چطور کسب وکاری را حین و پس از دوره کرونا راه اندازی کنیم؟

تاکنون تمرکز بررسی تأثیرات منفی اقتصادی  کرونا به اختلال در تقاضا برای کالاها به دلیل قرنطینه و محدودیت سفر بوده است. اما اخیراً و با تاکیدی نگران کننده تر ، صاحبنظران اقتصادی جهان، نگرانی خود را از ایجاد اختلال در سمت عرضه ابراز کرده اند که  از جمله آنها می توان به ضرر و زیان ناشی از کاهش بهره وری کارکنان ، اختلال در عملکرد زنجیره تأمین و استهلاک ماشین آلات تولید و هزینه های فرصت از دست رفته و حتی توقف پروژه های توسعه ای و پیشران و …  اشاره کرد.

جالب تر اینکه 94٪ از 1000شرکت برتر Fortune  عناصر اصلی زنجیره تأمین شان، در مرکز اصلی زمین لرزه ویروس کرونا، یعنی در چین قرار گرفته است.

تاکنون شوک های وارد شده به بانک های مرکزی دنیا از طرف عرضه کنندگان محصولات، بیشتر بوده است تا مردم. اجبار در کاهش نرخ بهره یا دادن وام های کم بهره به شرکت ها، از جمله این حمایت های پیش بینی نشده، ناشی از بروز کرونا بوده است.

برای کارآفرینان مشتاق ، دنیای پس از کرونا با چالش ها و رخدادهای تجاری جدیدی همراه است. در این یادداشت می خواهم در مورد چگونگی شروع کسب و کارها پس از دوران کرونا، مطالبی بنویسم.

رخدادهای تجاری در حین و بعد از بیماری کرونا

برای کارآفرینان ، فکر راه اندازی مشاغل در شرایط فعلی ممکن است در بهترین حالت هولناک و در بدترین حالت غیرعقلایی به نظر برسد. در این شرایط برنامه ریزی رویدادهای بزرگ افتتاح کسب و کارتان اصلاً مهم نیستند و بسته به صنعت و موقعیت مکانی شما ، حتی ممکن است در ماه های آینده نتوانید با تمام ظرفیت خود کار کنید.

اگر هنوز کسب وکار خود را تعطیل نکرده اید ،مجبور نیستید رویاهای خود را به تعویق بیندازید. با این حال، شما باید با واقعیت های جدید دنیای تجارت پس از COVID سازگار شوید و برای چالش های پیش روی خود آماده شوید.

محیط کسب  وکار پس از دوران کرونا چگونه است؟

از آنجا که همه گیری هنوز ادامه دارد ، دشوار است که بگوییم چگونه شهرها با ادامه بازگشایی های مرحله ای خود ، کنار می آیند. با این حال ، در حال حاضر ، اکثر مشاغل موجود با مشکلات اقتصادی فعلی و همچنین نگرانی های مربوط به سلامتی و ایمنی مصرف کنندگان مواجه هستند.

حتی برای شرکت هایی که توانسته اند به سمت مدل های کاری کاملاً از راه دور حرکت کنند ، برقراری ارتباط با مشتریان از یک سو و کاهش قابل توجه فروش، یک چالش بوده است.

پیش بینی وضعیت تولید ناخالص داخلی برخی کشورها حین و پس از کرونا
“پیش بینی وضعیت تولید ناخالص داخلی برخی کشورها حین و پس از کرونا”

Raul Perdigão ،رئیس فروش جهانی شرکت پایپ درایو می گوید: “تیم های فروش … با آنچه برای مشتریان می گویند تلاش می کنند (بسیاری از آنها) پیشنهادات خود را تغییر داده یا تغییر داده اند.” “خریداران برای سازگاری با محیط کرونایی و اقتصاد در حال نزول، اولویت هایشان را تغییر می دهند و فروشندگان نیز باید همین کار را انجام دهند.”

با سفارشات از راه دور و با کمک فضای مجازی( سفارش از  منزل)، مشاغل خدماتی که به صورت رو در رو به مشتریان خدمت می کنند ، برای گسترش گزینه های خدمات خود تکمیل تر شده اند.. بسیاری از مدیران شرکت های مطرح جهانی معتقدند که COVID-19 فشار زیادی به کارکنان بخش فروش، بخصوص شرکت های با کانالهای فروش جهانی وارد کرده است.

“شرایط فعلی، مردم را وادار كرده است كه گزینه های پیش روی خود را با دقت بیشتری انتخاب کنند و انتظار می رود كه اعضای تیم فروش یکپارچه تر و البته بسیار قابل دسترس تر از گذشته باشند.” ” رویکرد فروش یکپارچه [به شما اجازه می دهد] کلیه مشتریان مازادی را که رقبای شما به دلیل عدم انعطاف پذیری از دست داده اند را جذب کنید.

طبیعی است در این شرایط، اگر یک نام تجاری هویت آنلاین نداشته باشد یا دارای هویتی ناسازگار با خواسته های مشتریان باشد،مشتریان به سرعت آن را تشخیص داده و به سمت رقیبی خواهند رفت که به صورتی موثر با مشتریانش ارتباط برقرار می کند.

“از آنجا که احتمالاً مشتری خود را هرگز به صورت حضوری مشاهده نخواهید کرد ، باید روشهای دیگری را برای درک آنچه در حال فکر کردن هستند و اینکه چه چیزی باعث می شود آنها دوباره برگردند ، پیدا کنید. برای تصمیم گیری هوشمندانه در طول چرخه عمر مشتری (CLC)، باید داده های دیجیتالی خود را مدیریت و حتماً فعال کنید وبه روش هوشمندانه تری از انها استفاده کنید.” 

نکاتی برای راه اندازی کسب وکاری جدید پس از دوران کروناویروس

داشتن یک استراتژی اولیه دیجیتال ، کلید اصلی کسب و کار جدیدی است که قرار است در آینده نزدیک راه اندازی شود. هنگام تدوین استراتژی خود موارد زیر را در نظر بگیرید:

ایجاد یک هویت تجاری دیجیتالی قدرتمند را در اولویت خود قرار دهید

دیوید گرینبرگ، معاونت ارشد بازاریابی شرکت اَکت آن معتقد است که، در بسیاری از صنایع ، مصرف کنندگان به اطلاعاتی که از مارک های معتبر آنلاین دریافت می کنند ، اعتماد می کنند. او می گوید برای این منظور ، شرکت ها باید یک هویت تجاری چند کاناله غنی از محتوا ایجاد کنند که به صورت فعالانه سؤالات مخاطبان را پاسخ بدهد و نیازهای آنان را برطرف کند.

بر روی شیوه های موثر SEO تمرکز کنید

بهینه سازی موتور جستجو، قبلاً برای مشاغل مدرن مهم بود ، اما پیگیری نتایج جستجو توسط مشتری،در زمانی که تقریباً همه رقبای موجود شما بصورت جزئی یا کاملاً بصورت آنلاین می فروشند از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. بهترین راه برای انجام این کار،تمرکز روی یک استراتژی SEO قوی است که بتواند مشتریان هدف شما جلب کرده و آنها تا مرحله خرید به دنبال خود بکشد.

به عبارتی دیگر SEO مناسب ، مانند یک آهنربا است که [مشتریان] را به سمت ما می آورد.” “افرادی که ما را از طریق کلمات کلیدی هدفمند پیدا می کنند ، نیازی به تلاش ما برای فروش ندارند. آنها آماده خرید هستند. مهم نیست که این فروش واقعاً انجام می شود یا خیر.”

برای خلق تجربیات آنلاین شخصی تر ، از فناوری به عنوان اهرم استفاده کنید

از زمان آغاز تجارت الکترونیکی ، فروش خرده فروشی از خدمات شخصی درون فروشگاهی به پیشنهادات فروش آنلاین تغییر کرده است. در دنیای پس از COVID ، “حلقه بازخورد دیجیتال ” بین فروشنده و مشتری از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

به عنوان مثال خرده فروشان سنتی باید بتوانند هر یک از تعاملات شخصی خود با مشتریان را از طریق کانال های آنلاین تکرار کنند تا برای آینده چابک بمانند.” فناوری مرچندایزینگ ، به فروشندگان این امکان را می دهد تا برنامه های خود را بر اساس رفتار یا شیوه پیمایش مشتریان در وب سایت تنظیم کنند. ورود به این بخش،برای خرده فروشان [آنلاین] که می خواهند ارتباط اثربخش و پایداری با مشتریان خود داشته باشند ، بسیار مهم است.”

برنامه ارتباطی کامل

قبل از شروع به کار شرکت یک برنامه ارتباطی کامل داشته باشید

در دوران کرونا ارتباط با مشتریان برای برندهای مختلف به شدت دشوار است. هنگامی که شما در حال ایجاد آگاهی از برندتان هستید ، شیوه برقراری ارتباط و البته سطح بالای کیفیت ارتباطتان با مشتریان، می تواند این مزیت را برای شما خلق کند که در شرایط کرونایی بتوانید به ذهن مخاطبان خود بچسبید.

  • جک وانگ ، مدیرعامل شرکتی فعال در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی می گوید: “استراتژی های فروش جدید بیشتر روی تعاملات از راه دور متمرکز شده است ، بنابراین … در ارتباطات کم نگذارید.” “از هر پلتفرمی که برای شما مزیت سازی می کند استفاده کنید. شما باید به طور مداوم به مشتریان خود در مورد ادامه فعالیت و حیات خود یادآوری کنید ، البته برنامه هایتان به گونه ای باشد که مزاحمت تلقی نشود.

به عبارتی دیگر بازاریابی خلاقانه (Creative Marketing) ثروت ساز ترین ابزار یک شرکت است که البته با  فروشی مستمر و پیگیر، خلق این ثروت تضمین می شود.
پس پیشنهاد می کنم از هر روشی که در اختیار دارید بیشترین استفاده را برای خلق و انتشار محتواهای معرفی خودتان ، از جمله محتوی های بصری بکنید.”

بقای پس از ویروس می تواند سیستم ایمنی بدن استارتاپ ها را در آینده تقویت کند

بیماری همه گیر کروناویروس می تواند توانایی های اولیه استارتاپ ها را برای مواجه با مشکلات آتی تقویت کند.اختلالات طرف عرضه ، برخلاف مواردی که به طور معمول در اقتصاد جهانی ایجاد می شوند ، چالش های متفاوتی را برای تازه واردین به بازار کسب و کار ایجاد می کنند.

با این وجود، از طریق هوشیاری شدید، سازگاری سریع و برنامه ریزی جامع اضطراری ، شرکت های نوپا می توانند از آزمون فشار فوری جان سالم به در ببرند. بدون شک، با سپری کردن موفقیت آمیز این آزمون ،(همانند تولید گلبول های سفید خون پس از یک عفونت شدید) ، استارتاپ های باقیمانده در برابر چالش های بعدی که به ناچار در طول زندگی خود با آنها روبرو خواهند شد،قوی تر می شوند.

البته نکته غیر قابل انکار، کوتاه تر شدن سقف آسمان در این دوران است!