با وجود داشتن دنبالکنندگان پرشور در سراسر قاره آفریقا، یوتیوبرهای این منطقه برای دستیابی به درآمد بیشتر، به دنبال جذب مخاطبان بینالمللی هستند.
در آوریل ۲۰۱۸، ویدیوی «تایو آینا»، تولیدکننده محتوای ۳۱ ساله اهل نیجریه درباره اجرای رپر «جی کول» در نیجریه، با ۱.۱ میلیون بازدید، به ویدیویی داغ تبدیل شد.
با وجود این موفقیت، به دلیل تمرکز مخاطبان او بر روی آفریقا، آینا تنها ۱۳۲ دلار از این پلتفرم دریافت کرد. این مبلغ بسیار کمتر از درآمد یک یوتیوبر با مخاطب غربی برای همان میزان بازدید است.
آینا که در یوتیوب بیش از ۸۲۷,۰۰۰ مشترک و در اینستاگرام بیش از ۲۴۰,۰۰۰ دنبالکننده دارد، میگوید: «در زمینه حضور در صحنه جهانی، میتوانم بگویم که تمام تلاش خود را میکنیم. اما هنوز راه درازی در پیش داریم.» دلیل این امر آن است که با وجود رشد اقتصاد تولید محتوا در آفریقا، سیستم درآمدزایی این پلتفرمها به نفع مخاطبان غربی است.
نیجریه، پرجمعیتترین کشور آفریقا، دارای یک اقتصاد روبهرشد در حوزه تولید محتوای دیجیتال است که بیش از ۱.۴۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۳ میلیون شغل ایجاد کند. در سطح جهانی، ارزش اقتصاد تولید محتوا بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار تخمین زده میشود و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۷ تقریباً دو برابر شود.
در سراسر آفریقا، تولید محتوا به دلیل افزایش نفوذ اینترنت و تلفنهای هوشمند، جوانان زیادی را به خود جلب کردهاست. طبق آمار سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۸۴ میلیون نفر از آفریقاییها محتوا و موسیقی را در شبکههای اجتماعی مصرف میکنند. اگرچه در حال حاضر تنها حدود ۵۱ درصد از جمعیت آفریقا به اینترنت دسترسی دارند، اما انتظار میرود این درصد تا سال ۲۰۳۰ به ۸۷ درصد برسد.
تاثیر موقعیت جغرافیایی بر درآمد یوتیوبرها
همانطور که سازندگان محتوای آفریقایی متوجه شدهاند، موقعیت جغرافیایی تأثیر قابل توجهی بر درآمد حاصل از ویدیوها دارد. یوتیوب درآمد خود را بر اساس هزینه کسب ۱۰۰۰ بازدید برای تبلیغکنندگان تنظیم میکند. درآمد حاصل از این روش، که CPM نامیده میشود، بر اساس کشور و ژانر ویدیو متفاوت است.
«جان کارانجا» که کانال او در یوتیوب با عنوان «گردشگر آفریقایی» مستقر در کنیا ۱۱ هزار مشترک دارد، میگوید: «ممکن است بازدیدهای زیادی داشته باشید، اما درآمد حاصل از آنها در همه کشورها به طور مساوی جبران نمیشود.»
آینا تخمین میزند که «احتمالاً همان ویدیو در صورت داشتن مخاطب آمریکایی، به دلیل اختلاف در CPM، ۱۰ برابر بیشتر درآمد خواهد داشت». بر اساس گزارش سایت «گیتناکس» که فعالیتش در حوزه بازاریابی است، میزان CPM در آمریکا تا ۱۰ دلار و در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه و کنیا تا ۱ دلار گزارش شده است.
این بدان معناست که حتی با وجود اینکه یوتیوبرهای آفریقایی مانند آینا و کارانجا، مخاطبان خود را در کشورهای خود و فراتر از آن افزایش میدهند، اما پتانسیل درآمد آنها به دلیل هزینه نسبتاً پایین جذب برای تبلیغکنندگان محدود میشود. نتیجه این امر، نیاز به تغییر تمرکز برای جذب مخاطبان بینالمللی است.
آینا میگوید: «شما باید محتوای خود را متنوع کنید و روی موضوعاتی تمرکز کنید که جذابیت گستردهتری داشته باشد، به جای اینکه خود را به چیزی محدود کنید که فقط باعث شود مردم نیجریه شما را تماشا کنند.» او سعی دارد با محتوای مرتبط با سفر به مکانهایی مانند کارائیب، که مورد توجه مخاطبان در آفریقا و ایالات متحده است، جذابیت خود را گسترش دهد. ویدیوی آینا درباره کاوش لسآنجلس در ۳۰ روز، با بیش از ۸۰۰,۰۰۰ بازدید، او را به بزرگترین مخاطب خود خارج از آفریقا رساند.
محدودیتهای مختلف سکونت در آفریقا
از آنجایی که او در تلاش است تا مخاطبانی را در بازارهای مورد نظر تبلیغکنندگان جذب کند، به دلیل سفرهای بینالمللی که بخش اصلی یک بلاگر مسافرتی است، با مشکلاتی روبرو شدهاست. گذرنامه نیجریهای او تنها به ۲۸ کشور بدون نیاز به ویزا اجازه ورود میدهد. آینا میگوید: «کسی که پاسپورت آمریکایی دارد، تقریباً میتواند به هر کجا سفر کند و نیازی به درخواست ویزا ندارد. این به معنای آن است که آنها میتوانند محتوای بیشتری (نسبت به من) تولید کنند.»
در چند سال گذشته، چندین کشور درخواست ویزای آینا را رد کردهاند. علیرغم سابقه سفرهای مثبت، در سال ۲۰۲۲ او در مسیر کنفرانس، از ورود به دبی منع شد. او میگوید این تجربه او را به یافتن راه حلی جایگزین سوق داد.
آینا اذعان میکند که او یک استثنا است و میگوید: «بیش از شش سال طول کشید تا به جایی رسیدم که میتوانم یک پاسپورت بخرم.» اما حتی یوتیوبرهای آفریقایی که توانایی خرید پاسپورت دوم را ندارند و نمیتوانند زیاد سفر کنند، همچنان تولید محتوا را فرصتی اقتصادی قابل دوامی میدانند. حتی درآمدهای کمتر از کشورهای غربی میتواند نسبتاً سودآور باشد.»
آینا میگوید: «شما باید خلاق باشید و راههایی برای جبران کمبودها پیدا کنید.» او با ایجاد محتوای جذاب برای مخاطبان جهانی، مانند ویدیوهای طنز و چالشهای مرتبط با فرهنگ آفریقایی، به دنبال افزایش درآمد خود است.»
با وجود چالشها، یوتیوبرهای آفریقایی مانند آینا و کارانجا به پیشگامان در این صنعت تبدیل میشوند. آنها با تولید محتوای باکیفیت و جذاب، نهتنها مخاطبان جهانی را جذب میکنند، بلکه به تغییر روایت آفریقا در رسانهها نیز کمک میکنند.
منبع: +