بازی Sea of Stars دریای ستارگان؛ نغمه‌ای آشنا از گذشته

2023 سالی پر از بازی‌های قدرتمند و محبوب بود، یکی از این بازی‌ها، بازی دریای ستارگان Sea of Stars است. این بازی به‌وضوح تحت تاثیر عناوین کلاسیک نقش‌آفرینی ژاپنی JRPG به خصوص کرونو تریگر Chrono Trigger و نسخه‌های اولیه فاینال فانتزی Final Fantasy ساخته شده‌است. این موضوع باعث شده تا انتظارها به شدت بالا رود و توقعاتی در گیمرها ایجاد کند.

گرافیک بازی Sea of Stars زیبایی تمام به سبک پیکسل‌آرت (Pixel Art) طراحی شده و حس‌وحال یک بازی کلاسیک گمشده از دوران سوپر نینتندو (Super Nintendo) را به مخاطب القا می‌کند. داستان بازی با نثری غنی و افسانه‌ای توسط شخصیتی مرموز روایت می‌شود. سپس دو قهرمان نوجوان با نام‌های زیل (Zale) و والر (Valere) که از نظر عنصری در تضاد با یکدیگر هستند، به همراه دوست باهوش اما کم‌اهمیت‌ترشان، گارل (Garl) به ما معرفی می‌شوند. اما این تازه فقط آغاز ماجراجویی است. با پیشرفت بازی، شخصیت‌های جدیدی به داستان اضافه می‌شوند و عمق و پیچیدگی آن افزایش می‌یابد. در عمق دریای ستارگان، چیزهای بسیار فراتر از آنچه که در ابتدا به نظر می‌رسد نهفته است.

تصویر آغازین Sea of Stars

استودیو سابوتاژ (Sabotage Studios) در زمینه بصری و شنیداری، با Sea of Stars چیزی واقعاً ویژه خلق کرده‌است. گرافیک پیکسلی خیره‌کننده و موسیقی متن قابل توجه آن، حتی بدون درنظرگرفتن طراحی مبارزه  (Combat Design)، جهان بازی و دشمن‌های موجود، تنها بخشی از جذابیت‌های این بازی هستند! موارد زیادی برای دوست‌داشتن وجود دارد، اما در مورد نحوه روایت داستان (Storytelling) و شخصیت‌ها (Characters) احساسات دوگانه‌ای القا می‌شود.

یک بازی نقش‌آفرینی الهام گرفته از کلاسیک‌ها

در حالی که مقدمه‌ای عجیب و غریب با متنی بنفش‌رنگ شروع می‌شود، نثر و نوشتار بازی به زیبایی شکوفا می‌گردد (البته اگر بتوانید از جملات با ویرگول‌های اشتباه چشم‌پوشی کنید). نه تنها دیالوگ‌ها جذاب و طبیعی هستند، بلکه طراحی داستان و روایت نیز فوق‌العاده است. با وجود معرفی شخصیت‌های متعدد، احساسی مبنی بر طولانی شدن بخش احساسی آن‌ها دست نمی‌دهد.

داستان پر از غافلگیری است، هرچند گاهی اوقات با مأموریت‌های ساده و تکراری مختل می‌شود، اما از هیچ منطقه‌ای در نقشه بازی نیست که باعث لذت نشود. به طوری که اگر قرار باشد به دنبال شیئی مهم در بازی بگردید، با کمال میل این کار را انجام خواهید داد.‌ مبارزات و دنیای بازی چنان پر جنب و جوش‌اند که عجله‌ای برای پیشبرد داستان نخواهید داشت. یکی از جزئیات فنی مهمی که بازیکنان قدردان آن هستند، سرعت بالای راه رفتن شخصیت‌ها است: (ما با ریتم خوبی در این دنیا حرکت می‌کنیم تا که اکتشاف آن را جذاب‌تر شود.)

انتخاب شخصیت

شما بازی Sea of Stars را با انتخاب یکی از دو شخصیت اصلی، والری یا زیل، آغاز خواهید کرد. به جز چند خط منحصر به فرد که در طول ماجراجویی شما پخش می‌شود، این انتخاب روی داستان تأثیری نمی‌گذارد (به علاوه، شما داستان را با هر دو شخصیت در گروه خود شروع می‌کنید و از مسیرهای روایتی یکسانی عبور می‌کنید). برای مقایسه، سری بازی‌های Star Ocean بسته به اینکه چه کسی را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب می‌کنید، امکان به دست آوردن برخی از اعضای گروه و خطوط داستانی را برای شما محدود می‌کند که باعث می‌شود بازی را دوباره انجام دهید. در Sea of Stars، انتخاب شخصیت بیشتر جنبه نمایشی دارد.

شخصیت‌های قابل پیش‌بینی در بازی Sea of Stars با موسیقی دلنشین

والری و زیل، شخصیت‌های اصلی بازی، فرزندانی با استعداد جادوگری هستند که در دهکده Mooncradle زندگی می‌کنند. پس از یک حادثه ناگوار در اوایل زندگی‌شان، برای مبارزه با موجودات فراطبیعی به نام Dwellers، توانایی‌های خود را در آکادمی Zenith تقویت کردند. این مأموریتی استاندارد برای بازی‌ نقش‌آفرینی می‌باشد تا جهان را نجات دهند. هرچند پیچش‌هایی را به همراه دارد که جذابیت داستان را حفظ می‌کند. بازی با سرعت تندی پیش می‌رود و گذراندن مراحل اصلی حدود 20 ساعت طول می‌کشد. این زمان در صورت شرکت در محتوای جانبی و مأموریت‌های اختیاری، می‌تواند به 25 ساعت یا بیشتر هم برسد. این مدت زمان مقبول و شبیه به RPG های کلاسیک SNES است.

با‌این‌حال، باید اعتراف کرد که شخصیت‌پردازی بازی کمی ضعیف است. Sea of Stars رویکردی نسبتاً سبک را در پیش گرفته و توسعه شخصیت‌ها به‌طور عمدی محدود نگه داشته شده است تا سرعت و ریتم داستان حفظ شود. در نتیجه با گروهی از شخصیت‌های تک‌بعدی روبرو می‌شویم که هرچند بد نیستند، اما جالب هم نیستند. شخصیت‌های اصلی به‌خصوص بی‌مزه هستند. والری و زیل اساساً شخصیت‌های بدون ویژگی خاصی‌اند که فقط برای پیشبرد داستان در دیالوگ‌ها شرکت می‌کنند و خودشان عمق چندانی ندارند.

پیشروی داستان Sea of Stars

از طرف دیگر، موسیقی بازی سرشار از شخصیت است و از اول تا آخر آهنگ‌های فوق‌العاده دلنشینی ارائه می‌شود. موسیقی متن توسط اریک براون (Eric Brown) ساخته شده‌است. آهنگسازی که برای عنوان قبلی استودیو Sabotage، یعنی بازی پیمایش جانبی (side-scrolling: بازی‌ای که با دوربین کناری نمای کل را به تصویر می‌کشد.) برگرفته از Ninja Gaiden با نام The Messenger را هم موسیقی ساخته‌است. این موسیقی متن همچنین شامل قطعاتی از یاسونوری میتسودا (Yasunori Mitsuda)، آهنگساز RPGهای کلاسیک مانند Chrono Trigger و Shadow Hearts، به‌عنوان آهنگساز مهمان است. این مجموعه‌ای فوق‌العاده است که کاملاً با جلوه‌های بصری نوستالژیک Sea of Stars هماهنگ می‌باشد.

