هویت‌بصری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

«ایده پردازی ها و طراحی های پوستر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تقریباً بعد از اختتامیه و پایان چشنواره سی و چهارم آغاز شد.
طی این مدت ایده ها و طرح های بسیاری اتود شد و برخی از آنها به مرحله اجرا نیز رسیدند، ولی طبق روال کاری الف، همچنان از ایده های بهتر استقبال می شد تا اینکه در یکی از اتود ها که روی عدد 35 کار شده بود به اتفاق نظر رسیدیم که این نشان به همراه مخاطبین تئاتر از قشرها،سنین و جنسیت های مختلف به مفهوم (تئاتر برای همه) می تواند کانسپت اصلی این دوره باشد.
تیم طراحی به دنبال ارتباط های بصری بیشتری در نشانه 35 گشتند و با تغییراتی در ساختار هندسی، فرم را طوری طراحی کردند که نماد کمدی و تراژدی (لبخند و غم) باشد، در همه ی مراحل سعی شد که فرم طراحی شده با حفظ خوانایی به موتیف های اصیل ایرانی بسیار نزدیک باشد و علاوه بر این نشانه ای برای بخش جدید جشنواره (به علاوه فجر) نیز طراحی گردید.

از عناصر دیگری که در مراحل دیزاین این کار اضافه شدند سطحی بود که فضای پوستر را بصورت عمودی به دو بخش تقسیم می کرد و چون از پیش می دانستیم که قرار است دو پوستر (فجر و به علاوه فجر) با یک ساختار داشته باشیم از رنگهایی استفاده شد که با یکدیگر کنتراست داشته باشد و به فرهنگ ایرانی نزدیک باشد.(فیروزه ای و نارنجی)

ولیکن امور بصری مرتبط با یک جشنواره تنها به یک پوستر که تا به حال بر این منوال بوده ختم نمی شود و کلیه ی باید ها و نباید های بصری در قالب هویت بصری در این دوره طراحی شد و این راهنمای بصری که شامل موارد زیر می باشد: ساختار هندسی نشانه اصلی، نشانه ی به علاوه فجر، تعریف رنگ ها و مد های مختلف، حاشیه امنیت، سبک حروف، اوراق اداری، اونیفورم کاتالوگ، گیرید لی اوت پوستر در سایز ها و قطع های مختلف، پوستر استان ها، عناصر فضاهای دیجیتال و اقلام گوناگون دیگر چون کارت های شناسایی، بلیط ها و غیره، طراحی و اجرا شد.»

شرکت طراحان الف مجموعه فعالیت خود را از سال 1378 آغاز نموده است. تمرکز اصلی این مجموعه در ارائه طیف گسترده ای از خدمات طراحی خلاقانه می باشد، که بخش هایی چون برندینگ، طراحی گرافیک، گرافیک متحرک، ساخت تیزر، عکاسی صنعتی و گرافیک محیطی را شامل می شود.


  1. به نظرم هیچ هم شبیه اون پوستر خارجیه نشده و نیس
    اون کجا و این کجا
    شاید رنگش رو بشه نقد کرد چون کامل فیروزه ای نیس

  2. 1- از هرچیز تبریک برای گرفتن سفارش به هر طریقی
    2- صحبت ها و دلایل و بیان مسئله و ساختن سوری اقلام و اوراق به صورت یک پروژه ی بلند مدت و آن هم پروژه ای یکساله خیلی جالب نیست و اینکار به نحوه ی پاسخگویی در مقابل انتقادات مخاطبان بیشتر بر این ماجرا مهر تایید گذاشت که کار بر اساس ترکیب بندی نمونه های خارجی و ایده یابی بر اساس آن ها کار شده است.
    3- سابقه ی شرکت طراحان الف به لحاظ زمانی مشخص کننده ی تبحر و مهارت در طراحی و ارائه نیست. گمنام بودن این شرکت طی 17 سال خود نشان از این دارد که تیم ایده پردازاد و مدیران و شرکت طراحان الف، دچار ضعف بنادی در تبلیغ و برندسازی است.

    پاینده باشید

    1. ممنون از آقای نصیر که بدون هیچ جهتگیری حرف منطقی زدند من دانشجو هستم هنوز حرفه ای نشدم که بتونم این جزئیات رو تشخیص بدم سریع

    2. دوستان طراح پوستر اگر جوابی منطقی دارند به صحبت ایشون همین جا بفرمایید، مشخصه که حتما مطالب را دنبال کردید

    3. حسادت از سر و كله اين ملت ميباره ، بايد سفارش كنن براتون يه پوسترم بدن شما و دوستانتون بزنيد . شما انگار تو اين مملكت زندگى نميكنى و در درجه دوم انگار اصلا نمونه هاى خارجى گرافيك دنيا رو رصد نميكنى . تو دنياى خودت سير ميكنى دوست عزيز !

      موفق باشى !!! البته اگه بشى !

  3. به تیم طراحی تبریک میگم… اثر خیلی خوبیه… با توجه به شعار پوستر که تئاتر برای همه ست چقدر بهتر بود که به مردم این اجازه داده می شد که هر کس از عکس خودش تو این پوستر استفاده میکرد و تو شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاشت… یه چیزی شبیه چالش هایی که امروزه بین مردم رواج پیدا کرده قطعا با استقبال وسیعی رو به رو میشد و خود مردم هم سهمی در منتشر کردن و همراهی کردن این جشنواره به این طریق بودن… یه موضوعی که فکر میکنم باید بگم اینه که استاد شیوا از این پوستر و همچنین پوستر فیلم فجر انتقاد کردن و اعتقاد داشتن که بهتر بود ایشون و هنرمندانی در سطح ایشون این پوستر رو طراحی میکردن… نقد هایی که ایشون انجام دادن به کنار ولی به نظر بنده بهتر اینه که ایشون درخواست میکردن که نظارتی بر روی پروسه طراحی این پوستر داشته باشن تا اینکه شخصا کار طراحی رو ایشون انجام بدن… اینجوری طراحان جونمون هم کسب تجربه میکنن و البته رشد… هر جا که جوونای ما وارد شدن ضرر نکردیم…(البته پوستر تئاتر فجر بسیار قوی تر از پوستر فیلم فجر شده و مشخصه تفکراتی پشتش بوده بر عکس پوستر فیلم که هیچ پیشرفتی نسبت به سال پیش نداشته)

  4. افتضاح
    پرزنت كردن كارخاصي نيست
    كار بايد حرفه اي باشه
    كه اصلا نيست ! چيه اين !
    هر سال داره بدتر ميشه
    بابا سفارشو بدن به طراحاي بزرگ يا استوديو هاي بزرگ
    مثل چپ چين ، شيزارو و…

  5. پوستر نسبتا خوبیه و تنها مورد منفی اون همین شبهه ایده برداری از نمونه خارجی هستش وگرنه هم دیزاین مدرن و خوبی داره و هم حالت داینامیک بودنش کمک کرده تا توی شبکه های اجتماعی خیلی از علاقه مندان و دانشجوهای تئاترتصویر خودشون رو توی همین فرمت پوستر قرار بدن و اون رو به اشتراک بزارن. درواقع توی کارهای ایرانی کمتر دیدیم یه هویت بصری خوب و داینامیک برای جایی طراحی بشه و از این نظر هویت بصری جشنواره تئاتر فجر رو خیلی موفق میدونم. پرزنت خوب کار هم خودش یه هنر محسوب میشه که کمتر کسی بلده اون رو درست انجام بده! من خودم تا قبل از دیدن این مطلب دیدگاه و نظرم نسبت به پوستر تئاتر فجر امسال دیدگاهی 50-50 بود. یعنی از استایل کلی طرح و نشان 35 که درواقع شاکله اصلی پوستر هست خیلی خوشم اومده بود اما از بعضی جهات دیگه مثل همون قضیه مشکوک کپی بودنش ازش خوشم نیومده بود اما با دیدن این مطلب و پرزنت خوبی که استدیو الف انجام داده، نظرم نسبت به این پوستر و هویت بصری 80 به 20 مثبت شد.

    1. اینی که شما میگید مخاطب میتونه تصویرشو جایگزین کنه خیلی جای تعجب داره… همه ی ایران فتوشاپکار هستند ماشالا 🙂

      1. آخه چند مورد توی اینستاگرام دیدم! حالا نمیدونم خود اون افراد در اون حد به فتوشاپ آشنا بودن که تونستن این کار رو بکنند یا اینکه از طرف برگزارکنندگان تئاتر فجر یا همین استدیو الف فایل مربوطه بصورت png یا Tif ارائه شده بوده (که البته بعید میدونم)

        1. فايل png پوستر تو سايت اصلى جشنواره بود كه همه ميتونستن دانلود و استفاده كنن، من خودم از كسانى بودم كه دانلود كردم و براى دوستانم ارسال كردم…
          اين كه گروه طراحان الف براى امسال پوستر رو جورى طراحى كرده كه مردم رو شريك ميكنه در جشنواره، ايده بسيار جسورانه و منحصر به فرديه و براى اولين باره كه داره در اين وسعت انجام ميشه، من به شخصاً كارشونو قبول دارم، خسته نباشين.

    1. دقیقا همینطوره…..
      جدای از نقدهایی که به ایده و ترکیب کلی کار ممکنه وارد باشه یا نه
      نحوه لی اوت و استفاده غیر اصولی و آماتور از خط نستعلیق، مخصوصا در ترکیب بندی عمودی پوستر اصلا قابل چشم پوشی نیست. اون هم در مورد هویت یک اتفاق هنری و بین المللی که باید معرف اصول و فرهنگ و هنر ایران باشه!

  6. کار فوق العاده ای هست….تبریک میگم به استودیو الف…
    همسو با هدف و جهت گیری امسال تئاتر…
    دوستانی که رگ غیرت هنریشون داره باد میکنه لطفا با دلیل نقد کنن کارو…
    حرف بدون دلیل رو هر کسی میتونه بزنه…
    نقد حرفه ای لطفا…البته اگه حرفه ای باشین!!!!!

  7. من واقعا متوجه نمیشم این دوستان چشونه ؟ هر کاری میاد ایراد میگیرن ازش . حالا چه ارائه باشه چه در حقیقت هم همین مراحل رو گذرونده باشن کار تر تمیز و ابرومندیه . اون فرم ۳۵ هم بنظر من هوشمندانه شده . همین دوستانی که اینقدر خرده میگیرن اگر سفارش رو میگرفتن خودشون رو جای این گروه قرار بدن ببینن میتونستن کاری تحویل بدن که از اتهامات و ایراداتی که که افرادی مثل خودشون میگیرن مبرا بشن ؟! من که تصور نمیکنم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *