از هر منظر بازی Prince of Persia: The Lost Crown دارای زیباییهایی خاص است. این بازی با خصوصیات مدرن و هوشمندانه، با حرکات سریع و آکروباتیک زیبا و همچنین زمانبندی دقیق و تامل برانگیز، به ریشههای خود برمی گردد.
آنهایی که با استایل اکشن-ماجراجویی بازی Prince of Persia آشنا هستند، متوجه طعم و مزه متفاوت این قسمت با قسمتهای قبلی میشوند. این بار میتوانید حسی متمایز از آشنایی در نحوه مبارزه و اسطورهشناسی پیچیده عمق آن پیدا کنید. این بازی اولین بار در Xbox Game Showcase رونمایی شد، و نمایش دقیقتر آن در رویداد 2023 Ubisoft Forward انجام گرفت.
این بازی پلتفرمری 2.5 بعدی با مدلهای شخصیتی و محیطی 3 بعدی است. پیمایش اکشن آن جانبی و حرکت دوربین آن دراماتیک است. سارگون قهرمان جوان و خوشصورت عضو گارد جاویدان است. این گارد، گروهی بی باک هستند که وظیفه آنها دفاع و مراقبت از امپراطوری پارس است.
سارگون مانند دیگر برادر همرزم خود، بسیار قوی، انعطاف پذیر، و چابک است. او همچنین از شمشیرهای دوقلو (دو دست) و کمان زنبورکی با زبردستی استفاده میکند. او همچنین میتواند از تواناییهای ویژهای مانند توقف زمان، تلپورت، دایره شفابخش و برشهای کوبنده استفاده کند. همچنان که این بازی را تجربه میکنید این حس کنجکاوی ایجاد میشود که؛ آیا این تیم برای ساخت نگاه مصور نزدیک به بازی عالی خود Rayman ، تنها از تصاویر انیمهای استفاده کردهاند؟
داستان بازی Prince of Persia
بر اساس توضیحات یوبیسافت، طرح داستان در این نسخه از بازی Prince of Persia در حول زمان دزدیده شدن پسر ملکهای شریف صورت میگیرد. هنگامی که در پارس در صلح و آرامش است، در The Lost Crown زمین با اتفاقهای عجیب و غریبی احاطه شدهاست. اتفاقاتی که باعث تخریب و پیچیدگی محیط و منظره و ایجاد شکافهای بزرگ بر آسمان و زمین شدهاند.
از درون این شکافها، موجودات و هیولاهای اساطیری از افسانهها، مبارزان اسکلتی از دورانهای قبل و همچنین سواره نظامهای شیطانی بیرون میآیند. همه آنها مقدر شدهاند تا با سارگون در مبارزهای خونین مواجه شوند.
استایل هنری
کارگردان هنری بازی جین-کریستوف السندری (Jean-Christophe Alessandri) و کارگردان بازی منیر رادی (Mounir Radi) درباره استایل هنری بازی توضیحات جالبی دادهاند.
کارگردان هنری این بازی در پاسخ به سوال اینکه: «آیا استفاده از روش تصاویر سایه زده شده انیمهای (cel-shaded anime visuals) از ابتدای امر برای طراحی بازی در نظر گرفته شده بوده؟»؛ می گوید: «خیر، تصمیمی دراین باره گرفته نشده بود، به این خاطر که بسیار مهم است که این مفهوم عمقی را نگهداشت. همانطور که میبینید ما بسیار زیاد از حرکت دوربین استفاده کردهایم و تمام آن را به صورت سهبعدی انجام دادهایم.»
او همچنین در مورد حرکات ویژه و حملات سارگون و حرکت دوربین به جلو می گوید: «در دوبعد، زمینه حرکت و پویایی صفحه و فریم بسیار محدودتر است. اما با نگه داشتن محیط کلی به صورت سهبعدی یا نحوه نمایش آن، جالب به نظر میآمد که تعدادی عنصر دو بعدی را نیز به آن اضافه کنیم و من فکر میکنم که استایل مخصوص ما از ترکیب عنصرهای دوبعدی و ظرافتهای سه بعدی در طراحی شخصیت بدست آمد.»
الهام از انیمه های ژاپنی
کارگردان بازی منیر رادی حرف او را تایید میکند:
«تصمیم استفاده از تصاویر الهامگرفته از انیمهها، بخشی از سوی علاقه شخصی او و علاقه تیم انیمیشن به انیمیشن های ژاپنی آمده است. مجسمههای شخصیت، آرتورکها و ژستهای مرجع گرفته شده از انیمههای معروف مانند Dragon Ball,، One Piece وDemon Slayer را میتوان در گوشه و کناره دفتر یوبیسافت در مونپلیه دید.»
شما میتوانید انرژی را که استایل انیمه در مبارزهها وارد کرده را احساس میکنید. دیدن حملهها و حرکات شمشیر سارگونها، حتی بعداز چندبار استفاده نیز خسته کننده نمیشود.
در تاج گمشده (The Lost Crown) از معماریهای زیبای پارسی پر شده است که ذهن شما را درگیر میکند. از ستونهای شنی گسترده تا مجسمه های پیچیده که بخش کوچکی را زینت می بخشد. زمانی که یک حرکت ویژه را اجرا میکنید یا حمله دشمنی را دفع می کنید، منظرهها از انفجار رنگ پر میشود و انگار انیمیشن آن از دل افسانهها بیرون آمده است.
طراحی کاراکتر در بازی Prince of Persia
تیم طراحی سارگون را به موجودی مانند ببر تفسیر میکند، که این تعبیر با نحوه حرکت و مبارزه او همخوانی دارد. دویدن سریع و پرش میان فاصلههای زیاد، زخمیکردن دشمنان با حرکت کوچکی از شمشیر یا تیر و کمان برای دشمنان دور، وارد کردن زخم های زیاد به دشمنان با کمینکردن قبل حمله، همگی اینها شخصیت ببر مانند سارگون را میسازد. سارگون از توانایی کلاسیک کنترل زمان برخوردار است. درست مانند فیلم این مجموعه او قادر است که گذر زمان را کند یا نقطه نشانی درست کند تا در لحظه نیاز به نسخه قبلی خود برگردد.
آخرین مانع در بررسی زودهنگام برای بازی Prince of Persia باسی بسیار قوی، موجود افسانهای جهاندار (Jahandar) است. یک موجودی خیالی که از اورگ (غول)، عقاب، عقرب، شیر و اژدها تشکیل شده است. در این لحظه از بازی کادر نمایش بسیار باز میشود تا تفاوت اندازه سارگون کوچک را نسبت به جهاندار در این میدان نبرد نشان دهد. این روش ابزاری کارآمد در توصیف خطرناکبودن این باس است.
این مبارزه بسیار سخت است و صبر زیادی می طلبد. صرف زمان کافی برای شناسایی حرکات جهاندار، پیداکردن نقطه ضعفهای او در دفاع؛ The Lost Crown را به معلمی سخاوتمند تبدیل می کند.
یک افسانه جدید
برای ساخت حرکات سبک سارگون که قوانین جاذبه را نقض میکند، یوبی سافت برای طراحی از روش قدیمی ثبت حرکتِ motion capture دست کشیده است. هر چند که از ثبت حرکت برای صحنه های سینمایی استفاده شده است، ولی برای به تصویر کشیدن واقعیتر سارگون و جاودانها، تیم طراحی تصمیم گرفت تا بر روی مبارزه و اکتشافی که پایه هر انیمیشن جذاب و سریعی است تمرکز کند.
رادی در مورد شیوهی ساخت انیمهها نیز این چنین گفت:
«همه انیمیشنهای گیمپلی با روش کیفریم (keyframe) ساخته شده است. این بخش برای کیفیت نهایی انیمیشن بسیار مهم است، به همین خاطر با چندین انیماتور که در زمینه کیفریم بسیار حرفهای هستند، همکاری کردیم. از همین طریق توانستیم این حس قدرت را ایجاد کنیم.»
کوه قاف، افسانه ای پرشور
با بررسی این بازی میتوان احساس استایل، قدرت، و خلاقیت را نه تنها در مبارزه جذاب و زیبا بلکه در دیگر بخشهای آن از جمله سیستم جابجایی و در دنیای بزرگ پارس (که سارگون آن را خانه مینامد) احساس کرد.
اولین بخش از بازی در کوه قاف اتفاق میافتد. این کوه در افسانههای خاورمیانه به خانه روح افسانه (سیمرغ) معروف است. داستان بازی شاهزاده ایرانی و تاج گمشده بر مبنای این افسانه و رزمهای جادویی آن شکل گرفته است.
«هدف ما این بود که تا جایی که ممکن است مانند افسانهها عمل نکنیم. بلکه طعم و عناصر متنهای افسانهای را حفظ کنیم و به آنها احترام بگذاریم. در عین حال قصد داشتیم نسخه خودمان را به دنیا معرفی کنیم. این بازی اقتباسی است و از شور و عشق افسانههای پارسی پر است.»
الساندری می گوید:
«هر قلمرو بازی پر از درهای جادویی است. هر آن ممکن است با واردکردن ضربه به زمین یا دیوارهها به مکان مخفی راه یابید. در یکی از این فضاها با مجسمهی ابوالهول مواجه میشوید وبرای فتحکردن بلندی آن به چالش کشیده میشوید.»
در این لحظهها زیبایی شاهزاده ایرانی، شما را در بر می گیرد. چه حرکات و پرش های سریع چابک از جای به جای دیگر باشد یا نابود کردن محافظهای اسکلتی، یا جهش بر لبه شکافهای عظیم، چه بسا دفع کردن تیرها و نیزههایی که شما را به سمت مرگ میکشاند قبل از زمانبندی کردنهای پرش بر روی پایهها، همه این موارد حس باهوشی و بزرگی را به شما القا میکند.
پلتفرمی اعجاب انگیز
فصل جدید بازی Prince of Persia
رادی این بازی را یک فصل جدید میخواند. این قابل درک است که تیم او تمام تلاش خود را کردهاند که به ورژن قبلی یعنی شنهای زمان (Prince of Persia: Sands of Time) اشارهای نداشته باشند. اما این قطعا کار بسیار مشکلی است که محبوبترین قسمت مجموعه را پنهان کرد.
«در طول این بازی اشارههایی به پیشینه آن میشود. به نظر من میتوان بازی ما را به عنوان پیش نمایشی بر مجموعه دید، و یا شاید هم نه. این قسمت مانند یک پیشنمایش معنوی است تا آنجایی که شما میتوانید نکاتی پنهان (easter eggs) را در آن بیابید، مانند تعدادی افکتهای صدای کلاسیک یا نقطه اتصالهایی به داستان سهگانه سهبعدی، آنها در تمامی بازی پخش شده اند.»
الساندری می گوید که برای طرفداران چندین غافلگلیری در بازی پنهان شده است که باید برای پیدا کردن آن دقت زیادی به خرج داد.
باید با رادی درباره فصل جدید موافق بود، نه تنها برای داستان شاهزاده ایرانی بلکه برای تمامی مجموعه. نقدهای بازخوردی از شاهزاده ایرانی از زمان معرفی آن خوب نبوده است نباید سریع آن را قضاوت کرد. به طور قطع این شاهزاده ایرانی که ما میشناسیم نیست ولی با توجه به گذشت 10-15 سال از آخرین قسمت این مجموعه میتوان گفت این تغییر بدی نیست. باید گفت افرادی که دست به تجربه آن میزنند به هیچ عنوان نمی توانند از آن دست بکشند.
شاهزاده ایرانی در تاریخ 17 ژانویه 2024 (27 دیماه 1402) برای PlayStation 4، PlayStation 5، Xbox One، Xbox Series X/S، Windows PC و Nintendo Switch عرضه خواهد شد.