مبارزات نوبتی با چاشنی ریتم

مبارزات نوبتی بازی روان بوده و به مرور زمان متنوع‌تر می‌شوند. بازیکن‌ها می‌توانند ابتدا با جادو دشمنان را هدف قرار دهند و سپس با استفاده از حملات فیزیکی مانا (Mana: امتیاز جادویی) به‌دست‌آورند که قدرت حمله‌ی شخصیت بعدی را افزایش می‌دهد. این مکانیزم‌ها به زیبایی با هم هماهنگ هستند و با الهام‌گرفتن از المان‌های ریتمیک بازی‌های کلاسیک همچون Super Mario RPG یا سری  Paper Mario، جذابیت دوچندانی پیدا می‌کنند. سبک مبارزات بازی نشانه‌ی دیگری از عشق سازندگان به سبک کلاسیک RPG است و آن‌ها با ترکیب بهترین ویژگی‌های بازی‌های قدیمی، تجربه‌ای نوآورانه‌ای را خلق کرده‌اند.

در خلال ماجراجویی، به ناچار وارد مبارزه خواهید شد. هیولاها آزادانه در جای‌جا نقشه‌ها پرسه می‌زنند و مانند موانعی محیطی عمل می‌کنند. به محض اینکه با آن‌ها برخورد کنید، وارد مبارزه‌ای نوبتی خواهید شد. همانند Chrono Trigger. اعضای گروه به نوبت به دشمنان حمله می‌کنند تا در نهایت پیروزی را بدست آورند. البته با اضافه‌شدن اعضای جدید به گروه، مبارزات نیز پیچیده‌تر می‌شوند.

نحوه مبارزه

برای هر عضو از گروه شما قادر به اجرای عمل هستید، اما هر شخصیت فقط می‌تواند در هر نوبت یک عمل انجام دهد. آیکونی ساعت مانند بالای سر هر دشمن، ترتیب حمله‌ی آن‌ها را نشان می‌دهد. این باعث می‌شود تا شما به‌راحتی پیش‌بینی کنید که نوبت حمله چه کسی است. Sea of Star به شدت مبتنی بر فشردن دکمه‌ها در زمان مناسب استفاده است که چاشنی از سبک اکشن به مبارزات اضافه کرده‌است. مشابه Super Mario RPG، که با فشردن دکمه در هماهنگی با حمله‌ی شخصیت خود، که می‌توانید آسیب بیشتری وارد کنید یا ضربه‌ی اضافی بزنید.

مبارزات پر جنب‌وجوش و چالش برانگیز

با آسیب‌رساندن به دشمنان، امتیاز کامبو (Combo) کسب می‌کنید. از این امتیازها می‌توانید برای اجراکردن “مهارت‌های کامبو” قدرتمند استفاده کنید که حملات ویژه‌ای هستند که توسط دو عضو گروه انجام می‌شوند (مشابه “تکنیک‌های دوتایی” در Chrono Trigger). این مهارت‌های کامبو گزینه‌های تهاجمی قدرتمندی را برای تیم شما فراهم می‌آورند، به‌خصوص در زمانی که به حملات چندضربه‌ای نیاز دارید.

قفل‌های جادو چاشنی دیگری به مبارزات اضافه می‌کنند و نیازمند حملات به موقع و ترتیب خاصی از ضربات هستند. به عنوان مثال، یک نماد شمشیر نشان‌دهنده حمله‌ی ضربه‌ای و یک نماد چکش نشان دهنده‌ی حمله‌ی کوبنده است. شما باید از این حملات برای شکستن قفل‌ها در تعداد نوبت‌های مشخص استفاده کنید.

این کار اغلب نیاز به جابجایی بین شخصیت‌ها و بهینه‌سازی ضربات به موقع دارد که باعث جذاب‌تر شدن مبارزات پر انرژی می‌شود. شکستن موفقیت‌آمیز تمام قفل‌ها، اجرای حمله‌ی دشمن را قطع می‌کند که برای کاهش آسیب دشمنان و غول‌ها ضروری است. مهارت‌های کامبو به ویژه برای شکستن قفل‌ها مفید هستند، زیرا اغلب چند ضربه با انواع مختلف آسیب را وارد می‌کنند.

 نحوه استفاده از حمله‌های خاص

ترکیب سیستم‌های نوبتی و رویدادهای فشردن دکمه به موقع، یک سیستم مبارزه‌ی راضی‌کننده و چالش‌برانگیز را ایجاد کرده است. از طرف دیگر، دشمنان معمولی نیز از سیستم قفل استفاده می‌کنند، بنابراین شکستن قفل‌ها در هر نبرد، سرعت مبارزه را کاهش می‌دهد.

شخصیت‌های شما با گذشت زمان قوی‌تر می‌شوند، اما چالش در مواقع بیشتر ماجراجویی ثابت است. در نتیجه، به‌ندرت مانند سایر RPGها از شکستدا‌دن هیولاهای سطح پایین لذت می‌برید. اگرچه این بدان معناست که هرگز مجبور نیستید برای امتیاز تجربه (XP Point) مبارزه کنید، اما همچنین به این معنی است که هر برخورد با دشمن چالش‌برانگیز است و ممکن است در پایان بازی خسته‌کننده شود.

بازی Sea of Stars ضیافتی برای چشمان

برای یک بازی با گرافیک پیکسلی،  Sea of Stars بسیار خیره کننده است. آن‌ها موتور بازی‌سازی Unity را به نحوی دستکاری کرده‌اند که یک RPG 2.5 بعدی فوق‌العاده خلق کنند و این کار ساده‌ای نیست.

کل بازی برای چشم‌ها یک ضیافت به شمار می‌رود، با محیط‌های بسیار متنوعی که توسط مدل‌های پویا و تعاملی پر شده‌اند. همه‌چیز در هر لحظه در برابر پس‌زمینه‌های نفس‌گیر و باشکوه چندلایه قرار گرفته است. علاوه‌براین، یکی از جنبه‌های اصلی موتوربازی کنترل چرخه‌های شب و روز است. بنابراین مدل‌ها باید نورپردازی واقع‌گرایانه را در شرایط انتقالی نیز منعکس کنند.

پس‌زمینه‌ای از Sea of Stars

این توجه به جزئیات در همه چیز دیده می‌شود. مدل‌های شخصیت‌ها پویا و رسا با انیمیشن‌ها و واکنش‌های منحصربه‌فرد در چندین سناریو برای تمام بازیگران اصلی است. به‌طوری‌که برای صحنه‌های کمپ آتش انیمیشن‌های بیکاری (Idle Animation) خاصی وجود دارد. گارل در آنجا می‌نشیند و آخرین معجون خود را می‌خورد، درحالی‌که Valere یا Zale معمولاً ورزش می‌کنند.

به طور کلی دشمنان تعویض پالت رنگ (palette-swapped: استفاده از رنگ‌های مختلف برای نشان‌دادن توانایی های متفاوت در یک مدل مشابه.) ندارند. شما می‌توانید آن‌ها را در اطراف سیاه‌چاله ببینید، آن‌ها با یکدیگر تعامل دارند، درست مانند کاری که در Chrono Trigger انجام می‌دهند. تعداد زیادی از غول‌ها حتی خاص‌تر هستند، با طراحی‌های عجیب و غریب و جلوه‌های پیچیده‌ای که می‌توانند کل میدان نبرد را تغییر دهند .

 مبارزه با غول

هر بخش و منطقه با دقت و نورپردازی واقعی ارائه شده است. Sea of Stars از سبک هنری خود فقط برای نوستالژی استفاده نمی‌کند، جهانش غنی و زنده به نظر می‌رسد. هر منطقه تقریباً خود یک پازل است، مانند یک تصویر متغییر (Diorama) در حال شکل‌گیری، پر از مکان‌هایی برای پریدن و مسیرهای کوچکی برای خزیدن به پایین. بااین‌حال، گاهی اوقات تمام آن جزئیات و طراحی خوب، زیر لایه‌ای از تاریکی بیش‌ازحد پنهان شده‌است، حیف است که چنین زیبایی‌هایی زیر سایه‌ها قرار دارد.

گوش نوازی با جزئیات جادویی

در سال‌های اخیر، بسیاری از  RPG‌های خوب موسیقی متن ملودیک را برای موسیقی محیطی کنار گذاشته‌اند، اما Sea of Stars  پر از ملودی‌های عالی می‌باشد. به طور خاص، موسیقی مبارزات هم هیجان‌انگیز و هم نوستالژیک است و به آرامی از منطقه‌ای به منطقه دیگر تغییر می‌کند.

این توجه به جزئیات این بازی را به یک سرگرمی فوق‌العاده برای گذراندن عصرهای تابستانی تبدیل کرده‌است. طراحی صدا در Sea of Stars به همان اندازه طراحی هنری الهام‌بخش است. هر رویداد دارای صدای کلیک، خرت‌خرت، وزوز، صدای زنگ یا ویژگی خاص خود است. هر کدام از محیط‌های متعدد دارای موسیقی متن اختصاصی خود هستند. این موسیقی با ظرافت بین روز و شب، داخل غار یا بیرون در فضای باز تغییر می‌کند.

در منطقه‌ای خاص به نام باتلاق قارچ، باتلاقی زشت پر از قارچ‌های غول‌پیکر است، اما موسیقی در اینجا کاملاً بانشاط است. در یک ترکیب جالب بین تیم‌های موسیقی و هنری، خود قارچ‌ها گاهی اوقات یک قطعه صوتی ووکال ارائه می‌دهند.

این جزئیات کوچک‌ نشان دهنده‌ی عشق و تعهد تیم Sabotage به این اثر است. این نوعی از شادی کودکانه است که در بسیاری از بازی‌های مدرن وجود ندارد و قابل اعتراف است که متوجه شدن آن کمی باعث خنده می‌شود.

محیط باتلاق قارچ
باتلاق Songshroom Marsh

نیازمندی‌های سیستمی بازی Sea of Stars

Sea of Stars با گرافیک پیکسلی و دوست‌داشتنی خود، سیستم‌های خیلی قدرتمندی را طلب نمی‌کند. با این حال، برای تجربه‌ی روان بازی، به سیستم زیر نیاز دارید:

حداقل سیستم مورد نیاز

  • سیستم عامل: Windows 7/8/10 (64-bit)
  • پردازنده: Intel Core i5-2500K / AMD Phenom II X4 940
  • حافظه: 4 گیگابایت رم
  • گرافیک: NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7850
  • فضای ذخیره‌سازی: 4 گیگابایت

سیستم پیشنهادی

  • سیستم عامل: Windows 10 (64-bit)
  • پردازنده: Intel Core i7-4790 / AMD Ryzen 5 1600
  • حافظه: 8 گیگابایت رم
  • گرافیک: NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon RX 480
  • فضای ذخیره‌سازی: 4 گیگابایت

Sea of Stars تجربه‌ای منحصر به فرد از سبک RPG کلاسیک را ارائه می‌دهد. گرافیک پیکسلی دوست‌داشتنی، موسیقی متن خاطره‌انگیز و گیم‌پلی چالش‌برانگیز، شما را به سفری نوستالژیک و پرماجرا در دنیای فانتزی می‌برد. درست به زمانی که در بچگی با سیستم‌های نینتندو بازی می‌کردید.

این بازی برای چه کسانی مناسب است؟

  • طرفداران RPGهای کلاسیک
  • علاقه‌مندان به گرافیک پیکسلی
  • کسانی که به دنبال تجربه‌ای نوستالژیک و دلنشین هستند
  • گیمرهایی که به دنبال چالش و تنوع هستند

Sea of Stars چه چیزی را به ارمغان می‌آورد؟

  • سفری خاطره‌انگیز به دنیای RPGهای کلاسیک
  • تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده
  • لحظات چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز
  • فرصتی برای غرق شدن در دنیای فانتزی

حال در آخر این سوال پیش می آید که: آیا شما آماده‌ی سفر به دریای ستارگان هستید؟

منابع: +++++


image 
imageimageimage