برندگان چهاردهمین دوره نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی را ببینید

مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه سالانۀ حروف نگاری پوستر اسماء الحسنی، روز چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 در تالار استاد شهناز خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار و پس از سخنرانی دکتر محمد خزایی بیانیه هیئت داوران قرائت و فهرست برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

نفر اول: نوشین بیجاری ؛ مبلغ پنجاه میلیون ریال و دیپلم افتخار

نفر دوم: محمد سعید نقاشیان ؛ مبلغ سی میلیون ریال و دیپلم افتخار


نفر سوم: سید احمد باقریان موحد ؛ مبلغ بیست میلیون ریال و دیپلم افتخار

 

 

همچنین پنج طراح از سوی هیئت داوران مورد تقدیر قرار گرفتند و مبلغ پنج میلیون ریال به همراه لوح تقدیر به هریک از آنان اهداء شد که اسامی آنها عبارتند از:

 الهام نصیری

  محمد جواد زهادت

مریم نادری

مهران پندار

محمود بازدار

در این دوره مجموع پوسترهای رسیده، 1030 اثر از 677 شرکت کننده بوده که پس از بحث و بررسی توسط هیئت داوران، 44 اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافتند.

 

 


  1. سلام كار خانم مريم نادري اسم كامل جلاله بسم ا…هستش منتها آخرين قسمت تايپوگرافي كلمه “الرحيم” با توجه به كلمه بالائيش” الرحمن” مشكل املائي داره! حرف “ميم” كه در واژه الرحمن هستش در اين كلمه”الرحيم” كه خودش در قسمت آخرش نوعي”ميم داره و اگر ما اون ميم اول رو در نظر بگيريم و اين ميم آخر رو ناديده بگيرم باز از لحاظ املائي غلطه در واقع الان به صورت “الرحميم” خونده ميشه نه الرحيم! جالبه كه داوران متوجه اين مورد نشدن! در صورتي كه در فراخوان اولويت با خوانايي و صحت خوانايي هست و بعد محور زيبايشناسي!

    1. کاملا با نظر شما موافقم…واقعا دیگه داوران دارن سلایق شخصیشونو توی مسابقات القا می کنن … حتی از نظر زیبا شناسی هم بخوایم در نظر بگیریم این پوستر ها جایگاهی ندارن…متاسفم …

    2. با سلام
      واقعا کی حاضر این کارها رو توی خونه ش یا مسجد یا …. نصب کنه؟
      مگه نه اینکه این کارها با هدف ترویج و تعظیم اسامی خدا داره انجام میشه؟ جایگاه این آثار بین مردم و مکانهای عمومی واقعا کجاست؟
      هنوزم که هنوزه کارهای قدما اعم از میرعماد، میرزا غلامرضا و ملک قزوینی و …. زینت بخش خونه ها و مساجد و تکایا هست.
      متاسفانه این آثار بعضا مدرن و خلاق (به زعم هیئت داوران یا هر عزیز دیگه) توی این همه سال برگزاری نمایشگاه های اسماء الحسنی و سوگواره پوسترهای عاشورایی و نمایشگاه های مشابه نتونسته جایگاهی کسب کنه در انظار عموم و از اقبال عمومی برخودار بشه.
      باید فکری کرد به حال روند برگزاری، صرفا بالا بردن مبلغ جایزه دردی دوا نخواهد کرد.
      یا حق

  2. كار برنده ي اول در حدي نيستش كه برنده اول بشه در بين همين كارها كار خانم نصيري و كار آقاي بازدار به مراتب بهتر از اون هستش!
    كار برنده ي سوم به هيچ وجه خوانايي نداره و بيشتر يه فرمه! يادمه تو فراخوانش هميشه تاكيد بر خوانش صحيح هستش

  3. کار آقای زهادت کاملا غربی بدون حس و حال ایرانی است که ضعف محسوب میشه .
    و کار خانم نصیری بدون هیچ نکته جذاب و ویژگی خاص.تکرار مکررات.

