هویت بصری دانشگاه سمنان

«​علی رغم رشد شهرها، گرافیک محیطی و طراحی علائم راهنمایی موضوعی است که متاسفانه در ایران به آن پرداخته نشده است. هویت بصری، از ابزارهایی است که در شناخت و آشنایی انسان با محیط اطراف و شخصیت دادن به یک سازمان نقشی بسزا دارد. امروزه موسسات زیادی دارای هویت بصری هرچند ضعیف می باشند، از جمله بانک ها فروشگاه های زنجیره ای و… اما متاسفانه در دانشگاه ها بدین موضوع پرداخته نشده است. لازم است بر این موضوع واقف باشیم که علائم راهنمایی طراحی شده در 40 و 50 سال گذشته باتوجه به رشد شهرها دیگر جوابگوی نیازها نیست.

طراحی علائم راهنمایی با هویت بصری و سازمانی، و جایگیری درست و بجای آن ها نیازمند تخصص است، بر این اساس لازم است از تخصص طراحان گرافیک استفاده کرد. دانشگاه سمنان همانند دیگر ارگان های ایران فاقد هویت بصری و گرافیک محیطی منسجم بود.

در ابتدا بر اساس نیاز پیکتوگرام ها طراحی و هرکدام با توجه به کارکرد در گروه ها و رنگ های مختلف دسته بندی شدند. همزمان با طراحی پیکتوگرام ها ساختمان های دانشکده هایِ دانشگاهِ سمنان با توجه به خطوط موجود در آرم طراحی شد.گروه برای سازماندهی بیشتر نیاز دید تا فونتی مشخص با توجه به خصوصیات آرم اصلاح شده طراحی شود. به همین دلیل در ابتدا حروف فارسی طراحی و بر اساس حروف فارسی، حروف انگلیسی نیز طراحی شدند.

نقشه و اینفوگرافیکی جامع نیز برای دانشجویان بر اساس نقشه های ناقص موجود در دانشگاه و تحقیقات میدانی تهیه شد. خطوط ایستگاه های اتوبوس دانشجویان و اساتید طراحی و برای سهولت در رفت و آمد رنگی مشخص به آن ها تخصیص یافت. طراحی بافتی هماهنگ با هویت بصری دانشگاه برای بدنه اتوبوس ها و تاکسی ها طراحی گردید.

هویت بصری و گرافیک محیطی دانشگاه سمنان روزیک شنبه 24 دی ماه با حضور رئیس کل دانشگاه سمنان دکتر عباس هنربخش رئوف و ریاست دانشکده دکتر عبدالحمید مهدوی، معاونت آموزشی سارا شادرخ، مدیرگروه گرافیک دانشکده هنرهادی رحمتی و همچنین اساتید گروه های دیگر دانشکده هنر بهره‌برداری شد.»

ژیلا پاشایی با همکاری  گروه گرافیک 92 دانشگاه سمنان ( علی جمهری، محبوبه امیر فخریان، فاطمه جاندل، فاطمه عمارتی، دنیا کریمی، هما یعقوبی، سارا باقری و سبا جهانگیری) این پروژه را طراحی و اجرا کرده اند.



  1. سلام

    با تشکر از شما سرکار خانم پاشایی

    چند نکته را خدمت شما عارض هستم که صد البته خود متوجه و گواه بر آن هستید!
    هویت سازمانی مجموعه ای متحد و بر اساس نیاز سازمانی و تعریف دقیق از فرصت ها و قابلیت های مجموعه ای شکل میگیرد، لذا بر این اساس مخاطب این دسته آثار برای درک بهتر اهداف و عملکرد ها و ساختار های موجود در یک سازمان از آن بهره می برد!

    ابتدا این نکته را متذکر می شوم که اگر برای محیطی معین و فضایی مشخص قرار است هویت سازمانی طراحی شود میبایست ظرفیت های همان مکان وارد عرصه طراحی شود نه فضایی نا معلوم و موکاپ های هر جایی!
    نکته بعد اینکه مشخصا طرح نامه یا مرام نامه متقابل بین سفارش دهنده و طراح وجود دارد که به دقت اجزای مورد نظر تشریح و بر اساس طرح مسئله شروع به ایده یابی و حل مسئله میشود!
    داشتن سیر معین برای مسیر دهی کلیه هویت سازمانی ضروری است فلذا نمیتوان هر شرایطی را به عنوان هویت سازمانی پذیرفت!

    از این رو در این آثار طرح شده که مسلما با زحمت و مشکلات بوده است صرفا هویت سازمانی نبوده بلکه آرایش برخی آیکون و فونت می باشد!

    1. باسلام

      بطور قطع نمیتوان در فضای معرفی کار در سایت کل روند کار را توضیح داد، چرا که محدودیت متن و تصویر وجود دارد. روند کار نیز تا حدودی توضیح داده شده بود، ولی ظاهرا بدلیل قید نشده است. توضیحی کلی در مورد پروژه بدین شکل بوده که درابتدا به اصلاح لوگوی دانشگاه پرداخته و براین اساس آرم دانشگاه با حفظ هویت اولیه اش اصلاح شده و پایه و اساس تمامی طرح ها گردید.
      در ابتدا بر اساس نیاز پیکتوگرام ها طراحی و هرکدام با توجه به کارکرد در گروه ها و رنگ های مختلف دسته بندی شدند. همزمان با طراحی پیکتوگرام ها ساختمان های دانشکده هایِ دانشگاهِ سمنان با توجه به خطوط موجود در آرم طراحی شدند.گروه برای سازماندهی بیشتر نیاز دید تا فونتی مشخص با توجه به خصوصیات آرم اصلاح شده طراحی شود. به همین دلیل در ابتدا حروف فارسی طراحی و بر اساس حروف فارسی، حروف انگلیسی نیز طراحی شدند.
      نقشه و اینفوگرافیکی جامع نیز برای دانشجویان بر اساس نقشه های ناقص موجود در دانشگاه و تحقیقات میدانی تهیه شد.خطوط ایستگاه های اتوبوس دانشجویان و اساتید طراحی و برای سهولت در رفت و آمد رنگی مشخص به آن ها تخصیص یافت. طراحی بافتی هماهنگ با هویت بصری دانشگاه برای بدنه اتوبوس ها و تاکسی ها طراحی گردید.
      دوست گرامی ما هم بسیار علاقمندیم کار اجرا میشد و ما مجبور نمیشدیم از ماکاپ استفاده کنیم. ولی در اینگونه پروژه ها علی رغم نیاز و ضرورتشان، از نگاه مجریان کاری فرعی محسوب میشود و جابجایی مدیران نیز مشکل دیگری است.

  2. سلام و عرض ادب خدمت بزرگواران
    عرض کنم که بنده کاملا با نضر آقای حصارکی موافق هستم البته نمیخوام که خدمت دوست عزیزی که کار رو انجام دادند جسارت کرده باشم میدونم که زحمت زیادی کشیده شده برای این کار.
    چیزی که خیلی به چشم میاد توی این کار،استفاده از موکاپ های خارج از مجموعه هستش و اساسا هویت سازمانی فقط به بعضی آیکون ها و ست اداری و برندد کردن خودرو نیست.
    در مجموعه آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برای همه طراحان عزیز رو دارم.
    سربلند باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *