کار خوب کردن مثل آب خوردن‌ است! / هویت بصری آب معدنی دی دی

آب معدنی « دی دی» تنها يك محصول نيست.  به گفته سفارش دهندگان این پروژه ، کلیه درآمد حاصل از فروش این محصول در سه مسير براي اعتلای فرهنگ، مسئوليت اجتماعي و تعهد به جامعه سرمایه گذاری می شود. مسير سبز: سرمایه گذاری در حوزه محيط زيست. مسير صورتي: سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری و درمان سرطان بانوان. مسير آبي: سرمایه گذاری در حوزه كودكان بي سرپرست و بدسرپرست براي تحصيل و آینده اي بهتر.»

«احسان شهیدی» مدیر شرکت هویت سازی « ادریس» است که طراحی هویت بصری این محصول را برعهده داشته اند. او درباره روند این پروژه می گوید:« ما با یک ایده طرف بودیم نه یک محصول …با اولین نمونه از نگرشی جدید در یک محصول که نه فقط نگاه اقتصادی، بلکه نگاه مسئولیت اجتماعی داشت مواجه بودیم. این خصوصیت هم کار را برای ما سخت تر و دلچسب تر می کرد و در عین حال مسئولیت زیادی در قبال این پروژه احساس می کردیم. با در نظر گرفتن تمامی خصوصیات هویتی، المان ها و خط قرمز هایی که برند « دی دی» داشت، با انتخاب اسلوگان « کار خوب کردن مثل آب خوردنِ » طراحی را آغاز کردیم. یکی از عواملی که در طراحی این پروژه ما را به چالش کشید، چند رنگی بودن محصول بود، آب معدنی که قرار بود با یک ساختار یکپارچه بصری در مرحله اول با سه رنگ، و در مراحل بعدی با پنج رنگ متفاوت دیده شود. زمان زیادی صرف اتودها، اجرای آن ها و بررسی با رنگ های مختلف شد، چیزی حدود شش ماه. برای هرچه یکپارچه تر شدن خروجی نهایی در این پروژه، لوگوتایپ و بدنه بطری همزمان و موازی با هم طراحی شدند. نظر به این که آب معدنی دی دی برندی خیرخواه و ساده است، در طراحی آن از فرم های ارگانیک و گرافیک ساده استفاده شد.»

01

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
image 
imageimageimage
  1. دو مساله:

    اول اینکه به نظر نمیرسه این محصول برای مصرف در ایران تولید باشه. چون مردم ایران از زبان و خط فارسی استفاده می کنن اما در برچسب های محصول تماما از نوشتار انگلیسی استفاده شده.
    دوم هم اینکه شعار تبلیغاتی غلط فاحش نگارشی داره؛ کسره اضافه نمی تونه جایگزین فعل حذف شده «است» باشه. در ادبیات رسمی جمله درست اینه: کار خوب کردن مثل آب خوردن است. در ادبیات محاوره ای هم این جمله به این شکل درمیاد: «کار خوب کردن مثل آب خوردنه». ه بجای فعل «است» میشینه.

  2. طراحی لوگوتایپ و نام و شعار تبلیغاتی مناسب هدفی که ادعا شده نیست از هیچ نظری. قبل از اینکه بتونیم با مخاطب درباره ایده‌ی پشت یک محصول صحبت کنیم باید بتونیم ارتباط رو آغاز کنیم و کاملاً این ارتباط در وحله اول از دست رفته چون ایمپرشن اولیه کاملاً بیگانست.
    اشتباه نگارشی شعار تبلیغاتی و زبان انگلیسی بیشترین لطمه رو به هدف پروژه زدند.

  3. در حد آثار دانشجویی هستش.
    تازگی و نوآوری نداره.
    چرا این کارا رو به اشتراک میزارین آثاری از این بهتر تو زمینه هویت بصری ساخته نشده مگه؟

  4. جالبه!! اگه طراح کار و کارفرما خارجی بودند، همه دوستان در نظراتشون به به و چهچه می کردند و در مورد خلاقیت کار طومارها می نوشتند. اما چون طراح و کارفرما ایرانی هستند از نگاه دوستان انگار بدترین و ضعیف ترین طرح دنیا طراحی شده و کوچکترین خلاقیتی نداره و همه دوستان صاحب نظر، منتقد و عالم دهر می شوند!
    بیایید این تنگ نظریها و حسادتها نسبت به هم را تمام کنیم.

    1. بهتر بدونید اتفاقا اکثر کسایی که به این سایت مراجعه میکنند صاحب نظر و کارشناس رشته های مختلف هنری اند، شما هم باید از عوامل طرح و اجرای این کار باشید که انقدر بهتون برخورده!!اتفاقا بهتره خوده شما احساس علامه دهر بودن نکنی و اگر طراح این مجموعه هستی یکم بیشتر یاد بگیری!!!ضمن اینکه برخلاف ادعای جناب خیلیا پایین کار هنرمندای ایرانی نظرات مثبت میدن و به شخصه کم دیدم نظرات منفی رو، چه خارجی چه کارای ایرانی…

      1. با سلام.
        اولا: بنده متاسفانه این توفیق رو نداشتم که جزو طراحان و مجریان این کار باشم و اصلا ایشان را نمی شناسم.
        ثانیا: از اینکه توصیه یادگیری بیشتر به بنده داشتین از شما خیلی ممنونم.
        ثالثا: باید بگم که انتقاد از هر چیزی قواعدی داره که شاید مهمترین آنها بیان نقاط قوت و ضعف به صورت توام برای آن چیز یا طرحه (نه فقط دیدن نیمه خالی لیوان) ضمن آنکه وقتی نقطه ضعفی بیان میشه باید راهکار اصلاح رفع آن ضعف هم بیان بشه. این انتقاده که باعث پیشرفت کار تیم طراح و همچنین یادگیری مخاطبان کم دانشی مثل من خواهد بود. برای مثال نظرات آقای “علیرضا نعمتی ” مصداق بارز یک نقد سازنده است که در کنار گفتن نقاط قوت و ضعف کار پیشنهاداتی برای اصلاح و بهبود طرح ارائه کردند.
        با تشکر

        1. حداقل «عدم استفاده از زبان فارسی» و «مشکل نگارشی شعار» که خیلی هم توی چشم میان که دیگه ایرادای کار هستن . نیستن ؟
          هرچند شاید اینا دستور کارفرما بوده باشه!

  5. کار خیلی خوبی از اب در اومده. دوستان جوری انتقاد میکنن، انگار کسی ادعای شاهکار بودن این کار رو داره.
    شاید میتونست بهتر باشه. ولی در مجموع خیلی یکپارچه و تروتمیز است و درحد برندهای اب اروپایی هست.
    تنها ایرادی که بنظرم وارد اینه که در عکسأیئ که از اقوام ایرانی‌ استفاده شده صورتها خیلی‌ شهری بنظر میرسه، به نظرم بهتر بود از صورتهای با اصالت بیشتر استفاده میشد.
    نکته دوم بازهم در مورد عکسها و اقوام ایرانی‌، بنظرم بهتر بود بجای پشت صحنه آبی رنگ، روستاها و یا مکانهایی که این اقوام در اونجا زندگی‌ میکنند می‌بود.

  6. یادم رفت بنویسم، در این نکته با دوستان موافق هستم که چرا اینقدر از جملات و کلمات انگلیسی‌ استفاده شده؟ در حالی‌ که محصول برای داخل کشور هست

  7. سلام.
    دوستان طوری نظر میدن که انگار طراح مجموعه های بزرگ دنیا هستند و برندهای بزرگ دنیا رو اینها طراحی کردند.
    یکم عمیق تر نگاه کنید لطفا،
    کار خیلی خوبی شده، شما یک برند رو در ایران به من نشون بدید که کاملا دقیق و حساب شده کار شده باشه.
    یا اینکه خیلی دوست دارم کارهای این دوستانی که دارن این کار رو معمولی قلمداد میکنن ببینم….!
    لطفا یکم حرفه ای رفتار کنید….

