پيرزني كه پشه قورت داد

“پيرزنى كه پشه قورت داد” نام يكى از اشعار ادبيات فولكلوريك آمريكا است كه كودكان آمريكايى با ريتم و موسيقى خاصى هنگام بازى و سرگرمى آن را مى‌خوانند. اين شعر كودكانه‌ى كلاسيك، در مورد پيرزنى ست كه هنگام صرف صبحانه ناگهان پشه‌اى را قورت مي‌دهد. او هراسان براى بيرون آوردن پشه، يك عنكبوت را مى‌بلعد تا پشه را شكار كند؛ ولى فايده‌اى ندارد. سپس یک پرنده قورت مى‌دهد تا عنكبوت را بگيرد، بعد يك گربه كه پرنده را بگيرد، يك سگ ،گاو و در نهايت يك اسب! در آخر شكم پيرزن از خوردن آن همه حيوان ريز و درشت مى‌تركد و حيوانات دوباره آزاد مى‌شوند.

كتاب “پيرزنى كه پشه قورت داد” به تصويرگرى راشين خيريه – تصويرگر مطرح ايرانى – توسط انتشارات NorthSouth Books به زبان انگليسى و آلمانى منتشر شده و در كتابخانه‌ى كنگره به ثبت رسيده است. تكنيك اين مجموعه، رنگ روغن ،كلاژ و چاپ چوب است.


راشين در مورد تصويرگرى اين كتاب مى‌گويد: “من سعي كردم تصاويرى شاد و متنوع براى بچه‌ها طراحى كنم. اين پروژه از ابتدا تا انتها براى من لذت بخش بود و تجربه خوبى از همكارى با تيم طراحى اين انتشارات آمريكايى داشتم. توجه آنها به حالات و واكنش‌هاى رفتارى شخصيت‌هاى كتاب، براى من بسيار آموزنده بود و اميدوارم بچه‌ها از داشتن اين كتاب لذت ببرند.

راشین خیریه تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، کارگردان انیمیشن و نقاش، سال ١٣٥٨ در خرمشهر زاده شد. وی علاوه بر  مدرک کارشناسی ارشد رشته‌ی گرافیک از دانشگاه الزهرا و  دكترای افتخاری در رشته تصويرسازی از وزارت علوم ، در دانشگاه (SVA) در نیویورک نیز ادامه تحصیل داده است. او در حال حاضر درنیویورک زندگى مى‌كند.
او برنده ۵۰ جایزه ملی و بین‌المللی در زمینه کتاب و انیمیشن است و اخیراً در فهرست افتخار مؤسسه (International Board on Books for Young People IBBY) در سال ۲۰۱۴ نیز انتخاب شده است. او برنده جایزه افق تازه (New Horizon Award) از نمایشگاه کتاب بولونیا در ایتالیا، جایزه سیب طلایی (Golden Apple Award) از دوسالانهٔ تصویرگران در براتیسلاو (BIB) در اسلواکی و برنده عنوان بهترین شخصیت‌پرداز از نمایشگاه دوسالانه چین در سال ۲۰۱۲ شده است.

1
1b
2
3-
3b
3
4
5
5b

image 
imageimageimage