زنان در دوره های مختلف تاریخی در ایران روزهای بسیار عجیب و سختی را سپری کردهاند. کمبودها، ظلم ها، نادیدهشدنها و با وجود همه اینها، تلاش برای ایجاد تغییر و خلق زیبایی، قصهی پرغصه زنان ایرانیست. اینکه بتوانی در عین محکم بود و سختی، ظرافت و زیباییات را حفظ کنی، قطعا کار سختیست. ایستادگی در مقابل افکار نادرست، خرافات و ظلم، گاهی به قیمت عمرمان تمام میشود.
مقاومت و صبر، هرچند گاهی زمان می برد، اما در طولانی مدت نتیجهبخش خواهد بود. دانستن همین نکته، به همراه امید و حفظ ماهیت اصلی زنانگی، خود نیروبخش است و می تواند ما را همچنان سرپا نگه دارد.
زنان، زیبایی و مبارزه
دوره ی قاجار، یکی از دوره های گذار در تاریخ زنان ایران است. چنگ زدن به زیبایی ها و فرهنگ غنی ایرانی و همزمان مبارزه با خشونت در زندگی درباری و مردم عادی، تناقضی عجیب با خود به همراه دارد. تناقضی که زنان سرزمینمان به خوبی آن را با پوست و گوشتشان چشیدهاند و همواره برای از بین بردن آن تلاش کردهاند.
پروژه این هفته، زنان و تلاششان برای حفظ زیبایی را در رویارویی با رنج و خشونت به تصویرکشیده است. در مجموعه نقاشی گلها، می توان تناقضِ همراهیِ ظرافت و زیبایی با خشونت و رنج را به خوبی لمس کرد. با توضیحات طراح در پروژه این هفته روزرنگ همراه باشید.
مجموعه نقاشی گلها، نمایش تضادها و تناقضها
«مجموعه نقاشی گلها، ماهیت متناقض دوران قاجاریه در ایران را آشکار میکند. از رنگ، بافت و تغییر در فرم شکل لباس زنان آن دوره برای بیان تضاد بین فرهنگ غنی و واقعیتهای خشن آن دوران استفاده شده است. زمان قاجار دورهای تاریخی است که در آن زیبایی و رنج در کنار هم قرار میگیرد.»
«منبع اصلی الهام در این مجموعه، داستان زنانی است که در دوران حکومت قاجاریه ستم و خشونت را تحمل کردند. آنها را به گل که نماد زیبایی، و انعطاف پذیری و همچنین شکنندگی و پوسیدگی است، تبدیل کردم. تکنیک میکس مدیا با اکریلیک در این مجموعه به عنوان ماده غالب است. مجموعه نقاشی گلها اخیرا با همکاری مدیریت گالری اِرن در نمایشگاه آنلاین فضای KUNSTMATRIX به نمایش درآمد.»
«این پروژه با تحقیق در ماهیت زندگی دوران قاجار، مطالعه در مورد معماری و لباسهای آن دوره و در کنار آن ریشههای عقب ماندگی در ایران آغاز شد. کتاب جامعه شناسیِ نخبه کشی، اثر علی رضاقلی یکی از منابع الهام من برای این مجموعه بود.»
به تصویرکشیدن پارادوکسها
«چالش اصلی این مجموعه، به تصویرکشیدن پارادوکسها بود. پارادوکسِ به تصویرکشیدن ماهیت تیره و تاریک قاجار و در عین حال بیان زیباییهای بصری آن دوره در کنارهم.»
هر پروژه برای طراح آن یک تجربه است. انیس تبرایی تجربه اش از طراحی این مجموعه را فاصله گرفتن از طراحی محض و ترکیب مهارت طراحی با نقاشی در بیان احساسات با رنگ می داند. در ادامه تصاویر از مجموعه نقاشی گلها را باهم می بینیم: