گربه اى كه مى خواست ببر باشد / محمد بررنگى

كتاب «گربه ای که می خواست ببر باشد» به تصویرگرى «محمد بررنگی» و نویسندگى «کامبیز کاکاوند» برنده دیپلم افتخار بلگراد سال ٢٠٠٩ مى باشد كه توسط انتشارات شباويز در مراحل چاپ قرار دارد.
محمد بررنگى كه ماه پيش در بين برندگان بخش تصویرسازی جشنواره بین‌المللی طراحی گاو (COW) قرار گرفت؛ در مورد تصويرگرى اين كتاب مى گويد: «مدتى بود كه با فرم نوشتارى براى تصويرگرى درگير بودم. دغدغه ذهنی من در اين اثر، نشان دادن حال و هوای ایرانی در چارچوب فضاهای طلسم و دعا بود. اين فضا هميشه چيزهاى جديدى براى كشف كردن دارد؛ از تكرار حروف گرفته تا نوشتار و عدد. البته دوست دارم به شكلى كار كنم كه مخاطب اصلی ام یعنی کودک و حتی مخاطبان ديگر در هر رده سنی، در برخورد اول درگیر نوشته ها نشوند و ابتدا کاراکتر و فضا را ببينند. در واقع خوانده شدن نوشته ها و خطوط برايم در اولويت قرار ندارد. من به نقاشى سبك قهوه خانه اى بسيار علاقه دارم و شايد جرقه مهم در ذهن من براى تصويرگرى، اين سبك بوده است. نكته مهم براى من، درك و بازخورد است اما در عين حال هويت و ساختار ايرانى كه در ذهنم دارم نيز برايم بسيار خوشايند است»

13  12  11  07  08  09  10  03  04  05  06    01  02


  1. تبریک و خسته نباشید به طراح اما متاسفانه کار خیلی پر قدرتی به لحاظ ساخت تصویری نمیباشد و یه جورایی حس ضعف داره

  2. اگر همه ی تصویرگران کتاب کودک بجای تلاش برای خلق یک اثر هنری خاص، کمی هم به دنیای کودک و روانشناسی کودک توجه میکردند حتما آثاری شکل میگرفت که مورد توجه کودکان نیز قرار میگرفت نه اینکه فقط درصدد جلب توجه هنرمندان بزرگسال و یا جلب توجه داوران برای کسب جایزه باشد

    1. شما چطور به اين نتيجه رسيديد كه اين آثار براى كودكان جذابيت ندارد؟ من اين تصاوير رو به دخترخاله ٨ ساله ام نشان دادم و او با اشتياق همه آنها رو تماشا كرد و ازم خواست تا قصه شو براش تعريف كنم…گاهى چقدر ساده انگارانه و غيركارشناسى به خودمون اجازه اظهار نظر و توبيخ ميديم

      1. ببخشید این رو زمانی می تونستید بهتر درک کنید که یه کتاب مشابه همراه تصاویر خلاقانه، جذاب اما رنگی تر جلوش میذاشتید بهش می گفتید هر دو داستان یکی هستند حالا کدوم رو دوس داری با هم بخونیم بعد نتیجه می گرفتید! حتی همین تصاویر مثلاً اگه رنگ بیشتری داشتند…ساده انگاری یعنی حتی بلد نباشیم به یه بچه حق انتخاب بدیم!!!! حمل بر بی احترامی نباشه ولی شما انگار یه بشقاب غذا گذاشتی جلوی یه فرد گرسنه بعد میای میگی با اشتها همه رو خورد!

  3. شما مگر جامعه آماری دارید؟ تصاویر را به یک کودک نشان دادید و به این نتیجه رسیدید که این تصاویر مورد علاقه کودکان است. از کجا میدانید که نظر من غیرکارشناسانه است؟کتاب ماه کودک و نوجوان و کتابهای روانشناسی کودک به شما کمک میکند که بیشتر با دنیای کودک آشنا شوید.

    1. عجب! جورى حرف مى زنيد انگار خودتان جامعه آمارى داريد! من درمورد روانشناسى كودك اطلاعات دقيقى دارم دوست گرامى. اين تصويرسازى ها از يك جهت اتفاقا شبيه به آثار خود كودكان است. به نوعى سادگى و بى پيرايگى دنياى كودك را تداعى مى كند.

  4. درود …
    با عرض خسته نباشید خدمت آقای بررنگی تصویرگر خلاق. عالی بود و قوی و نو..!! بهتون تبریک میگم تمام فرم هارو کودکانه و در این مسیر خووب هدایت کردید.

  5. کار خلاقانه ای بود از دید یه هنرمند عالی!!! از لحاظ فرم ساختاری و نو آوری هم بی شک زیبا بود ولی نمی دونم چقدر با بچه ها در ارتباط بودید امیدوارم استفاده از رنگ مشکی در تصویر سازی کتاب کودک کمرنگ تر بشه! یک کودک هرگز برای خلق رویاهاش رنگ مشکی رو انتخاب نمی کنه مگر اینکه دنیای درونش رو به نوعی سیاه کرده باشند. ممکنه در نگاه اول این رنگ به جذاب تر و پر رنگ کردن کاراکترها روی زمینه ی روشن تر کمک شایانی بکنه اما در واقع ما داریم کودکمون رو به سمت مشکی ها سوق میدیم چیزی که همواره در دنیای اطرافشم زیاد میبینه… شاید بهتر باشه حداقل رنگ رو در کتاب ها بهشون القا کنیم! من از رو سر خوشی نظر ندادم انقدر با بچه ها زندگی کردم که خودم هم به نوعی کودک شدم وکارمم هم در راستای خلق اثر برای کودکان هست، از رو تجربه ی شخصی این حرفارو گفتم. موفق باشید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *