هويت بصرى چهارمين دوره سرو نقره‌اى / فرهاد فزونى-استوديو تهران

عكس العمل مثبت يا منفى در برابر هر حركت نوآورانه، مى تواند به عنوان نشانه اى از تحرك و پويايى تلقى شود؛ چه آن كه در آن برهه مورد استقبال يا ترديد قرار بگيرد. اين شيوه برخورد هميشه جزو قوانين نانوشته ى دنياى خلاقيت است و گذشت زمان جايگاه بسيارى از آثار را به طور دقيق مشخص خواهد نمود. بى شك بعد از پايان هر رويدادى، آنچه كه پس از گذشت سال ها بيش از هر چيز در ذهن مخاطبان به ياد مى ماند؛ اعلان و پوستر آن رويداد و مجموعه هويت بصرى آن مى باشد. حدود دو هفته از پايان اين دوره سرو نقره اى مى گذرد و ما تصميم گرفتيم تا در راستاى اهداف خود مبنى بر پوشش كامل و همه جانبه رويدادهاى برتر گرافيك و ديزاين، مجموعه كامل و دسته بندى شده ى هويت بصرى اين دوره سرو نقره اى را كه يكى از پر بحث ترين آثار اخير بود؛ براى شما منتشر نماييم. قطعا بازنگرى و بررسى دقيق و همه جانبه اين مجموعه و مشاهده ى يك جا و منسجم آن، خالى از لطف نخواهد بود.  هويت بصرى اين دوره توسط فرهاد فزونى و استوديو تهران در طى مدت چندين ماه صورت گرفته كه در ادامه خواهيم ديد:

sarv-agahi

 0-postersarvenogreyi11

_HAM6078-Edit

_HAM5995-Edit-3-Edit

_HAM5995-Edit-Edit

_HAM5995-Edit-2-Edit
_HAM5995-Edit-4-Edit  _HAM5995-Edit-6-Edit  _HAM5995-Edit-7-Edit  _HAM5995-Edit-8-Edit
Sarv-1

 _HAM6096-Edit _HAM6092-Edit _HAM6087-Edit  _HAM6091-Edit  
 
 


image 
imageimageimage
  1. فکر کنم اگر از شما و خط فکریتان تعریف و تمجید نماییم نظراتمان را در سایت خود منعکس می کنید بنده تا الان چندین نظر داده ام چرا آنها را سانسور می کنید و در قسمت نظرات ارائه نمی دهید
    متاسفانه با ارائه تمامی مواردی که مرتبط به سروه نقره ای است چه چیزی را می خواهید ثابت نمایید که آثار فاخر و درجه یک می باشند

      1. بزرگی میگوید: خودتان مراقب صحبت کردنتان باشید پیش از آنکه دیگران مراقب صحبت کردن شما باشند…….
        اتفاقا ارایه یکجا این مزیت را دارد که مشت طراح برای همه باز میشود و نگرش کلی او هویدا
        مشکل من نه با ارایه کامل این پروژه ؛ بلکه با ساختار و زیربنای نگاه طراح آن است که انگار برای درهم کوبیدن مرزهای پسمانده و خاک گرفته ی خلاقیت در گرافیک روز ایران ؛ به محاق رفته و از آن سر بام افتاده است….
        در سواد فزونی؛ در جسارت او شک نمیبریم اما در این که این سلسله از بدترین و ضعیف ترین کارهایش است شکی نداریم…..

  2. کار ناموفق که فقط طراح پوستر و سفارش دهنده های آن “به به ” کنند و بگویند “چقدر خوب است ماشالا چشم نخوریم ایشالا”
    همین بس که آقایان موافق این پوستر بروند و تعداد پوسترها و کاغذهایی را که با این طرح به “کاغذ باطله” تبدیل کرده اند چقدر است، کار سختی نیست. . .

  3. سرو اما نقره ای بماند……………………………
    درود بر فرهاد فزونی………………………………..
    خلاق و پیشرو بمان…………………………………….

  4. اينجا صحبت در مورد يك اثر است و قرار نيست فرهاد فزوني با مجموعه آثار موفق يا نا موفقي كه در چند سال گذشته توليد شده و به نظر من معدل خوبي هم گرفته به بحث كشيده شود.مصاحبه اي ديگر از فرهاد فزوني در روز رنگ منتشر شد با عنواني شبيه به اين كه ” من شاعر هستم نه طراح”
    نقد اصلي من به اين مجموعه همين شاعرانگي و ذوقزدگي شاعر است كه جاي طراح را گرفته. به نظر من كار در سطح بازي كلمات( كه نمونه هاي خيلي بهترش اين روز ها در ادبيات مان كم نيست) مانده و به بلوغ لازم براي تبديل شدن به اتفاقي بصري نرسيده. صرف استفاده از كلمات و جملات متفاوت و گيرا ، طراحي گرافيك محقق نميشد بلكه در بهترين حالت كپي رايتينگ خوبي انجام شده است.
    اگر طراحي اين مجموعه چند ماه طول كشيده بايد به دنبال مشكل گشت و حسني در كار نيست و استوديو تهران بايد فكري به حال پروداكتيويتي خود كند كه اين مجموعه چند مااااه طول كشيده است.

  5. بعضی وقتا اثر نهایی به قدری ساده دیده می شود که مخاطب احساس می کنه طراح کاری نکرده. همه دوستانی که این مجموعه رو رد کردند دلیلی برای اون نیاورند. نگفتند چرا ضعیفه. فقط گویا توقعات از شخص طراح به قدری بالا رفته که منتظر کار دیگه ای شبیه آثار قبلی بوده‌اند و شوکه شده ا ند. شک نکنیم که طراح حفظ حیثیت و اعتبار حرفه ایش رو ارجح میده و از همه ما حساس تره. بزرگترین مشکل این کار اینه از زمان ما و فضایی که ما توش کار می کنیم یه کم جلوتره. ما هنوز آماده گی اینقدر جسارت و بی مهابایی رو نداریم.( بارها تو بینال های جهانی کاریی رو دیدم برگزیده شدند که ما اصلا نه قبولشون می کنیم، نه دوستشون داریم و نه تو اون فضا اتود می زتیم، مخصوصا کارهای ژاپنی) توجه کنید اگر بسیاری از دانشجویان ما فقط جرات قلم زدن و به هم ریختگی رو داشتن به موفقیت نزدیک تر می شدن و البته جسارت توام با آگاهی که فزونی با سابقه خوبی که داره نشون داده که پرملاته.

    1. شما که کار رو تایید میکنید دلیل بیاورد. تمام دلیلهای ذکر شده شما هم که از پیشینه به الان فزونی میرسه. ما داریم راجب به این کار صحبت میکنیم. متن فراخوانی که خوانایی نداره. خطوط درهمی که روان مخاطب رو آشفته میکنه! اصلا همه اینها به کنار(رسالت یک پوستر، انتقال پیام، زیبایی شناسی، مخاطب شناسی)
      شما بیا با دلایل منطقی و البته نه پیشینه محور خوبیها‌ی این کار رو بگو
      اصلا تابو ساختن و اسم جنبش تو مملکت ما خیلی ارزون خرج میشه هرکی به یه جایی برسه (البته گاهی هم با رابطه برسوننش) دیگه تف هم بندازه رو کاغذ باید گفت احسنت!
      این اسمش جسارته؟

    2. دوست عزیز اگه دقت می فرمودید توی کامنتهای بالا دلایل گفته شد.
      این رو هم اضافه کنم اگه اتفاق خلاقانه ای در پوستر می اومد حتما چند نفر می دیدند. به نظرم هر طراحی اوج و فرود داره. محترمانه این کار جز کارهای خوب فرهاد خان فزونی نیست و از قضا شانس انجمن بود که چننی کاری نصیبش شود

  6. پرچمت را بالا بگیر ای فزونی توااااااانا و ای شیر مرد ایرانی……با اینکه کارهای فرهاد فزونی را دوست دارم ولی با این کار احساس سرگیجه میگیرم…سپاس روز رنگ

  7. ١-يك پوستر خلاق را تصور كنيد. ٢-پوستر را سراپا زيبا، در بعد از ظهر ي پاييزي و باراني ايده ي پوستر به ذهن فرهاد ميرسد مثل يك مرد جسور. ٣-حالا كم كم قلم بر روي كاغذ فرود و طرح طلوع ، و پس زمينه كم كم سرمه اي شود . ٤-پوستر اما خلاق تر از هميشه بماند. (و دوستان ناراضي و عاشق تكرار ،تكرار و تكرار و دريغ از لحظه اي انديشه).