  4. شنيده بودم ملاك ها عجيب غريبه ..نه ديگه اينقدر
    من كارهاي خيلي خيلي بهتري ديدم با همون ملاك هاي استاد نجابتي
    ولي انتخاب نشدند ؟!!!!

  5. با عرض تبریک به همه دوستان

    کار نفر اول به نظرم اصلا خوانایی نداره و قوانین پوستر تایپوگرافی رو رعایت نکرده ، واقعا عجیبه از سلایق اساتید داور …

  6. اینا پوسترن؟؟؟!!! بیشتر شبیه تصویرسازی کتاب کودک می مونه کارا. البته که بدیهی بود چنین کارهایی بیرون بیاد. مگر دفعه اوله که اینجوری میشه؟!!! دیگه عادت کردیم.

  7. به نام داور هستی. متاسفانه چند سالیه به خاطر یکنواخت بودن تیم داوری و کم داشتن سواد بصری و مفهومی. شاهد هستیم که کسانی جزو برندگان هستند که کاملا نام های تکراری برای اکثر مسابقاتی هستند که یه طرف کار نام این داوران هست. کسانی که شاگردان و اطرافیان خود این داور ها هستد و نه تنها در مسابقات اسما الحسنی بلکه در سوگواره هنر عاشورایی و دیگر مسابقات مذهبی هم هم شرایط به همین گونه است. در مورد ساختار شناسی و ماهیت داوری آثار نمی توان گفت که کارها بر اساس مهفهوم و قدرت بیان و ماهیت نام های اسما الحسنی انتخاب شده چون با همون نگاه اول اعمال سلیقه منظور از اعمال سلیقه استفاده از عنصر خط به عنوان حالتی از خوشنویسی به چشم میاد و این تفاوتی با نقاشی خط نداره. اگر قراره که بر اساس خوشنویسی و خط داوری بشه پس چرا عنوان پوستر رو انتخاب کردید. پوستر برای بیان محتوا فرم رو در اختیار میگیره ولی نقاشی خط برای بیان فرم به محتوا آنچنان توجهی نشان نمیده. متاسفانه این روند خطی و بدون تغییر داورها و عدم آشنایی اونها به گرافیک روز دنیا باعث شده که سطح انتخاب ها سال به سال پایین تر و کیفیت کارها نازل تر شه و اگر به همین صورت پیش بره سال بعد تعدا شرکت کننده ها ریزش خواهد داشت و دیگر کمتر هنرمندی به این فراخوان توجه نشان می دهد. امیدوارم این سیطره نام ها تکرار میکنم سیطره نام بر روی گرافیک ایران کنار بره و شایستگی و دانش و خلاقیت به معنای درست جایگزین اون بشه. به قول بزرگی: به امید روزی و در سایه عدل گرگ گوید ندریم و بره گوید بچریم.

    1. دقیقا , موافقم , بنده خودم تو این دوره 4 کار فرستادم که فقط یکی به صورت سیستمی کار شده بود و سه کار دیگه دستی بود , ولی متاسفانه نه تنها بنده بلکه خیلی ها هم کارهای خوبی داشتن و انتخاب نشدند , و حتی یه گلایه به یکی از داوران جشنواره داشتم که چرا بعضی کارها انتخاب نشده و ملاکشون این بود که نفر اول بالغ بر چندین دوره شرکت کرده :/ , آیا تو جشنواره ای که این همه سال میگذره ملاک تعداد بالای شرکت کردن تو جشنواره است ؟؟ و یه اشکال در جشنواره این بود که برای همه شرکت کننده ها ا طریق پیامک و ایمیل قید کرده بودن که (( هنرمند گرامی از شما و همراه دعوت میشود در مراسم افتتاحیه و اهدا جوایز حضور بهم برسانید)) که حتی من به هوای این رفتم که گفتم کارم جز نفرات برگزیده شده و متاسفانه خیلی ها به همین هوا اومدن اونجا و مشخص شد که فقط و فقط برای شلوغ شدن و پر شدن سالن گفته شده که بازخورد بیشتری در رسانه ها داشته باشه در صورتی که در جشنواره های خارجی اینطور نیست و فقط نفرات برگزیده انتخاب میشن برای شرکت در مراسم و باقی از طریق ایمیل اطلاع رسانی میشه که شرکت کننده عزیز ممنون بابت شرکت در این دوره و آرزوی موفقیت امیدواریم شما در دوره بعد برگزیده باشید —– و حتی برنده ها از اول شروع افتتاحیه مشخص بود مثل خیلی از جشنوارهای داخلی و باقی حضار حتی خبر نداشتن , و متاسفم برای کشورم و مردمم و خیلی از طراح ها که فقط باید تو این جامعه سه اصل پ را داشته باشن و یا شاگرد یکی از اساتید باشن که کارشون بتونه برگزیده بشه , در جایی هستیم که حرف از نسل نو طراحان میزنن ولی با سن 60 یا 70 یا 40 سالگی بازهم توقع دارن خودشون طرح های مختلف رو طراحی کنن و جا برای جوان های زیر 30 سال یا 35 سال نباشه

  8. هو العادل
    درست این بود که فقط از راه یافتگان برای حضور در مراسم دعوت به عمل بیاد تابقیه بیخودی برای حضور به زحمت نیفتن.
    حتی یه ادم نابلدم میتونه تشخیص بده که این اثار منتخب لایق ممتاز بودن نیستن.اکثر کارها تکراری از کارهای تکراری (گالری زمستان)قبلی بود؛بدون ابداع،بدون خوانایی،بدون مفهوم.
    واقعا حیف از اسماء زیبای الهی که نهایت هنر در فقط نمایش زیبای اون هم ناتوان مونده البته در این نمایشگاه.

  9. کار نفر اول بیشتر شبیه یه کاشی کاری کف حوض توسط یه بنا برای خونه است… کار نفر دوم بسیار زیباست و تایپوگرافی محسوب میشه ولی بقیه کارا واقعن هنری محسوب نمیشن.

  10. امسال که دیگه یاد گرفتن یه کلمه رو بزارن در میان حجمی از گل و بوته و پرنده بعدم اسمش بشه پوستر….خداییش بگردین ببینید تو نمایشگاه چندتا کار این شکلی می بینید…..کلا هر چی کارا تکراری تر ورود به نمایشگاه راحت تر

      1. فا ….راست میگه اون بخش اسامی جدید هم(تو گالری جنبی اسماالحسنی آمده بودند) که توسایت مقاومت هم پیش معرفیشون آمده بود اون هاهم گل وبلبل کشیدند ومد شده بخصوص از دوسال پیش که مجموعه کتاب های رنگ آمیزی باغ مخفی وجنگل گمشده و……تو بازار ریخت تو فراخوان زیبا سازی دیوارهای شهر تهران هم شاهد این موج تو کارهای برگزیده بودیم !!!کلا شده یه خط من درآوردی بنویس دورتادورش راهم گیاه رونده ویکی دوتا پرنده بگذار می ره تو نمایشگاه !تازه کاتالوگش را هم ببینید بیشتر دستتون میاد….یه مشکل داوری تکراری که همه جا همون هاهستند …..

        1. حواست باشه من طرفدار یکی از اونایی هم که میگی چها تا خط بلده اگه میتونی توهم بزن الکی هم حسودی نکن بچه اونا تلا ش کردن به اینجا رسیدن

