راهاندازی یک استودیو طراحی میتواند بسیار سخت باشد. ممکن است شما طی سالها مهارتهای طراحی خود را بهخوبی تقویت کرده و در برخورد با مشتریان تجربه کسب کرده باشید، اما مدیریت یک استودیو با چندین طراح، چالشها و مهارتهای دیگری را معرفی میکند.
اولین و مهمترین نکته این است که باید توانایی مدیریت سایر طراحان را داشته باشید تا هر فرد بتواند در عین کار تیمی، به بهترین نحو ایدههای خود را ارائه دهد. اگر تازه شروع کردهاید، باید افراد مناسبی را استخدام کنید و باید مطمئن شوید که آنها میتوانند به بهترین شکل ممکن کار کنند. سپس باید بتوانید با طیف وسیعی از مشتریان پرتقاضا و چندین موعد تحویل پروژه، همه چیز را در کنترل خود داشته باشید.
البته، جزئیات کوچک زیادی نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. مثلاً به کارت ویزیت و مبلمان نیاز دارید. در ادامه، تعدادی از طراحان و تصویرگران برجسته، بزرگترین درسهایی که در مورد راهاندازی یک استودیو طراحی آموختهاند و اینکه چگونه این درسها به موفقیت آنها کمک کردهاند، را با شما به اشتراک میگذارند.
۱. به طراحان فضایی برای تقویت ایدههای خودشان بدهید
برای راهاندازی یک استودیو طراحی موفق، باید طراحان را مدیریت کنید و اطمینان حاصل کنید که همه افراد، طبق دستورات و در زمان مقرر کار میکنند. اما مهم است که به یاد داشته باشید طراحان معمولاً وقتی آزادی دارند که ایدههای خود را کشف کنند، بهترین عملکرد را دارند.
هیثر استرن، مدیر بازاریابی در شرکت مشاوره خلاق Lippincott، میگوید: “برای اجرای یک پروژه طراحی پیچیده و بزرگ، به یک تیم نیاز دارید، اما نباید اهمیت فرد را در این فرآیند دستکم بگیرید.”
او توضیح میدهد: “یک نفر ایده را دارد، اما بسیاری از افراد برای اجرای آن لازم هستند. من یاد گرفتهام که چگونه ایده و هنر فردی را در میان نیازهای یک پروژه بزرگ حفظ کنم. کار من این است که به طراحان فضایی بدهم تا ایدههای خود را تقویت کنند. زمانی که من بتوانم به درخشش آنها احترام بگذارم و تیمی را برای زنده کردن آن به کار گیرم، موفق میشویم.”
۲. به افراد قدرت بدهید
یک نکته کلیدی در این زمینه، توانمندسازی تیم شما است. طراحان، و در واقع هرکسی، زمانی که احساس کنند صدایشان شنیده میشود و ارزششان درک میشود، بهتر کار میکنند، بنابراین این باید بخشی از اصول استودیو باشد. مالکیت کار و ارتباط باز، کلید موفقیت است، دان گرین، مدیر طراحی در Wolff Olins میگوید: “با ارزشگذاری به مردم از طریق مشارکتشان و دادن فرصتی برای تأثیرگذاری در جهتگیری یک پروژه، میتوانید آن ۱۰ درصد اضافی که لازم است تا یک کار از خوب به عالی تبدیل شود را به اعضای تیم بدهید.”
۳. به همه احترام بگذارید
این یک اصل عمومیتر است که باید دنبال کنید و به شما کمک میکند تا دو نکته اول را در لیست ما محقق کنید. سازماندهی افقی معمولاً در استودیوهای طراحی بهترین عملکرد را دارد، به طوری که همه بتوانند خود را بیان کنند و خودشان باشند. برای حفظ انگیزه بالا، احترام گذاشتن به همه ایدهها و همچنین زندگی شخصی هر کارمند بسیار مهم است.
فردریک اوست از Snask میگوید: “با مردم مانند انسانها و با کمترین سلسلهمراتب ممکن برخورد کنید. اطمینان حاصل کنید که همه ستاره هستند و همه زندگی خارج از کار دارند.”
۴. راضی نگه داشتن مشتری کافی نیست
یکی از بزرگترین چالشهای راهاندازی یک استودیو طراحی، راضی نگه داشتن مشتری است، اما تنها همین کافی نیست. در حالی که مشتری هزینه را پرداخت میکند و شما را در کسب و کار نگه میدارد، شما نیز باید راضی باشید. هیچ طراحی نمیخواهد کاری را ببیند که به آن افتخار نمیکند، حتی اگر مشتری آن را بخواهد. اگر بتوانید در انتخاب مشتریان خود دقت کنید، این میتواند بسیار کمککننده باشد؛ در غیر این صورت، گاهی اوقات مشتری نیاز به کمی تشویق دارد تا به دیدگاه شما نزدیک شود.
سگی هاویو، شریک و طراح در شرکت معروف Chermayeff & Geismar & Haviv میگوید:
“بزرگترین درسی که تاکنون یاد گرفتهام این است که راضی نگه داشتن مشتری کافی نیست. در نهایت، شما به عنوان طراح، باید به نتیجه افتخار کنید، و راه رسیدن به آن این است که به مشتری فقط گزینههایی را نشان دهید که به آنها کاملاً باور دارید.”
بیشتر بخوانید: ۴ نکته کلیدی برای استخدام در یک استودیوی بزرگ
۵. در مقابل مشتریان دشوار تسلیم نشوید
پس اگر با مشتری مواجه شدید که به هیچ عنوان تسلیم نمیشود، چه باید کرد؟ اگر کوتاه بیایید، ممکن است برای مدت طولانی از خود پشیمان شوید. در نهایت، مشتری به این دلیل به شما پول میدهد که شما متخصص هستید و گاهی اوقات باید این موضوع را—به روشی مودبانه—برای آنها روشن کنید.
سارا مازتی، تصویرگر، توصیه میکند: “قاطع و روشن باشید که چرا میخواهید کارها به روش خاصی انجام شوند.” شاید این کار آسانتر از آنچه به نظر میرسد باشد، اما میتواند مفید باشد که هنگام لزوم، نمونهها یا توضیحات سادهای برای پشتیبانی از دلایل خود ارائه دهید.
۶. با هر پروژه مانند بهترین کار خود رفتار کنید
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که یک استودیو طراحی میتواند مرتکب شود، این است که برخی پروژهها را بهعنوان “پروژههای پرکننده” یا کماهمیتتر از پروژههایی که کار بیشتری نیاز دارند یا مشتری برجستهتری دارند، تلقی کند. راه مطمئن برای موفقیت این است که با هر پروژه مانند آن برخورد کنید که گویی مهمترین پروژه شماست و نتایج بهترین کار شما خواهد بود. هرگز چیزی را بهعنوان کاری که فقط برای پرداخت قبضها است و به پورتفولیو استودیو نمیرسد، نادیده نگیرید (توجه داشته باشید که این یکی دیگر از دلایلی است که نباید به مشتریان تسلیم شوید!)
دیوید آیری، طراح گرافیک و نویسندهای که در ایرلند شمالی مستقر است، میگوید: “یکی از مهمترین درسهایی که آموختهام؟ با هر پروژه جدید طوری رفتار کنید که گویی بهترین کار دوران حرفهای شما خواهد بود.” اهمیتی ندارد که مشتری کیست یا برای چه صنعتی طراحی میکنم، من مسئولم که نتیجه چقدر خوب، چقدر جالب و چقدر موفقیتآمیز خواهد بود.”
این مطلب در مجله Computer Arts، منتشر و توسط جولیا ساگار نوشته شده است.