    1. تبریک میگم!‌شما هم الان موفق به طراحی یک پوستر خلاق!! دیگر شدید! این روند را ادامه بدهیم تا در بعد از ظهری بارانی در سال های پیش رو ، با لیوان وارونه شده ای که چای را سربالا می ریزد، پوستر هایی را ورق برنیم که هیچ ندارند جز ۴-۵ تا کلمه!
      دوستان ناراضی؟ عاشق تکرار؟ و دریغ از لحظه ای اندیشه؟
      تا چند وقت پیش حرف از تکرار که می زدیم، پاسخ می شندیم که ای نادانان این همانا سبک یک هنرمند است. حالا اگر کسی بگوید مثل کارهای قبلیش قوی نیست می شود عاشق تکرار و دریغ از لحظه ای اندیشه؟
      باز هم بگم من به شخصه به فرهاد فزونی معدل خوبی میدم و اعتقاد دارم همه ی کارهای یک نفر( چه مهندس، چه هنرمند، چه طراح گرافیک) به یک اندازه خوب یا به یک اندازه بد نخواهد بود . اما این کار رو بسیار ضعیف و ناشایسته برای تنها فراخوان رسمی گرافیک حرفه ای ایران می دونم.

  8. به نظر من(نظر شخصی دعوا نکنید هرکی یه نظری داره دیگه!) طرح باید همه پسند باشد یا اگر هم نبود نیمه پسند باشد!
    این چیزایی که من دیدم انگار تو سال 1998 ساخته شده و ماله اون زمانه نه الان
    اصلا از رنگ بندی کار خوشم نیومد
    و به خوانا بودن کار که اصلا توجه نشده بود
    من زیاد سخت گیرم معلم بدیم :))

  9. حس مردگی؛
    حس یخ زدگی؛
    حس گیج کنندگی؛
    حس آشفتگی ذهن؛
    حس تپش قلب از افسردگی؛
    حس روزای طوفانی که هر چیزی رو اینور و اونور پخش میکنه.
    اینها احساسات من هنگام دیدن این مجموعه ست.

  10. اول سلام .
    من خودم از بی نظمی و ترکیبات تازه لذت می برم در گرافیک و همیشه خودم هم سعی کردم هیچ وقت دوکار تکراری نباشند.
    اما …
    اما برای این فراخوان باید خوانایی و راحتی مخاطب برای خواندن مطالب رو لحاظ می کردند . که نکردند! این همه بهم بریختگی اگر صرفا در جلد و کاور بود قابل هضم تر بود.
    البته از ایده ای که روی جلد اجرا کردند خوشم اومد. اما متون داخلی چندان چنگی به دل نمیزند. یکی از دوستان عرض کردند که حس سرگیجگی بهشون دست داده با خوندن متون . منهم همین طور. دقیقا . سرگیجگی!!

  11. دوستان
    کسی اطلاع داره که چه کسانی و یا چه گروهی مسولیت نظارت بر کار گرافیک این دوره از انجمن را داشته اند؟

  12. قطعا یکی از بهترین هویت بصری هایی که تا به حال طراحی شده .
    می تونم طولانی مدت در دفاع از این اثر صحبت کنم .
    و به نظر من کسانی که در مخالفت با اثر برخواستن عجیب در “نگاه کردن” لنگ می زنند.
    پاینده باشید جناب فزونی .لذت بردم از درک کارتون

  13. سلام و خسته نباشيد خدمت دست‌اندركاران روزرنگ

    سپاس از پشتكار بي‌منت‌تان براي جامعه گرافيك ايران
    سوال: ديس‌لايك‌ها بر اساس قاعده خاصي در كامنت‌ها قفل (حذف) مي‌شود؟

    موفق و پيروز باشيد

    1. سلام دوست عزیز / گزینه لایک و دیس لایک در کامنت ها به شکل خودکار فعال است و تغییر و یا حذفی در آن داده نمی شود.

  14. من عکاسی خوانده‌ام و کار می‌کنم.
    یک نفر از شما دوستان طراح‌گرافیک برایم توضیح بدهد ترکیب رنگ توسی و قرمز و سورمه‌ای، حروف شلوغ و در هم، کلماتی که هجاهایشان با اندازه بزرگ نوشته شده، پوستری که فقط حرف و کلمه است، آن هم به حدی شلوغ که دیده و خوانده نشود…. چه ربطی به سرو نقره‌ای و جشن طراحان‌گرافیک و … دارد؟ و چرا جمعی از طراحان‌گرافیک قدیمی چنین اثری را به‌عنوان نماد گردهمایی خود انتخاب کرده‌اند؟!
    یک نفر ویژگی‌های برجسته گرافیکی این کار را شرح بدهد، لطفا.

  15. با آقای اسکندری موافقم. به هم ریختگی اگه در نوع خودش چشم نواز و بازیگوش باشه و نکات بدیهی دیزاین توش رعایت شده باشه همیشه اتفاق خوبیه منتها اینجا درنیومده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *