چرا طرح را قبل از انتشار، به متخصصان نشان نمی‌دهند؟! / انتقاد از پوستری که پوستر نیست و اعلان است

قباد شیوا ضمن آن که پوستر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را یک اعلان می‌داند، از به چشم نیامدن آن در خیابان، انرژی و دینامیزم بصری پایینش و نبود دیزاین پرسونالیتی در آن می‌گوید.

قباد شیوا ضمن انتقاداتی که بر طراحی پوستر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان وارد می‌داند این اثر را یک اعلان می‌نامد و نه یک پوستر.

شیوا در مورد پوستر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با طراحی سیاوش مهرآئین که روز یکشنبه 24 تیر رونمایی شد، گفت: انرژی پوستر جشنواره‌ای که مربوط به جوانان است، باید بسیار بیش از این باشد ولی این پوستر وقتی به شکل بنر در خیابان نصب شود اصلا به چشم نمی‌آید.

این طراح گرافیک ادامه داد: پوستر را باید در فضای باز و زیر آفتابی که مستقیم به آن می‌تابد دید. پوستر در تمام دنیا، اول باید دیده شود، یعنی به چشم بیاید، پوستری که این طور نباشد، پوستر نیست. یعنی انرژی بصری پوستر، دینامیزم بصری‌اش، مخصوصا آن پوستری که در سطح شهر منتشر می‌شود، باید قوی باشد. وقت این صفت را از پوستر بگیرید می‌شود اعلانیه و دیگر پوستر نیست و در شهر هم دیده نمی‌شود و پوستر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان چون مربوط به رویدادی برای جوانان است انرژی بصری‌اش باید بسیار بیش از این تقویت شود.

پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران افزود: بحثی هست به نام دیزاین پرسونالیتی، یعنی شخصیت در طرح که در مملکت ما فراموش شده است و در این پوستر هم ضعیف است به گونه‌ای که می‌توان یک اعلان نامیدش و نه یک پوستر.

شیوا تصریح کرد: الان مدیریت‌ها غلط است وَاِلا در شهر 40 هزار طراح گرافیک داریم اما مدیری که طرح را انتخاب می‌کند و به اثر اجازه چاپ می‌دهد؛ کسی که این طرح را از بین طرح‌های دیگر انتخاب و چاپ می‌کند، مسئول است که متاسفانه چیزی از گرافیک نمی‌داند. طرح ممکن است ضعیف باشد یا قوی اما اگر طرحِ ضعیف انتخاب می‌شود حتما حاصل تصمیم اشتباه مدیری است که تصمیم می‌گیرد هزینه‌ها را صرف اثری ضعیف کند. ما هم طراح خوب داریم و هم طراح باتجربه اما این مدیریت است که نمی‌تواند تشخیص بدهد.

او که از موسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران هم بوده است، توضیح داد: اگر قرار باشد کت شلوار بخرید باید قبلش تحقیق مفصلی کنید که بهترین جنس در کدام خیاطخانه یا مغازه است، کاری که مدیران فعلی ما نمی‌کنند. ما این‌ها را می‌گوییم اما کسی گوش نمی‌دهد و کاری هم نمی‌توان کرد. یک بار آقای علی مرادخانی، معاونت هنری پیشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی من را دید و من قبلش از پوستر یک جشنواره‌ای انتقاد کرده بودم، مرا که دید، پرسید مگر این‌ها را قبل از چاپ به شما نشان نمی‌دهند؟! گفتم نه!

شیوا در پایان گفت: در صورتی که می‌توانند قبل از انتشار، طرحشان را به چند متخصص نشان بدهند، این کار برایشان هیچ هزینه‌ای ندارد و صرفا به حفظ آبروی‌شان کمک می‌کند. ولی این کار را نمی‌کنند. اگر همین پوستر را قبل‌تر به من نشان می‌دادند، من عیب‌هایی را که به نظرم می‌رسید می‌گفتم و حتی با طراحش صحبت می‌کردم که اگر این کار را بکنی و آن کار را، طرحت قوی‌تر می‌شود ولی نمی‌کنند.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که طراحی پوسترش به سیاوش مهرآئین سپرده شده است در سه رده سنی الف (۱۵-۱۸ سال)، ب (۱۹-۲۳ سال) و ج (۲۴-۲۹ سال) توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران از ۲۲ مرداد تا ۱۸شهریور سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

منبع


image 
imageimageimage