هویت بصری گروه تولیدی رایکا

«گروه تولیدی رایکا فعالیت خود را در زمینه پوشاک از سال 1360 آغاز نموده که طی سالهای 85-88 به عنوان صادر کننده نمونه مورد تقدیر واقع شده است. بعد از حدود 37 سال فعالیت موفق، این مجموعه به توسعه بازار و برندسازی جدی تر روی می آورند. بنا بر تعریف فرهنگ فارسی عمید “رایکا” به معنی محبوب و معشوق است که در مورد پسر استفاده می‌شود. از آنجا که محصولات این گروه مردانه و اسپرت می باشند هماهنگی خوبی بین معنی رایکا و محصولات وجود داشت.

بخش عمده سهم بازار از تولیدات شرکت بر پایه محصولات زمستانی مانند بافت، پلیور و جاکت به دست می آید. بر اساس درخواست مدیریت مجموعه، انتظارات ذیل در طراحی لوگو و هویت بصری باید در نظر گرفته می شد: قدمت برند در طراحی لوگو، جوان پسند بودن، قابلیت مانور تبلیغاتی بالایی ، القا حس محافظت به مخاطب و با توجه به اینکه کارخانه و دفتر مرکزی شرکت در مشهد است اشاره ای جزئی به این موضوع نیز داشته باشد.

با نگاهی به برندهای معروف لباس این نکته خود نمایی می‌کند که مونوگرام و نشان تصویری در این صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد فلذا تصمیم بر این شد تا به سراغ نشان تصویری برویم. نام برند بهترین ایده را برای طراحی لوگو به ما داد؛ “رایکا، پسر محبوب”. ایده کلی از نقاشی های ایرانی الهام گرفته شد و ترکیبی از تاج به همراه شمسه که می‌توانست نمادی از مشهد باشد و با کمی تغییرات در ساختار به یک محافظت کننده عالی برای پسر محبوب ایرانی بدل شد.

برای طراحی هویت بصری نیز با بازدیدی که از کارخانه مجموعه داشتیم که ایده استفاده از نقشه های بافت به ذهمان رسید. در کنار ایجاد المان های بصری از رنگ های مردانه، یعنی ترکیب رنگ سورمه ای و طلایی استفاده کردیم.

این پروژه شامل طراحی لوگو، طراحی هویت بصری، طراحی وب سایت و در نهایت طراحی کاتالوک بود.»

طراح گرافیست : محمد مودت
مشاور هنری : الهام زمانی
عکاس : احسان رفسنجانی
طراحی لوگو و هویت بصری در استودیو سگال


image 
imageimageimage
  1. سلام
    چیزی که تو این پروژه جالب نشده ریشه کار هست…ریشه هویت بصری با لوگو شروع میشه و شما تصویر سازی خوبی رو انجام ندادین…
    مخاطب تصویر یک پسر غمگین رو میبینه که اصلا حس اسپرت بودن ( طبق اطلاعات بریف ) رو منتقل نمیکنه…ایده یابی خیلی خوب بوده ولی الهام گرفتن از اون نه…ببخشید که صریح گفتم ولی خودتون قضاوت کنید درباره صورت کاراکتر( رایکا پسر محبوب )

    1. اگر میخواستن چهره ای غیر از حالت فعلی به کاراکتر بدن باید حالت چشمها رو تغییر میدادن. هدف این بوده که با کمترین خطوط یه چهره رو بازسازی کنن و البته چشم بسته بمونه. القای حس غیر شادی هم برمیگرده با انحنای رو به پایین چشمهای بسته. بنظر من خوب شده. به شخصه به نظرم باید بیشتر روی فونت ها کار میشد. گرچه الان هم انصافا خوبه. اما بزرگترین نقطه قوت کار رنگ ها هستن.

    2. منم با این نقطه ضعف در طراحی این هویت بصری موافقم. انحنای خط لب و خط ابرو الگوبرداری وارونه ای از ایده اصلی شده و باعث شده حس و حال کارکتر نمادینِ صورت پسر ناراحت و غمگین به نظر بیاد.

  2. سلام
    مجموعه وزینی شده است
    – به نظر میرسه استفاده از فونت های لاتین و فارسی در کار میتوانست با دقت بیشتری انتخاب شود
    که به الگو رفتاری نشانه هماهنگ تر باشند.

  3. در جزئیات همیشه اختلاف نظر وجود داره، کار پیچیده ست و اختلاف سلیقه همیشه هست
    لوگو اندروید هم نمی‌خنده.
    به نظرمن چهره خیلی شرقی شده، و اگه حس من درست باشه و ابن محصولات به اونور مرزها هم فرستاده میشه،
    شاید اثرات فرهنگی خوبی نداشته باشه.

  4. باسلام
    كار به نظر بنده شيك و تميز طراحي شده
    از ديد من كاراكتر لوگو اصلا غمگين به چشم نمياد
    بلكه يك مرد مغرور و بي توجه به اطراف رو داره القا ميكنه به مخاطب.
    پالت رنگ انتخاب شده رو بسيار پسنديدم

  5. من تایپ و ایده‌ی کار رو می‌پسندم واقعا… ولی احساس می‌کنم با اینکه از المان‌های ایرانی استفاده شده، کار در نهایت اصلا ایرانی نیست. نمی‌دونم… شاید تناسبات کار… شاید اون مثلث تیز قسمت پایین لوگو و شاید کلا وجود قابی که متشکل از شمسه و مثلث هست ارزش کار رو خدشه‌دار کرده باشه. البته احساسم اینه که کاش می‌شد برای ایرانی‌تر شدن کار از تایپ به نحو بهتری استفاده می‌شد… ولی خب نه اینکه پیشنهادی داشته باشم و سرم بشه!!!!

  6. سلام
    با کسب اجازه
    کلیت کار بنظرم خوبه .اما نماد ترکیبی جای کار داره ! فرم ترکیبی خلق شده تو تناسب باهم انگار هنوز منسجم نیست(شاید هرکدوم به تنهایی زیباتر باشن) . از نظر من خیلی خیلی راحت تر میشد لترمارک رو در بیاری و نیاز به جزیاتی مث کادر دور فیس نبوده .همچنین وردمارک هم میشه به ساده ترین شکل ممکن نوشته بشه.تا توهویت سازی دچار مشکل ساختاری نشه .
    البته به هیچ وجه مقصودم زیر سوال بردن زحمات مجموعه طراحی نبوده . خدا قوت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *