نوآوری‌های نمایشگاه سبیت ۲۰۱۷ در هانوفر آلمان

نمایشگاه کامپیوتر سبیت (CeBIT) بزرگترین رویداد دنیا در صنعت کامپیوتر، شبکه، فن آوری اطلاعات و ارتباطات است. هجدهمین دوره این نمایشگاه در تاریخ ۳۰اسفند ۹۵ لغایت ۰۴ فروردین ۹۶ (۲۰-۲۴ march 2017) با حضور ۳۰۰۰ غرفه دار و ۲۰۰/۰۰۰ بازدید کننده در شهر هانوفر آلمان برگزار می شود. این نمایشگاه به عنوان معیاری برای کاربرد خلاقیت و هنر در صنعت فناوری اطلاعات شناخته می شود که جالب ترین و خلاقانه ترین ایده های عملی شده را می توان در آن یافت.


ژاپن مهمان ویژه سبیت ۲۰۱۷
ژاپن مهمان ویژه نمایشگاه “سبیت” ۲۰۱۷ در آلمان است. “سبیت” بزرگترین نمایشگاه در عرصه خدمات و فناور‌ی‌های کامپیوتری و دیجیتالی محسوب می‌شود. این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۴ مارس در شهر هانوفر جریان دارد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در مراسم گشایش نمایشگاه “سبیت” بر ضرورت تجارت آزاد جهانی تاکید کردند. به گفته مرکل تجارت آزاد سبب رشد اقتصادی در سراسر جهان می‌شود.


ربات اسکلتی برای کمک به سالمندان و توان‌بخشان
یکی از نوآوری‌های جدید در نمایشگاه عرضه دستگاهی (رباتی) دیجیتالی برای کمک به سالمندان و افرادی است که از ناحیه کمر به پایین فلج هستند. با این رباط افراد نیازمند می‌توانند بدون کمک دیگران راه بروند.


شباهت ربات‌ها به انسان
شرکت‌های ژاپنی شمار زیادی ربات برای مصارف مختلف در نمایشگاه هانوفر عرضه کرده‌اند. به گفته سازندگان ژاپنی این ربات‌ها که بیانگر “هوش مصنوعی” هستند باید در ظاهر خود نیز به انسان‌ها شبیه باشند.


ربات‌ها برای تشویق ورزشکاران
این ربات‌ها محصول ژاپن هستند و همچون گروه‌ دختران در ورزشگاه‌ها می‌توانند تیم‌های ورزشی را تشویق کنند و تماشاگران را نیز بر سر شوق آورند. ژاپن در مقام دوم در زمینه استفاده از ربات قرار دارد. به ازای هر ۱۰ هزار کارگر و کارمند در بخش اقتصاد ۲۱۱ ربات در این کشور وجود دارد. مقام نخست متعلق به کره جنوبی است و آلمان در این عرصه در جایگاه سوم قرار دارد.


مراقبت از ربات‌ها
ربات‌ها هم‌چون انسان‌ها زمانی از کار می‌افتند. یک شرکت دیجیتالی سیستمی برای مراقبت دائمی از ربات‌ها ساخته که میزان استهلاک قطعات آن را همواره زیر نظر دارد و توصیه‌های فنی برای کارکرد بی‌دردسر ربات‌ها ارائه می‌کند.


پرونده دیجیتالی پزشکی برای زنان باردار
یک سوم زنان باردار در ژاپن از اپلیکیشنی استفاده می‌کنند که تمامی اطلاعات لازم از زنان باردار و جنین را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده و در اختیار پزشک متخصص قرار می‌دهد. این اپلیکیشن جایگزینی برای پرونده پزشکی زنان باردار در ژاپن است که از سال ۱۹۴۲ تا چندی پیش متداول بود.


خودروهای بی‌راننده در مسابقات المپیک توکیو
در نمایشگاه “سبیت” ۲۰۱۷ خودروهای مختلفی به چشم می‌خورند که بدون راننده و تنها به کمک کامپیوتر و دستگاه‌های ره‌یاب حرکت می‌کنند. شرکت میتسوبیشی با تهیه نقشه راه‌ها و جاده‌های ژاپن که به‌طرز باورنکردنی دقیق است (تنها با درصد خطای چند میلیمتر) می‌خواهد برخی نقل و انتقال‌ها در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ را بر عهده خودروهای تمام‌اتوماتیک بگذارد.


پهپادی به شکل “گودزیلا”
پهپادها در اشکال و اندازه‌های متفاوت و برای مصارف مختلف تولید می‌شوند. این پهپاد که به شکل گودزیلا، هیولای خیالی ژاپنی‌ها ساخته شده، دارای بازوی بسیار قوی برای حمل بارهای سنگین است. البته قیمت این پهپاد حدود ۵۰ هزار یورو است.


خدمات کامپیوتری در امور حساب‌داری
یک شرکت ژاپنی نیز برنامه‌ای ساخته که زحمت محاسبات در شرکت‌ها تجاری بزرگ را بر عهده می‌گیرد. این برنامه به‌خصوص برای کارکنانی است که دائماً در سفرند و هزینه‌های مربوط باید به‌صورت دقیق محاسبه و بایگانی شوند.


حضور با تمام وجود در واقعیت مجازی
طرفدران پروپاقرص واقعیت مجازی معمولان کاربران بازی‌های کامپیوتری هستند. به همین دلیل این بازی‌ها نه تنها می‌کوشند هر چه دقیق‌تر و جالب‌تر دست به آفرینش “واقعیت‌های” مجازی بزنند، بلکه تلاش می‌کنند که کاربر را هر چه بیشتر با تن و روحش در این واقعیت مجازی مشارکت دهند.


تمرین آوازخوانی به کمک شبکه جهانی
این دستگاه کوچک که شبیه یک بلندگو است در اصل یک دستگاه “کارائوکه” بسیار تواناست. این دستگاه از آنجایی که به شبکه اینترنت متصل است قادر به شناسایی هر ترانه‌‌ای است که در دور و بر خود “می‌شنود”. این دستگاه پس از دریافت ترانه سریعاً متن ترانه را بر روی صفحه کامپیوتر شما ظاهر ‌می‌کند، به‌گونه‌ای که بتوانید به صورت دقیق ترانه را ملودیک دوبارخوانی کنید.


نقاشی مدرن یا سنتی
برای شرکت ژاپنی “دائی‌نیپون” تقابلی میان نقاشی به سبک مدرن و سنتی وجود ندارد. این شرکت ژاپنی که در امور چاپ بیش از ۱۴۰ سال است که فعالیت می‌کند به کمک یک برنامه کامپیوتری می‌تواند آثار هنری قدیمی را به شکل استثنایی دوباره بازتولید کند. این شرکت با موزه لوور در پاریس نیز همکاری می‌کند.


ربات صنعتی
در صنعت خودروسازی مدرن نمی‌توان از به‌کارگیری ربات‌ها چشم پوشید. ماشین‌های غول‌پیکری که در ساخت خودروها و قطعات جای انسان را گرفته‌اند. اما استفاده از ربات‌ها تنها به شرکت‌های خودروسازی محدود نمی‌شود و تقریباً در تمامی بخش‌های صنعتی استفاده از ربات‌های هوشمند متداول است.


تراکتور بدون راننده
تعجب نکنید این کابین یک هواپیما نیست، بلکه کابین فرمان یک تراکتور است که بدون راننده قادر به انجام ده‌ها کار کشاورزی است. حرکت این تراکتور از طریق کامپیوتر و سیستم ره‌یاب “جی‌پی‌اس” هدایت می‌شود.


پهپاد در خدمت نمایشگاه
این هم پهپادی است که در مراسم گشایش نمایشگاه “سبیت” از هر چیز و هر کسی فیلم و عکس می‌گرفت. وظیفه این پهپاد تهیه خبرهای تصویری از هوا است.
image 
imageimageimage