  11. خیلی وقتا نظرات از روی حسادته اما تمام نظراتی که اینجا بیان شده کاملا درسته. هیچ کدوم حرفی برای گفتن ندارن… تحصیل یه بخش کاره که تا زمانی که فرد تجربه و هوش بصری کافی نداشته باشه هیچ اتفاق بزرگی رو نمیتونه رقم بزنه و اساتید از این قاعده مستثنی نیستن. من به شخصه تو هیچ مسابقه، جشنواره، دوره و… شرکت نکردم چون معتقدم توانایی بالایی ندارم اما این کارها آدم رو نا امید میکنه. با اساتید زیادی هم صحبت بودم و فهمیدم درصد بالایی از سواد کافی برخوردار نیستن و بی شک این روال ادامه داشته باشه افت حتمیه. در آخر خودتون باشید و اجازه ندید هیچکس فهم خودش از رنگ رو به شما القا کنه. اون طرح و رنگی که خودتون انتخاب کردین بهترین کار شماست(خوب یا بد).
    امیدوارم منظورم رو رسونده باشم. عذرخواهی میکنم

  12. آهاي ! آقايي كه گفتي داوران از كم داشتن سواد بصري و مفهومي رنج مي برند، داداش من ، حاج مسعود نجابتي اندازه ي موهاي سرت كار حرفه اي توليد كرده . يه نگاهي به ٢٠٠ تا جلدي كه محمد رضاي دوست محمدي برا همشهري جوان طراحي كرده بندازي متوجه ميشي كه چه چرتي گفتي.

    1. دلیل نمیشه برادر , یعنی تو کار خوب بزنی مبنی بر داوری و قضاوت درست عادلانه است ؟؟ ,بعدم کدوم کار خوب والا نیم اساتیدمون هم اسکی میرن و کپی میکنن از کارهای مختلف بد نیست یه نگاه بندای بعدم کسی این حرف میزنه که چیزی از هنر ندونه , و اگر اینطور نبود با تفکری که شما داری به دیگران القا میدی الان هرکسی میتونست داور بشه و داوری کنه دقیقا کاری که تو ایران مد شده و تا اخر هم به همین منوال جلو میره , و متاسفم که امثال جناب آقای استادددددددد قباد شیوا تو مصاحبه میان حرف از نبود خلاقیت در طرح ها و تکراری بودن نسل جدید میزنن و برداشتشون اینه که یعنی هرکسی تحصیل میکنه یعنی میدونه در صورتی که من هم تحصیل کردم ولی فهمیدم دانشگاه ها ما به جز دانش خانواده هیچ چیزی تو زمینه طراحی و دیزاین نمیتونن یاد بدن تا نسلی خلاق بار بیارن و خودم مجبور شدم از طریق نت و خوندن کتاب و دیدن کارهای زیاد و به صورت خودآموز تلاش کنم در صورتیکه در جریان نیستن که یا میدون برای پارتی بازی هاست یا میدون برای شاگرهای خودشون معلوم خلاقیت نیست وقتی ایشون توهین میکنن به تمام طراحان نسل جدید بدون اینکه بدونن که نسل جدید در تلاش هستن بند پ نباشه و همه بتونن تو این راه خودشون ور نشون بدن و عدل کافی باشه

  13. به اصطلاح برادر. اخوی. با دلیل و منطق و احترام پاسخ نقد اون آقای محترم رو بده . نه با لودگی و لات بازی. البته از شماها و قماش شما ها این رفتار انتظار میره. چون منطقتون جبر و برهانتون مقلد بودنه.

    1. سلام. احترام رو موافقم ولی بی راه هم نمیگن. واقعا کسایی میان به خودشون اجازه میدن درباره اساتید صحبت کنند که خودشون کلی کم دارن تو بحث گرافیک.این چیزی از ارشهای اساتید کم نمیکنه بلکه ضعف شناخت دوستمون رو میرسونه.البته لحن بیان این بنده خدا اصلا جالب نبود ولی دلیل نمیشه شما بیاید اعتقادات میلیونها آدم رو مسخره کنید.

  14. عزراييل جان! شما آجان مملكتي ؟ رئيس نظميه اي ؟ چي كاره اي دقيقا ؟ با شلوغ بازي و هوچي گري كاري پيش نمي بري ها. كودوم قماش منطقشون فلانه و برهانشون بيساره ؟ منظورتو واضح بگو

  15. با اینکه داوران شاخص و بنامی مثل استاد نجابتی و دوست محمدی و همچنین دکتر خزائی در اغلب سالها، داور اسماءالحسنی بودن اما متاسفانه امسال بنظرم انتخاب‌ها بخوبی انجام نشده زیرا بعضی از کارها بر خلاف اصولی که برای منتخب شدن اثار در نظر گرفتن، انتخاب شده. کار کپی و حتی ناخوانا وجود داره اما انتخاب شده و نشون میده قوانین و اصول مورد نظر برای انتخاب کارها صرفا تشریفاتی هست و بس.

  16. نظرایی که اینجا مطرح شده رو میشه توی سه چهار دسته تقسیم کرد. یکی اونایی که کارشون رد شده یا برگزیده نشده.یکی دیگه عقده گشایی چند نفر که ریشه ش تو خصومت با بعضی از داورهاست. یکی دیگه تنگ نظری یه عده به اینکه یه رویداد فرهنگی تونسته چهارده سال سر پای خودش بایسته و البته ریشۀ مشترک همۀ اینا حسادته . آخه اگه این نمایشگاه قبول ندارین چرا واسش کار میفرستین و انقدر وقت میذارین بهش می پردازین. من سال هاست شرکت نمی کنم. دلیل شرکت نکردنم و هم توی یه کامنت برا همین مطلب نوشتم که آقای مسئول روز رنگ منتشر نکرده احتمالاً به این خاطر که دوست گرافیست شون ازشون نرنجه .

    1. دوست عزیز شما چیزی ندونسته قضاوت نکن , والا وقتی شما تو یه جشنواره شرکت میکنی چیزی ازش نمیدونی و به مرور تازه متوجه میشی که جریان از چه قراره و صرفا بیشتر این نظر ها تاسف باره نه حسادت , و دوم اینکه بد نیست میومدی یا تو جشنواره شرکت میکردی با چشم خودت میدیدی که وقتی برنده از قبل خبر داشتن , وقتی یه تعداد مثل بنده از شهرستان اومدن به هوای اون پیامک و ایمیلی که فرستادن در مراسم شرکت کنین

  17. کار سرکار خانم نصیری رو دوست دارم.
    کار اول رنگی‌شده‌ی کارهای حمید قربان‌یور اه. چیز جدیدی ندیدم.
    کار دوم هم خیلی خیلی شبیه کارهای مهدی سعیدی شده.
    یکی از کارها اجرای دست چندم کار خانم دلورای و یکی دیگه شبیه کار مهران زمانی است.
    به دنبال اضافه کردن بیانی و لحنی نو باشیم.
    با مهر و احترام

  18. با تمام احترامی که برای آقای نقاشیان قایل ام باید اذعان کنم کار ایشون نقاشی خط هستش نه پوستر . البته این نظر دوستان هم که گفتن کار آقای نقاشیان شبیه کارهای آقای سعیدی شده را اصلا قبول ندارم . این نوع کار، سبک کاری آقای نقاشیانه با لهجه هنری خاص ایشون.
    همین نکته در مورد کار خانم نوشین بیجاری هم قابل ذکر می باشد.

  19. كسايي كه كتاب جشنواره دستشون رسيده تورقي بفرمايند :
    ص ٤٦: فرم گلدسته و واژه الله كه مد نظر طراح بوده و بيشتر شبيه چنگال شده
    ص٣٥: عَلَم ، داخل علم اسامي خدا با فونت كامپيوتري
    ص٤٢ : الله كه فرم ساخته شده بيشتر شبيه دايناسور هست
    ص٣٠: الله اكبر دورش كلاف پيچيده شده . ناخوانا بودن اكبر و بي محتوا بودن فرم و محتوا و قالب بي داد مي كند

