آمازون

شباهت دو لوگو آمازون را ۳۹ میلیون دلار جریمه کرد

آمازون پس از یک دعوای حقوقی شدید با برند لباس Beverly Hills Polo Club (BHPC)، به جریمه‌ای رکوردی ۳۹ میلیون دلار محکوم شده است. این حکم از سوی دادگاه هندی صادر شده و آمازون نه تنها با یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌های مالی در تاریخ خود روبرو است، بلکه از سوی قاضی به دلیل آنچه که “نقض عمدی و آگاهانه” حقوق مالکیت معنوی برند BHPC خوانده شده، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

این پرونده مربوط به فروش پوشاک توسط یک فروشنده وابسته به آمازون به نام Cloudtail India است که تحت برند ‘Symbol’ محصولاتی با لوگویی تقریباً مشابه به لوگوی BHPC به فروش رسانده است. دادگاه عالی دهلی در حکم خود تأکید کرد که لوگوی استفاده‌شده به سختی قابل تمایز از لوگوی اصلی BHPC است و در واقع تقریباً همان تصویر را تکرار کرده است. قاضی پرونده، پراتیبا ام سینگ، اقدامات آمازون را “نقض عمدی و آگاهانه” توصیف کرد و اعلام کرد که آمازون با “استراتژی عمدی برای فریب دادن” در تلاش بوده تا خود را از مسئولیت نقض حقوق برند، با تغییر نقش‌های مختلف به عنوان واسطه، خرده‌فروش و حتی مالک برند، مبرا کند.

آمازون

لوگوی اصلی برند Beverly Hills Polo Club، که تصویر یک بازیکن پولو را نشان می‌دهد که روی اسب نشسته و چماق پولو را در دست دارد، در ابتدا ممکن است شبیه به طرح‌های دیگر برندهای معروف مانند Ralph Lauren به نظر برسد. اما نسخه‌ای که توسط ‘Symbol’ در آمازون استفاده شده، تقریباً کپی از این تصویر است و تنها تفاوت آن در سایه‌دار بودن تصویر است. این شباهت شدید باعث شد که دادگاه به این نتیجه برسد که نقض حقوق مالکیت معنوی اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: ۴ نکته کلیدی در مورد قوانین کپی‌رایت برای طراحان جوان

در حالی که آمازون تلاش کرد تا تقصیر را به گردن فروشنده وابسته خود، Cloudtail، بیندازد، دادگاه به وضوح نقش آمازون به عنوان یک واسطه و فروشنده را تأکید کرد و این شرکت را مسئول نقض حقوق مالکیت معنوی دانست. قاضی سینگ در حکم خود گفت که آمازون “با وانمود کردن به این که نقش‌های مختلفی ایفا می‌کند – یکی به عنوان واسطه، یکی به عنوان خرده‌فروش و یکی به عنوان مالک برند – به دنبال پنهان کردن مسئولیت خود بود.”

این حکم نه تنها یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌ها در تاریخ آمازون است، بلکه به عنوان یک نقطه عطف در پرونده‌های حقوقی برندها شناخته می‌شود. در ماه‌های اخیر، شاهد دعواهای مشابهی از جمله دعوای برند Ugg Boots و حتی مشکلات حقوقی Meghan Markle نیز بوده‌ایم که نشان می‌دهد برندها در زمینه حقوق مالکیت معنوی، به شدت در معرض چالش‌ها و دعواهای حقوقی هستند.