پروژه تقویم دیواری

هر ساله به مناسبت شروع سال جديد، تقويم هاى گوناگونى توسط شرکت‌ها، کارخانجات و موسسات مختلف کشور تولید و چاپ می‌شود كه اغلب آن‌ها فاقد کیفیت بالا، خلاقیت و ایده‌های نو هستند. شايد اين موضوع دلايل مختلفى داشته باشد اما يقينا يكى از مهم‌ترين علت‌هاى آن، محول نشدن اين پروژه‌ها به طراحان حرفه‌اى و خلاق است.
شركت صنايع غذايى نادرى از معدود شركت‌هايى ست كه براى اين كار به سراغ يك تصويرگر و طراح خوش ذوق رفته است.

پرستو حقى، تصويرگر و نقاش جوان گيلانى از اواسط پاييز ٩٢ با همكارى مسعود نجفى به عنوان مدير هنرى و ساقى انتظامى به مدت چندين ماه بر روى سفارش تقويم ديوارى اين شركت كار كردند. تصويرسازى‌هاى اين تقویم با توجه به تکنیک به کار رفته در آن، دیدگاه و نوع نگاه یک تصویرگر را به خوبی نشان می‌دهد. تکنیك مورد استفاده در این تقویم cut out بوده که با به کارگیری لایه‌های مختلف کاغذ و مقوا شکل گرفته است. ١٢ تصوير تقويم، به معرفی مکان‌ها و شهرهای مختلف و ديدنى گیلان مى‌پردازد. تصویرگر سعی کرده به جای استفاده از نماها و تصاویر کلیشه‌ای که به وفور در تقویم‌ها دیده می شود، با ايجاد فضايى جديد و دلنشين، خلاقیت و تنوع بیشتری به کار بدهد و در عين حال زيبايى‌هاى اقليم شمال ايران را به بيننده يادآورى كند.

تیم پروژه با این دیدگاه کار را شروع کردند که قرار است مشتریان و مخاطبين زیادی با این اثر، به مدت یک سال ارتباط برقرار كرده و تصاویر آن را در خانه‌ها و محل کارشان بر روی دیوار مشاهده کنند. اين مسئله به دشوارى كار مى‌افزود چرا كه طراحى تقويم بايد ديدگاه ها و سلايق اقشار مختلف جامعه را در بر مى‌گرفت و با آن‌ها ارتباط تصويرى درستى برقرار مى‌كرد.
بهار ٩٣ حدود چهل هزار نسخه از این تقویم به صورت دیواری و روميزى منتشر و با استقبال خوب مردم مواجه شد. در حقيقت اين تجربه ى دشوار اما شيرين ثابت كرد كه سليقه‌ى عموم، از خلاقيت و نوآورى استقبال مى‌كند و با دنياى خيال انگيز تصويرگرى لذت مى‌برد.

پرستو حقی متولد ١٣٦٥ در شهر رشت است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی نقاشی از دانشگاه تهران گرفته و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته ى هنر و رسانه، به کانادا سفر کرده است.
پرستو فعالیت حرفه‌ای خود را از همان سال‌های دانشجویی آغاز کرده و تا به امروز در زمینه‌های مختلف هنری از جمله تصويرگرى كتاب، در ایران و خارج از کشور فعال بوده است.

8
 Untitled-1  Untitled-2  Untitled-3  Untitled-4  Untitled-5  Untitled-6  Untitled-7  Untitled-8  Untitled-9  Untitled-10  Untitled-11  Untitled-12 2  3  15  IMG_5637  IMG_5650  IMG_8641  IMG_8802

image 
imageimageimage