هویت بصری تادائکس2016

« رویداد و نمایشگاه تادائکس (سالانه‌ی هنرهای دیجیتال تهران) هرساله توسط گالری ” محسن” و تیمی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر دیجیتال در این گالری برپا می‌شود. این رویداد شامل نمایش آثار دیجیتال، ورکشاپ‌های آموزشی و پرفورمنس‌های متعددی است که در طی آن هنرمندان بسیاری از سراسر جهان به ایران سفر کرده و از آن دیدن می‌کنند. طراحی هویت بصری ششمین دوره‌ این رویداد در پاییز ۹۵ به استودیو ” متافور” واگذار شد. بریف اصلی این دوره از تادائکس بر چند اصل مهم تاکید داشت: متفاوت از سلیقه‌ جاری در صحنه‌ طراحی در ایران باشد، بر تجربه‌ بصری زندگی در تهران تاکید کند، هویت اینجا-اکنونی داشته باشد و برای مخاطب غیر ایرانی نیز قابل فهم و جذاب باشد.

برای طراحی لوگوتایپ فارسی، با توجه به روحیه‌ دیجیتالی و منطق پذیر آن، مبنای تصویری حروف را بر چیزی شبیه به کوفی قرار دادم و البته تلاش شد تا از کلیشه‌های موجود فاصله بگیرد و حس و حال معاصرتری پیدا کند تا آن‌جا که تشخیص برخی از حروف با قاعده‌ هم‌نشینی میسر می‌شد. برای لوگوتایپ انگلیسی، سیستمی طراحی شد که حروف از خط کرسی افقی پیروی نکنند تا از تکرار آن‌ها در کنار هم به ساختاری هندسی و نظام مند برسیم. تکرار، نظم و گرایش به ساختار از ویژگی‌های پشت پرده‌ هر پدیده‌ دیجیتالی است که در طراحی این هویت سعی شد ضمن حفظ این ویژگی‌ها عناصری نیز طراحی شوند که به گونه‌ای در تعارض با آن‌ها قرار گیرند. تاکید بر حرف x که در واقع مخفف کلمه exhibition می‌باشد از دو بابت انجام شده است: اول،‌ تاکید بر رادیکال بودن هنر در دوران معاصر خصوصا در هنر دیجیتال بر اساس شباهتی که با ضربدر بعنوان علامت نفی دارد. دوم، استفاده‌ استعاری از تقارن موجود در فرم حرف x که توارد دو خط مورب آنرا بوجود آورده‌اند، بعنوان یک نظام دو قطبی که در یک نقطه تلاقی دارند. شرق و غرب، آنالوگ و دیجیتال، سنتی و مدرن و…

برای طراحی این هویت از چند منبع تصویری استفاده شد تا در بخش‌های مختلف به کار گرفته شوند: تصاویر هوایی از تهران که علاوه بر تاکیدشان بر محل جغرافیایی برگزاری رویداد، به واسطه‌ برخی سوء مدیریت‌های شهری بیانگر گونه‌ای نظم در بی‌نظمی هستند و از این منظر بی شباهت به برخی آثار هنر دیجیتال نیستند. در نظر داشته باشید که خود این تصاویر با تکنولوژی های دیجیتالی تهیه می‌شوند و با یک انتخاب هنرمندانه می‌توان به کادرهایی از آن‌ها دست یافت که خودشان اثری تصویری و هنری بیافرینند، کما اینکه تابحال چندین هنرمند در خلق آثارشان تکنیک مشابهی را بکار بسته‌اند. مدل های سه‌بعدی سازی شده‌ای از فرم‌های تایپوگرافیک که متورم شده‌اند و گاهی از فرم اصلی و رسالتشان که خوانایی است فاصله گرفته‌اند. و سوم فرم‌های هندسی ساده‌ای که برگرفته از نقوش هنر اسلامی- ایرانی هستند، نظیر پنج و شش ضلعی‌ها و برخی موتیف‌های هندسی.

در طراحی کاتالوگ، با توجه به محدودیت سه رنگ، سعی شد به گونه‌ای جذابیت تورق آن در حدود ۱۰۰ صفحه‌ای که داشت، حفظ شود. بنابراین فصل‌های مختلف رویداد در کاتالوگ با ظاهرهای متفاوت اما برخاسته از زبان بصری معرفی شده برای رویداد، طراحی شدند. سرفصل‌ها نیز با عناوین تایپوگرافیک سه‌بعدی در اندازه‌های بزرگ و به زبان انگلیسی با توجه به مخاطب بین‌المللی رویداد طراحی شدند. در این پروژه اقلام دیگری نظیر وب‌سایت، اوراق اداری، بیلبورد شهری، جعبه‌ هدیه، تی شرت، بلیط، پوسترهای فرعی، ‌پست‌های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، موشن گرافیک، استیکرهای یادبود، علائم محیطی راهنما و … نیز طراحی شدند.»



image 
imageimageimage