در مواجهه با این سفارش نامتعارف، ابتدا دچار تردید شدیم. با وجود تجربه سالیان در مدیریت هنری و صفحهآرایی کتاب و مجله میدانستیم که طراحی یونیفرم روزنامه چالشی متفاوت است. شاید یکی از دلایل سپرده شدن کار به ما در «استودیو دفتر» جستجوی یک نگاه تازه، بیرون از دایره طراحان مطبوعاتی و فارغ از عادتها، کلیشههای معمول و محافظهکارانه از سوی روزنامه شهروند بود.
برای شروع، سراغ صفحه اول روزنامه شهروند رفتیم. این صفحه برای ما بیشتر به مثابه یک پوستر است. رسانهای که قرار است در وهله نخست جلب توجه کند. بنابراین لازم است برای خودنمایی در کنار روزنامههای اغلب شلوغ دیگر، کمترین عناصر تصویری و نوشتاری را در خود جای دهد. ایجاد ارتباط بصری بین عکس، تیترها، لوگو، متون و سایر اطلاعات برای رسیدن به فضایی آرام، منظم، پویا و خلوت، دغدغه اصلی بود. کار طراحی صفحات داخلی بهدلیل حجم و تنوع مطالب، دشوارتر بهنظر میرسید.
در این راه بهجز تلاش برای رسیدن به ترکیبی منسجم، کاربردی و خلاقانه، کوشیدیم تاجای ممکن بخشهایی از صفحه سفید بماند. همنشینی فضاهای مثبت و منفی همواره هارمونی جذابتری به آثار گرافیکی میدهد. بیاعتنایی به سفیدیها ضعفی جدی در شمایل مطبوعات ایران است.
انتخاب خانواده فونت نیان (کار رضا بختیاریفرد و افسانه سالک)، طراحی پالت رنگی، گردآوری گروه آیکونها، طراحی جداول، نشانهها، سرکلیشهها، زیرنویسها، وضعیت عکسها، گریدهای پویا و انعطافپذیر و انبوهی مسائل دیگر، همگی در راستای نوعی هماهنگی بین کلیات و جزئیات صورت پذیرفتند.
پیشبینی موارد فنی و نرمافزاری مدون برای تسریع و سهولت در امر صفحهآرایی نیز بخشی از ماجرا بود.
برای دستیابی به شبکه ارتباطی میان گرافیک و محتوی، نیازمند تعاملی دوسویه با تولیدکنندگان متون و تصاویر شهروند بودیم. در این تعامل، گاه گروه تحریریه با کم و زیاد کردن حجم مطالب و تغییر در ترتیبها و اولویتها همراه ما بود و گاه گرافیک سعی کرد ترکیب خود را با محتوا همراه و متناسب کند.
این تجربه برای ما سخت و آموزنده بود. امیدوارم «استودیو دفتر» توانسته باشد در ترسیم چشمانداز روزنامه شهروند تاثیر مثبتی داشته باشد؛ گامی در جهت ساختن صورتی متناسب با معنا. این تغییر بدون اعتماد، پیگیری و راهنماییهای هادی حیدری که نقش موثر و مهمی در روند طراحی داشت میسر نبود. در این مسیر، همراهی و حمایتهای مدیر مسئول محترم و سردبیر شهروند برایمان مغتنم بود. امیدواریم این تغییر و اصلاح به مذاق مخاطبان مطبوعات خوش بیاید که همه این تلاشها در جهت ایجاد حسی خوب در چشم و ذهن آنهاست.
سفارش دهنده: روزنامه شهروند
مدیر هنری: مجید کاشانی
طراحی گرافیک: مجید کاشانی، امیرحسین فراهانی
با سپاس از: وحید حقی، معراج قنبری
پروژه دیگری از استودیو دفتر در روزرنگ را اینجا ببینید.