    1. کاملا درست فرمودید البته مورد ص 35 اشکالی ندارد از فونت کامیوتری استفاده شده باشد.ص 82 نیز کلمه مربوطه دندان قروچه می رود حرف ط آن وکلا اجرای ضعیفی هم دارد.ص 62 اسامی 5تن آمده نه اسماالهی ؟؟؟ص 59 آیا کلمه هو بهتر نبود تو فرم بهتری غیر از این جعبه نما نشان داده شود؟ ص 52 کلمه قوی هم بیشتر ضخیم بودن تداعی می شود تا قدرت ؟وص 38و50 بهم ریختگی ذهنی وگویا تحت تاثیر زلزله های اخیر ایران همه چیز در حال فروپاشیست ؟؟؟؟ واقعا چرا ؟؟؟ لطفا طراحش یه تو ضیح بده ؟ ورد پای کارهای اساتید تو منتخبین کتالوگ کاملا نمود داردکه کی به کی ارادت دارد….

      1. در مورد تصویر ص 62: اسماء حسنی امامان معصوم از نسل پیامبر (ص) هستند
        ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها.. امام صادق علیه السلام فرمودند : نحن والله الاسماء الحسنی الّتی لا یقبل الله من العباد عملاً الّا بمعرفتنا .. (کافی ج1 ص 143)
        بخدا که ما هستیم اسماء الحسنی الهی که از بندگان هیچ عملی پذیرفته نمی شود مگر به شناخت و معرفت ما.. و امام هادی علیه السلام نیز فرمودند: نحن الاسماء الحسنی .. و نحن و الله الکلمات الّتی تلّقها آدم من ربّه فتاب ..( الاحتجاج، 2 ،256 )
        ما آن کلماتی هستیم که بر آدم ع از سوی خدا تلقین شد و بر او توبه و بازگشت نمود .. فَتَلَقَّي آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ..بقره/37

  20. لازم دونستم یه مطلبی رو لا به لا تذکر بدم نگارنده سطور بالا بعد از نگارش،نظر آقای مجید زارع رو خونده یعنی بعد ارسال پیامم نظر آقای زارع رو خوندم “تاکید میکنم” بعدش…
    و چقد امیدوار شدم…
    درود به شما آقای زارع عزیز آفرین به نگاه درست و دقیقتون.
    این خودش گواه بر مدعاست…

    1. من اون مجيد زارع معروف ، مديرهنري و طراح جلد نيستم .فقط تشابه اسمي ساده بود .
      M جان !
      زياد در بند نام ها و افراد نباش .
      موفق باشي.

  21. درود و تبريك به آقاي زهادت !
    كارهاي هنري زيباي ايشان را سال گذشته در ايام محرم در مركز اسلامي بلژيك ديدم و چشم نواز بود.

  22. با سلام
    تبریک میگم به همه برگزیدگان نمایشگاه اسما الحسنی که زحمت کشیدن وقت گذاشتن کاری زدن که نظر داوران رو به پوسترشون جلب کردن.
    بنده چند دوره هس که دارم کارارو میبینم داوران در اسم (حی) کارایی انتخاب میکنن که پیچش مار یا بیشتر شبیه به مار دارن انتخاب میکنن.
    در عربی لغت حی به دو معنا تعریف شده 1-مار 2-حیات(زنده) و در قرآن از اسماء الهی حی به حیات و به معنای زنده تعریف شده ن به معنای مار. الان تو این کار اگر دقت کنین حی به کار رفته بیشتر شبیه ماره تا زنده یا حیات. اگر کسی انتقادی بر حرف بنده داره یا اگر اشتباه گفتم ممنون میشم اشتباهم بگین

  23. پوشتر یا تصویرسازی در دیدگاه اول زیبایی جلب توجه میکنه…. پوستر نفر اول واقعا زیباس…آدم دوست داره بارها نگاش کنه….

  24. مسعود نجابتی،‌قباد شیوا،‌ مهدی سعیدی، هما دلورای، فرشید مثقالی….
    تا کی کپی کردن از کار این اون آزاده؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *