گزارش آیین اختتامیه پنجمین سرو نقره‌ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

شب گذشته موزه‌ هنرهای معاصر تهران میزبان آیین اختتامیه پنجمین سرو نقره‌ای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود.

به گزارش روزرنگ و به نقل از سایت انجمن طراحان گرافیک ایران ، اجرای آیین اختتامیه پنجمین سرو بر عهده «امید نعمتی» خواننده گروه «پالت» بود. امید نعمتی که خود دانش‌آموخته رشته گرافیک است ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: من امروز اینجا هستم تا فقط اجرای مراسم را برعهده داشتم باشم و امروز به عنوان یک طراح گرافیک درکنار شما هستم.
در این رویداد مسوولین فرهنگی چون دکتر حسینی (معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)،  علی‌محمد زارع (رییس موزه هنرهای معاصر)، مجید ملانوروزی (مدیر مرکز هنرهای تجسمی) و رجبی معمار (رییس خانه هنرمندان ایران) و هنرمندانی چون قباد شیوا، مصطفی اسدالهی، مجید بلوچ، بهرام کلهرنیا و… حضور داشتند.

امید نعمتی پیش از اهدا جوایز بخش‌های مختلف سرو نقره‌ای با اشاره به دعوت از دکتر حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد برای سخنرانی گفت ایشان در پاسخ گفته‌اند که: من آمده‌ام تا شنونده باشم.
در ادامه این مراسم «ایمان صفایی»، دبیر پنجمین جشنواره سرو نقره‌ای با بیان اینکه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در بحران مشارکت بسر می‌برد گفت:  در این دو سالانه انجمن تمام تلاش خود رابرای جذب حداکثری مشارکت اعضا به عمل آورد که در این بخش با سختی‌هایی روبرو بودیم. وی با اشاره به مشارکت ۸۰ نفره اعضا با شماره عضویت زیر ۱۰۰۰ گفت: از اعضای جوان‌تر و با شماره عضویت بین  ۱۵۰۰ تا ۱۶۵۰ حدود ۵۰ نفر در این رویداد شرکت کرده‌اند که این موضوع شاید به علاقه و اشتیاق اعضا جوان انجمن برای نمایش آثارشان برمی‌گردد.

وی با ارائه آمار شرکت‌کنندگان در هر بخش به ۲ بخش جنبی این رویداد اشاره کرد و گفت: ما در این رویداد دو بخش جنبی داشتیم که اینجا باید از استادم آقای مثقالی تشکر کنم که به همت ایشان و «رضا بختیاری‌فرد»، «امید امامیان» و «هیربد لطفیان» توانستیم رویداد تخصصی تایپ دیزاین را برگزار کنیم.
 رویداد پلاکارت نیر دیگر اتفاق جنبی سرو پنجم بود که آن ‌هم با همراهی علی بختیاری، استودیو کارگاه و موزه سینما برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان قرارگرفت. 
وی ضمن تشکر از اعضای شورای برنامه‌ریزی این رویداد از داورانی که بدون هیچ‌ چشم داشتی همراه سرو پنجم بودند تشکر کرد.

در ادامه این رویداد جوایز بخش طراحی «نشان و هویت» با حضور دکتر حسینی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور داوران این بخش اهدا شد.
 در این بخش که «مجید عباسی»، «بهراد جوانبخت» و «مهرزاد دیرین» داوری آن را بر عهده داشتند، سرو نقره‌ای به «حمید‌رضا قدسی» برای «هم‌کافه» تعلق گرفت و از «دامون خانجانزاده» برای «کوییک» و «سلیم صالحی» برای «آپ» تقدیر شد.

در بخش «طراحی هویت‌بصری» نیز سرو نقره‌ای به «ساناز سلطانی» برای « فصلنامه زرد» اهدا شد و از «محمد‌رضا عبدالعلی» برای «سمپوزیوم مجسمه‌سازی» و «فرید یاحقی»  برای«گل من» تقدیر شد.

در بخش «پوستر» که با داوری «سیامک فیلی‌زاده»، «کسری عابدینی» و «مهدی فاتحی» انجام شد؛ سرو نقره‌ای تقدیم شد به «حامد حکیمی» برای طراحی پوستر تئاتر با عنوان «مارکس و کوکا‌کولا» و همچنین از «سیامک پور‌جبار» برای طراحی پوستر «بنی آدم» تقدیر به عمل آمد.

در بخش «گرافیک نشر» هیات داوران متشکل از «محمودرضا بهمن‌پور»، «حسن کریم‌زاده» و «پیمان پورحسین» تندیس سرو نقره‌ای را به «مجید عباسی» برای مجموعه «جهان تازه‌ی شعر» اهدا کردند و از«‌محمد بازدار» برای «انقلاب و چهنو» و«مصطفی بهزادی» برای گالری «آب انبار» تقدیر به عمل آمد .

