بسته بندی لوکس، یکی از مهمترین جنبههای موفقیت در استراتژی بازاریابی میتواند باشد که اغلب مورد غفلت قرار میگیرد. بستهبندی برند شما نقشی بسیار پررنگتر از آن چیزی که تصور میکنید در تبلیغ آن ایفا میکند. امروزه، همراستا قراردادن بستهبندی محصول با سایر فعالیتهای برندینگ، امری ضروری تلقی میشود. چرا که بستهبندی با طراحی دقیق، میتواند حتی از سایر ابزارهای تبلیغاتی نیز عملکرد بهتری داشته باشد. این موضوع برای برندهای لوکس، اهمیت ویژهتری پیدا میکند. دلیلش این است که نحوهی بستهبندی محصولات شما، بخشی از ارتباط کلی برند شماست. بنابراین، اگر به دنبال بستهبندی لوکس برای محصولات خود هستید، در اینجا 5 عنصر کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
حِس شنوایی:
ممکن است تعجبآور باشد، اما حس شنوایی نقشی مهم در کل تجربهی خرید ایفا میکند. این امر به ویژه برای برندهای لوکس صادق است. داشتن صدایی متمایز و دلنشین به شما کمک میکند تا از سایر برندها متمایز شوید. منظور ما از «صدای بستهبندی» چیست؟ به عبارت ساده، هر صدایی است که بستهبندی شما ایجاد میکند. این میتواند هرچیزی را از لولای روان تا صدای نرم درب تا خش خش سلفون شامل شود. این صداها تا حد زیادی به نوع مادهای که استفاده میکنید بستگی دارد. برای یک برند لوکس، صداهای با تُن پایین و سنگین بهتر عمل میکنند، زیرا حس غنیبودن را القا میکنند.
وزن:
وزن بستهبندی شما عمدتاً به وزن محصولی که میفروشید بستگی دارد. یک اصل کلی این است که وزن بستهبندی را تقریباً هموزن محصول کنید. بنابراین، اگر محصولی با وزن کم دارید، از بستهبندی سبک استفاده کنید و اگر محصول سنگینتری دارید، بستهبندی محکمتر و سنگینتری را انتخاب کنید. دلیل این امر این است که محصولات سنگین نیاز به بستهبندی محکم و مقاومی دارند که از حد معمول سنگینتر باشد. با این حال، استثناهایی برای این قاعده وجود دارد. برندهای لوکس حتی برای محصولات سبکوزن نیز میتوانند از بستهبندی سنگینتر استفاده کنند. در صورت انجام صحیح، حس تجملاتی را به آن القا میکند. بنابراین بستهبندی شما میتواند برای محصولات کوچکتر شامل بالشتک، لایهی محافظ و غیره باشد تا ظاهری شیک به آن ببخشد.
کنتراست رنگ:
اگر به دنبال ظاهری لوکس هستید، رنگها را با دقت انتخاب کنید. اگرچه ممکن است به نظر زیبا برسند، اما رنگهای زیاد اغلب منجر به یک طراحی بسیار شلوغ میشوند و بسته بندی لوکس با ظرافت ارتباط مستقیمی دارد. انتخاب یک پالت رنگی مناسب، ایجاد کنتراستهای زیبا، انتخاب رنگهای غنی و مطابقت با رنگهای برند شما – همه بخشی از این فرآیند هستند. هیچ قانون ثابتی وجود ندارد، اما رنگهای تیره مانند آبی تیره یا قرمز تیره به طور کلی در ترکیب با رنگهای متضاد بهتر به نظر میرسند. بااینحال، اولویت اول شما باید مطابقت بستهبندی با رنگ برند شما باشد.
برجستهسازی یا فرورفتگی:
برای ایجاد تأثیر ماندگار در بسته بندی لوکس، باید فراتر از جلوهی بصری بروید. افزودن یک بعد دیگر به بستهبندی شما شروع خوبی است. با برجستهسازی یا فرورفتگی، شما اساساً ابزاری را اضافه میکنید که نهتنها حس بینایی، بلکه حس لامسه را نیز هدف قرار میدهد. این که آیا یک الگو را برجسته کنید یا عمق دیگری را به آن اضافه کنید، اگر بستهبندی شما قابل لمس باشد، آن را به سطح بالاتری میبرد. برای برندهای لوکس، رسیدن به سطح بالاتر هدف اصلی است.
سهولت استفاده:
تمام طراحیهای خیرهکنندهی بستهبندی در دنیا، اگر به راحتی باز نشوند، جذابیت خود را از دست میدهند. به عنوان یک برند لوکس، باید بین بستهبندی ایمن و بستهبندی آسان برای بازکردن تعادل برقرار کنید. اگر بازکردن بستهبندی شما به یک کار سخت تبدیل شود، حتی اگر طراحی شما خارقالعاده باشد، به تصویر برند شما آسیب میزند. بنابراین، اگر بستهبندی شما شامل روبان است، اطمینان حاصل کنید که به نرمی حرکت میکند. اگر درپوش دارد، مطمئن شوید که بدون نیاز به نیروی زیاد باز شود. تمرکز باید بر ایجاد یک تجربهی کلی خوشایند برای مخاطب باشد.