  8. هیچ جای دنیا به این راحتی یک پروژه که براش زحمت زیادی کشیده شده رو زیر سوال نمیبرند، چیزی که ما بهش توجه نمیکنیم اینه که یک تفاوت بزرگی وجود داره بین نظر شخصی و نقد!
    شما وقتی مینویسی تکرارررریی و خاااام! یا مینویسی ضعیف، یا میگی در حد کار دانشجویی! باید بدونی که این حرفها فقط و فقط نظر شماست نه اتفاق واقعی که در این پروژه افتاده!
    این کامنتهای دوستان، فقط یک نظر شخصیه و البته قابل احترام، اما این نقد نیست، حرف کلی و بدون مصداق زدن، هیچوقت نقد نیست. اگر این کار تکراری، خام و ضعیف است و برای حرفتان دلایل منطقی دارید بیان کنید، همانطور که خوب بودن دلیل میخواهد برای بد بودن هم باید بتوانیم دلیل بیاوریم. یک تفاوتی باید باشه بین حرف یک بقال یا پارچه فروش که یک کار گرافیکی میبیند و من و شمایی که طراح گرافیک هستیم.
    من صاحبان این پروژه رو نمیشناسم، تو این کارهم ذی نفع نیستم، نمیخوام هم از این کار دفاع یا تعریف کنم.
    فقط این رو میخوام بگم که متاسفانه هر پروژه ای اینجا منتشرمیشه و یا لوگو یا پوستری اینجا رونمایی میشه و یا نتیجه داوری یک مسابقه اینجا اعلام میشه، بعضی از دوستان فقط و فقط ایراد میگیرند و همه چی رو زیر سوال میبرند، اما اینکه تو طراحی گرافیک چقدر سابقه دارند و چقدر کار منتشر کردند، کسی خبر نداره. یکم منصف باشیم!

  9. با سلام
    واقعا کاره ساده و شیکیه با سادگی تموم راحت تونسته چیزی که میخواد رو نشون بده شعارش قشنگه مفعوم خط امید به فردای سبز واقعا به سادگی رعایت شده ولی کاش بعنوان یک محصول ایرانی نوشته فراسی مانور بیشتری میداشت 🙂

  10. چنگی به دلم نزد حقیقتش , سادگی و زیبایی خاص خودش رو داره این کار ولی احساس میکنم تاثیر نمونه های فوق العاده خارجی روی نگاهم باعث شده این کار زیاد به چشمم نیاد.
    دوست دارم خودم فرصت کنم و rebranding برای اینکار انجام بدم.

  11. مجموعا در حد مطلوب – قطعا طراح حرفه ای پشت این قضیه بوده / اما میتوانست گویا تر هم باشد / شعار تبلیغاتی خوب

  12. نظر دادن در مورد کاری ، قضاوت و سنجیدن خوبی یا بدی طرحی برمیگرده به شناخت شما از مجموعه هدف های برند مثل بازار هدف و رده بندی مخاطبان و فروش به چه مردمی از چه قومیتی از چه سطح درآمدی و …
    تشخیص خام بودن یا نبودن ، تشخیص انتخاب درست کالرفمیلی ، زبان برند و در کل هویت بصری نه به سلیقه شما و نه حتی به سلیقه خود طراح است.
    پس لطفا به توضیحات ابتدایی طرح بسنده نکنید و اگر واقعا نظری میدهید بهتر است کاملا از اهداف و برندینگ اون برند اطلاعات داشته باشید.

  13. سلام سلاااام .
    پروژه خوبی بوده تقریبا با انرژی کار شده، نظرم کارشناسی نیست و فقط نظر شخصیه ! به کسی بر نخوره ! به نظرم لوگو قسمت پیکتوگرامش خوب بوده و خوب کار شده اما برای آب نیست ! اما نوشته دی دی به صورت لاتین (که به احتمال زیاد کارفرما نظر به لاتین داشته ) با اهدافی که برند داشته (براي اعتلای فرهنگ، مسئوليت اجتماعي و تعهد به جامعه سرمایه گذاری) همسو نیست! بهتر بود اصلاتی ایرانی حفظ بشه.
    تضاد تو این پروژه زیاده ، مثل اهداف داخلی برند و نوشته لاتین و استفاده از تصاویر قومیت ها اما با چهره های شهری. با نظر دوستانی که در مورد اسلوگان هم توضیح دادن موافق هستم ! می تونست همین مفهوم رو تمیز تر و ساده و روان تر مثل خود آب ، بیان کنند .

    ولی مسله اصلی اینجاست که چطور این اسلوگان رو به نمایش گذاشتن ؟؟ هویت و گرافیک کار با اسلگوان هم راستا نیست . روان و سادگی و صمیمی بودن آب! آب خطوط شکسته و مدرن تضاد داره ! نمایش و ماندگار کردن این اهداف و هویت بصری در ذهن مخاطب، برای کار فرما هزینه زیادی خواهد داشت. مثل اینه که یه ادم با لباس ورزشی بگه من دکترم ! اما لباس ورزشی هم بهش میاد خوش تیپ شده توش. ( : آقای دکتر.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *