پروژه هویت بصری فروشگاه «باغ»

« ( باغ )  مجموعه مشاور ، مجری و فروشنده ملزومات دکوراسیون ساختمان است. از همین رو در طراحی هویت بصری این مجموعه با توجه به اصرار من برای استفاده از نوشتار فارسی که تا حدی ریشه در گذشته داشته باشد اما تداعی کننده فرم های سنتی نوشتار فارسی نباشد و فرمی دکوراتیو داشته باشد تا منفک از درون مایه فعالیت مجموعه باغ هم نباشد تا حدی برایم چالش ایجاد کرد. از طرفی در طراحی هویت بصری این مجموعه به هیچ عنوان نمی‌خواستم برای هماهنگی تمامی مواردی که باید برای این باغ طراحی کردم از پترن استفاده کنم و به تکرار هم نمی‌خواستم برخورد کنم. از این رو باید لوگو تایپی طراحی می‌کردم که پویا باشد و امکان رشد داشته باشد و چه چیزی برای طراحی عنوان باغ، بهتر از  گیاهان که هم متنوع هستند و زیبا و هم می‌توانند رشد کنند. به سراغ تصاویر گیاهان رفتم و چند نوع از گلهای مورد علاقه ام را انتخاب کردم و با لوگو تایپ باغ ترکیب کردم طوری که انگار از بدنه نوشتار روییده‌اند .»

ابوسعید اسکندری متواد ۱۳۶۵ زنجان، طراح و مدیر هنر گالری دیده است که در کارنمای خود فعالیت‌هایی از قبیل: شرکت در دوسالانه نهم و یازدهم زنبور طلایی مسکو، برگزیده بخش پوستر سرو نقره‌ای 94، برگزیده Behance Portfolio Reviews، شرکت در نمایشگاه Right to Left برلین ۲۰۱۲ و چاپ و معرفی آثار در کتاب آرابسک ٢در انتشارات “Gestalten Verlag” آلمان را دارد.

advertising 1

geeriting Logo [ 1 ] Logo [ 2 ] Front Logo [ 3 ] Logo gardenShop Tablou photo_2016-04-13_14-48-52 photo_2016-04-13_14-48-56 photo_2016-04-13_14-48-45 Identity [ 3 ] Identiti [ 1 ] Identity [ 2 ] Advertising 2
image 
imageimageimage
  1. سلام
    ایده خوبه…متفاوته…فضای تصویری و ترکیب با نوشتار مورد تحسینه…کمه به لحاظ اجرایی میتونست بهتر باشه به عنوان مثال برشی که در پایین حرف غ به وجود اومده جالب نیست و طرح تابلو جذاب و گیرا نیست برای مردمی که در حال حرکت هستن و قراره طرح اونو از دور ببینن.
    و اینکه از المانهای تصویری گل خیلی خوب استفاده کردی.

    موفق باشی

    1. شما برای اینکه سطح این سایت حفظ بشه چیکار کردی؟ سطح سایت سطح شماست، سطح پروژه ای که کار میکنید، سطح نمایشگاهی که برگزار می کنید، سطح نگاهتون. اعتبار روزرنگ دیگه به ما ارتباط داره. دوستان اینجا یه بستری رو آماده کردن . هرکس کارخوب داره، حرف خوب داره بسم الله

      1. اگه ما هم مثل شما منتقد باشیم!!!قطعا وظیفه نداریم در حیطه ی پروژه های عملی مقصودمون رو بیان کنیم ، وظیفه ما نقد اثر در جهت هر چه بهتر شدن اون هست…بنابراین دعوت کردن دیگران برای ارایه اثر (چنانکه به مثابه دعوت برای جنگ! ) در عوض تفکر در برابر نقد آنها کاری بس بی معنی و مضحکانه است…

        1. اگر کسی اثر رو نقد کرده بود حرف شما درست بود. اما نقد دوست عزیزمون یه جورایی مثه فرستادن درخواست تعطیلی به سایت اینستاگرام بود به خاطر وجود خیل عظیم عکس های مضحک کاربران. من نمی‌فهمم معرفی هویت بصری این فروشگاه، فارغ از نقدهایی که بهش هست، چطور اعتبار روزرنگ رو میاره پایین. لطفا بیشتر توضیح فرمایید

  2. جناب منتقد!! هر کس هر نگاهو حرفی داشته باشه میتونه بگه و شما مسئول تشخیص خوب و بد بودن نظر دیگران نیستی..جالبه که سایت روزرنگ رنگ اگه همچین کار سطح پایینی گذاشته (که البته کم پیش میاد که ازین کارا بکنه) نظرات و انتقادات تند اینچنینی هم که شما را آزار میده چیز بعیدی نیست برا ارائه…خیلی راحت این به اون در.

    1. چرا فکر میکنید این کار سطح پایینه؟ البته شاید نظر شخصی شما باشه که محترمه و لطفا این جمله ی به نظر من رو به کار ببرید اگر که این طوره.. در غیر این صورت دلایل خودتون رو برای سطح پایین بودن کار ارائه کنید. ممنون

  3. خدایش میشه بفرمایید چه چیز این کار متفاوت است؟؟؟
    استفاده از فرهنگ گرافیک غربی؟؟؟ (چین و ژاپن)
    پیشرو چی؟؟؟ پیشرو یک فضای غیر ایرانی و آشفته؟؟؟؟
    خدا شفا بده منتقدین این گزارش را…..

    1. با سلام خدمت دوست عزیزم
      الان که داشتم کامنت ها رو میدیدم متوجه شدم که گزینه پاسخ اضافه شده خوشحال شدم که میشه قدری از شبهات رو بر طرف کرد . در خصوص بحث شما راجع به به گرافیک غربی باید بگم متاسفانه امروزه لغب غربی یا عربی تبدیل به اتیکتی شده برای ساده کردن مسئله برخورد با یک کار که دیدم به وفور استفاده میشه بدون اینکه به بستر ایجاد یک کار نگاه بشه . اما در مورد چین و ژاپن اگر به متن پیوست پروژه نگاهی انداخته باشید واژه وابستگی به گذشته رو استفاده کردم . مگر نه اینکه پخش بزرگی از هنر گذشته ما که مصداق عینیش نگار گری ما در دوره های مختلف خصوصا صفوی و سلجوقی وامدار التقاط و برخورد فرهنگ بصری همین کشورها با سنت های تصویری ماست؟؟
      فضای ایرانی رو امروز چطور میتونیم تعریف کنیم که بر این مبنا فضای غیر ایرانی رو بتونیم تشخیص بدیم ؟
      در مورد پیشرو بودن هم من مطلقا هرگز و هرگز ادعایی بر این موضوع نداشتم و نخواهم داشت و اگر دوستی چنین مطلبی رو اشاره کردن خیلی خیلی به من لطف داشتن .

  4. خسته نباشید …
    کار متفاوت و البته پر ریسکی رو بلحاظ ساختار انجام دادین آقای اسکندری ، از نظرفرم کلی کار جالب و کلاسیکی هست ولی از نظر ترکیب بندی قطعا” جای کار بیشتری داشته . هرچند متقاعد کردن این طیف از سفارش دهنده ها کار دشواری هست و قطعن شما رو محدود خواهد کرد.
    در باب باصطلاح نقدهایی که در روز رنگ می بینید هم خدای ناکرده دلسرد نشین .کسی که کنترات برداشته که هرروز زیر پست های روزرنگ بنویسه “روز رنگ عزیز اعتبارت داره میاد پائین…” انقدر وقت آزاد نداره که چند برگ کتاب بخونه .

    علی ایحال جسارت شما در تغییر فرم حروف فارسی (با رعایت استاندارد نوشتاری ، نه مثل استودیو شیزارو با انفجار رسم الخط ) قابل تحسینه و امیدوارم دوستان طراح گرافیک مدعی به جای اضافه کردن چشمهای “هـ” یا سرکش های “گـ” یا برعکس کردن “سـ” از این دست تجربیات فرمال انجام بدن

  5. سلام
    تلاش مجموعه گروه روز رنگ همیشه قابل ستایش و ارزشمند بوده و هست
    ولی اینکه یک لوگو معمولی رو به عنوان هویت بصری با مونتاژ چندتا گل به خورد مخاطب داده بشه و روزنگ این رو قبول کنه ، کمی عجیبه

    1. در ادامه صحبت بالا و در پاسخ شما دوست عزیز هم باید این رو بپرسم تا برام قدری روشن بشه منظورتون از لوگو معمولی چیه؟ اگر منظورتون اینه که مثلا اگر ده دقیقه در میدون انقلاب و خیابان های اطرافش قدم بزنید مثلا 10 تا لوگو شبیه به این رو میبینید اگر درست متوجه شده باشم خوشحال میشم چند نمونه ذکر بفرمایید . اگر خوب گرافیک حال حاضر در ایران رو رصد کرده باشید بعد از طراحی لوگو تایپ گالری محسن توسط آقای آریا کسایی که یک لوگو تایپ داینامیک و قابل تغییر بود تعداد زیادی لوگو تایپ با همین منطق تولید شد . تغییری که به واسطه کشیدگی بین حروف ایجاد میشد و شکل کلمه رو تغییر میداد . و نکته بعدی هماهنگ کردن اقلام طراحی به واسطه ایجاد پترن ها س که خیلی به چشم میخوره . من خواستم از این تکرار ها تا حدی فاصله بگیرم تا مثل گفته شما اینقدر معمولی نباشه . اینکه موفق بوده یا نه به کنار اما فکر میکنم یکم باید تامل بفرمایید .

  6. نشانه جذاب و گیراست، هویت جون داره و‌ مثل باغ زنده اس. پیش هم نشستن عنصر تصویر و‌ خط سلیقه‌ام نیست با این حال این لوگوتایپ برام چشم نوازه…،
    موفق باشید…،
    در ضمن این‌ طراحی قوی باشد یا نه، معمولی نگاهیه که این سلسله‌جبالِ تمایز رو معمولی ببینه…،

  7. یه سری نقد ها که چه عرض کنم.. نقد نیستند اظهار نظر های بدون دلیل هستند. اما در مورد استفاده از گل و یا اینکه شبیه به فلان سبک و بهمان مکتب شده که باید قبول کرد در دنیای پست مدرن امروز خواه نا خواه انتزاعی ترین نقوش هم ارجاعاتی برای یک نفر یا چند نفر خواهد داشت. پس به دنبال نقش یا موتیف ارجینال نباشید که نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *