردیم.

نجابتی بیان کرد: در بخش دیگر خودمان در مناطق محروم حضور پیدا کردیم. بسیاری از کارگاه‌هایی که در این سال‌ها برگزار شده، در مناطق محروم ایران بوده است. ما به این کار بسنده نکرده و حتی قبل از کرونا نیز به آموزش مجازی پرداخته و فکر کردیم.

وی افزود: بسیاری از کارگاه‌هایی که برگزار می‌شود در قالب فیلم یا کلیپ آموزشی به دوستانی که علاقه‌مند در این حوزه هستند و امکان حضور در این کارگاه‌ها را ندارند، تقدیم می‌شود. ما به دنبال آموزش آنلاین مجازی هستیم که در حال حاضر در حال کار روی آن بوده و چند برنامه نیز تهیه شده است. ارتباطاتی برقرار شده که با شرایط فعلی نسبت به آموزش آنلاین مجازی بیشتر مصر هستیم تا این فضا را دنبال کنیم. امیدواریم با این روش‌ها در مناطقی که امکان توفیق حضور را پیدا نمی‌کنیم، بتوانیم خدمتی برسانیم.

نیاز  به حمایت‌های غیرمستقیم برای سروسامان گرفتن هنر گرافیک داریم

وی در خصوص حمایت از اساتید گرافیک، اظهار کرد: سازمان مشخصی متولی حمایت از اساتید و پیشکسوتان گرافیک نیست؛ اما کم و بیش حمایت‌های مقطعی و موردی در خور نیازهایی که کارگاه‌ها داشته، انجام شده است. این حمایت‌ها به گونه‌ای است که تنها کارگاه‌ها شکل بگیرد. ما به اساتید کارگاه‌ها دستمزدی پرداخت نمی‌کنیم.

نجابتی گفت: اگر سازمان‌ها تنها برگزاری کارگاه و اسکان هنرمندان را تامین کنند، ما کارگاه‌های آموزشی را با روحیه جهادی هنرمندان برگزار می‌کنیم. ما انتظار بیش از این حمایت را نداریم اما حمایت‌های جدی‌تری باید صورت بگیرد که قطعا در زمینه زیرساخت‌های پژوهشی و حمایت در تولید علم و رفتن به سمت بومی کردن مدل‌هاست. درحال حاضر ما تا همین جا قدم گذاشتیم و سعی‌کردیم با حداقل امکانات و روحیه جهادی فضا را پیش ببریم.

این استاد برجسته گرافیک با بیان اینکه نیاز به حمایت‌های غیرمستقیم است تا هنر گرافیک سرو سامان بگیرد، عنوان کرد: ما نیاز به قوانین خاصی برای این کار نداریم. بالاخره مجوز از سمت سازمان‌های متولی برای آموزش صادر شده و آن‌ها زیرساخت‌ها و فضاهایی را با حمایت خود در اختیار ما قرار می‌دهند.

نجابتی گفت: ادامه این راه به عهده هنرمندان است که در این فضا ورود پیدا کنند. قرار نیست که ما همه چیز را به عهده سازمان‌ها و دولت بگذاریم. باید بخشی از این فضا را خودمان برطرف کنیم. ما انتظار نداریم که همه شرایط آماده و بستر مناسب برای شروع باشد. به نظر من در شرایط سخت، کارهای خوبی انجام شده است.

وی افزود: سر و سامان دادن فضای هنر گرافیک، همت اهالی هنر را می‌طلبد که خوش فکری داشته و خلاقیت‌هایی را که در آثار هنری خود دارند در عرضه آموزش ایجاد کرده و مدل‌هایی را ارائه دهند. کرونا شرایط سختی برای همه صنوف و عرصه‌ها رقم زده است. ما انتظار نداریم در این شرایط به هنر و هنرمندان عنایت ویژه داشته باشند؛ چرا که ما تافته جدا بافته نیستیم. ما باید با پذیرش این شرایط و با خوش فکری بخشی از خلاهای ناشی از این شرایط را پر کنیم تا فضای آموزش و یادگیری را در اختیار علاقه‌مندان این رشته قرار بدهیم.

وی با اشاره به اینکه ما نیاز به حمایت‌های غیر مالی داریم، خاطرنشان کرد: در اختیار قرار دادن فضای مناسب آموزشی از جمله این حمایت‌هاست. همچنین تخصیص امکاناتی برای تاسیس کتابخانه در برخی مناطق کشور که دسترسی به منابع تئوری ندارد، از دیگر حمایت‌های مورد نیاز است. من فکر می‌کنم با توجه به شرایط فعلی، همین میزان امکانات مقدماتی برای آموزش در مناطق محروم فراهم شود، کفایت می‌کند.

این استاد برجسته گرافیک با بیان اینکه مسئله مهم تولید علم است که باید در این فضاها صورت بگیرد، تاکید کرد: این امر کار پژوهشی و زمان‌بری است که نیازمند حمایت‌های خاص خود است. دوستانی که در عرضه پژوهش فعالیت می‌کنند باید بیشتر در این زمینه راهکار ارائه دهند. امیدواریم ما و مسئولان در این فضا کارهای خود را انجام دهیم تا شاهد نتایج خوبی باشیم.

نجابتی یادآور شد: روز به روز به جمعیت کسانی که در این سال‌ها نتوانستند وارد فضای آکادمیک آموزش گرافیک یا هنرستان‌ها شوند، افزوده می‌شود که ما باید برای آموزش آن‌ها برنامه داشته باشیم.

منبع