همچنین در بخش  «طراحی صفحه‌آرایی» هیات داوران سروی را اهدا نکردند و فقط از «احمد‌علی عسلی» برای «ماهنامه ادبی هنری هنگام» و فصلنامه اختصاصی «دال» و نیز «مرتضی آکوچکیان» برای «اصفهان به روایت جهانگردان» تقدیر شد.

در بخش «پروژه» نیز «آریا کسایی»  برای مجموعه آثار موفق به دریافت تندیس سرو نقره‌ای شد و از «مجتبی ادیبی» برای «آلبوم موسیقی داماهی»  و «محمود جهانی‌مقدم» برای «نخستین کتاب مد و لباس ایران» و «هوداد مسلمی‌نژاد» برای کتاب گالری «زیرزمین دستان»  تقدیر شد .

«مصطفی اسدالهی» رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران سخنران بعدی بود که در صحبت‌های کوتاهی با اشاره به اینکه حال انجمن خوب است گفت: ما امروز خوشحالیم که اعضا مشارکت فعالی داشته‌اند و من باید از اعضایی که در این رویداد شرکت کردند تشکر کنم. وی با اشاره به ۲۰ سالگی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران گفت: با همه فراز و نشیب‌ها انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران موفق بوده و انجمن برتر هنرهای تجسمی هستیم. اسدالهی با ذکر نام مرتضی ممیز و قباد شیوا از بنیانگذاران این انجمن تشکر کرد.

در بخش تبلیغات نیز که داوران آن را امراله فرهادی، علیرضا مصطفی‌زاده و میترا شاهسوند تشکیل می‌دادند در بخش «طراحی کمپین تبلیغاتی» سرو نقره‌ای برای مجموعه آثار به «استودیو کرگدن» برای تقدیم شد. به مجموعه چند اثر خالقان مشترک اختصاص دادند بدین ترتیب تندیس سرو نقره‌ای به به آژانس کرگدن برای کمپین «تپ سی»، «شیپور»، «هود ایلیا استیل» ، «نیسان» و «بیمه سامان»  اهدا شد.

در بخش «طراحی بسته‌بندی» نیزجایزه سرو نقره‌ای به «سیدمصطفی سیدابراهیمی» برای طراحی بسته‌بندی «زعفران نتاسف» تقدیم شد و از «احسان اکبری» برای بسته‌بندی بیسکویت «دلاتو» تقدیر به عمل آمد.

در بخش دیجیتال هیات داوران متشکل از «پدرام حربی» و «حمید شوارعان» و «سعید زارع»؛ تندیس نقره‌ای را برای «تیتراژ پایانی فصل چهارم خندوانه» به «بهراد جوانبخت» تقدیم کردند و از «مرتضی آکوچکیان» برای موشن‌گرافی «کافه آ» و «فرید یاحقی» برای موشن «نه به مواد» با  لوح تقدیر قدردانی شد.

همچنین داوران دربخش وب‌سایت هیچ اثری را شایسته سرو و تقدیر ندانستند. 
بخش «تایپ‌فیس» یکی دیگر از بخش‌های سرو پنجم بود که داوری آن بر عهده «صداقت جباری»، «مریم کهوند» و «دامون خانجانزاده» بود.
 در این بخش هیات داوران با هدف حمایت از طراحان و تشویق برای تلاش در ارتقا کیفیت طراحی تایپ  قلم قرآنی «واضح» اثر «رضا بختیاری‌فرد» و «امید امامیان» و تایپ‌فیس «آذر» اثر «علی سجادیه» را شایسته تقدیر دانست.

در آخرین بخش سرو پنجم که با عنوان بخش ویژه معرفی شده بود هیات داوران متشکل از «ابراهیم حقیقی»، «ایمان صفایی» و «علی بختیاری» در ۴ بخش سرو نقره‌ای را اهدا کردند. 
در بخش بهترین استودیو، سرو نقره‌ای به «استودیو کارگاه» تعلق گرفت.
همچنین در بخش برترین مدیر تولید «هویار اسدیان» توانست سرو نقره‌ای را کسب کند. 
در بخش برترین طراح جوان «سام کشمیری» منتخب هیات داوران بود و در نهایت در بخش بهترین سفارش‌دهنده، «بانک ملت» جایزه را از آن خود کرد.
 در پایان  این مراسم «ایمان صفایی» با نام‌بردن از کسانی که در برگزاری این رویداد همراهی کرده‌بودند پلاک یادبودی را به ایشان اهدا کرد.

منبع