کتیبه سازی به رسم بداهه

پروژه امروز روزرنگ در پنجمین سوگواره عکس و پوستر هیات جایزه ویژه هیات داوران در بخش کتیبه و پرچم در مرداد ماه امسال را به خود اختصاص داده است. کتیبه های محرم هیات ” رایه العباس ” که سال 1395توسط ” حمید قربان پور” با قلم مو و رنگ پلاستیک بر روی پارچه متقال طراحی و اجرا شده اند.

« بررسی کتیبه های قلمکار دوره های مختلف از قاجار تا به امروز و احیا کردن این پارچه ها این بار به صورت دست نویس ایده اصلی شکل گیری این آثار هستند. در مواجهه با این سفارش خیلی زود به جمع بندی رسیدم ولی طرحی از قبل آماده نکردم و خیلی بداهه کار را جلو بردم. با این حال همه چیز دقیقا طبق صحبت های اولیه با سفارش دهنده و همان منطق پیش رفت. مسلما طیف گسترده ای از اقشار جامعه مخاطبین این مجموعه هستند چرا که حاضرین در همچین جلساتی از اقشار گوناگون جامعه کنار هم جمع می شوند.

درواقع هیات‌ها نمودی کوچک از جامعه بزرگ با علایق و سلایق مختلف و متنوع اند. مدیریت حال و هوا و فضای سنتی کارها برایم بسیار مهم بود و فکر می کنم بداهه بودن و تفاوت در نقوش ارائه شده و چیدمان این عناصر در کنار هم آنها را از سایر آثار این حوزه متمایز کرده است. هنر بومی و مردمی ایران را بسیار دوست دارم بخاطر همان شخصیت صمیمی و زود باور عوامانه اش که به محض رویت به دل می نشیند و ببیننده را درگیر چون و چرا نمی کند. شاید ضعف های متعددی هم داشته باشد ولی صمیمی و بسیار دلنشین جلوه می کند. در این پروژه تمام سعی ام را کردم که به این سمت بروم. درنهایت اینکه زمان کمی برای به سرانجام رساندن پروژه داشتم ، با فرصت بیشتر حتما کارهای بهتری می ساختم .»

” حمید قربان پور” متولد 1365است . دیپلم گرافیک دارد و طراح خود آموخته گرافیک است.