طراحی جسورانه کانسپت Type 00 همه را نسبت به تغییر برند بحثبرانگیز جگوار کاملاً شگفتزده کرد.
اگر هفته گذشته را در انزوا در کوهستان نگذراندهاید، احتمالاً درباره تغییر برند جگوار شنیدهاید. تبلیغ رنگارنگی که بیشتر شبیه تبلیغ یک برند مد بود و یک لوگوتایپ جدید بدون تصویر پلنگ، بلافاصله موجی از انتقادها علیه این خودروساز نمادین بریتانیایی به راه انداخت.
حتی ایلان ماسک، که خودش به داشتن سابقه چندان موفقی در تغییر برند مشهور نیست، به سرعت شروع به تمسخر کرد. ماسک پرسید: «خودروها کجا هستند؟» خوب، دیشب جگوار چند خودرو رونمایی کرد – یا دستکم کانسپتهایی از آنها. و این خودروها دقیقاً چیزی هستند که ماسک عاشقشان خواهد شد.
در هفته هنر میامی ۲۰۲۴، در ساعت ۱ بامداد به وقت بریتانیا، جری مکگاورن، مدیر ارشد خلاقیت جگوار، کانسپت Type 00 را در دو رنگ «آبی لندن» و «صورتی میامی» رونمایی کرد. این خودروی دو در تولید نخواهد شد، اما گفته شده است که سبک و جزئیات آن بر روی خودرویی از جگوار که برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است، تأثیرگذار خواهد بود.
مکگاورن سخنرانی خود را با این موضوع آغاز کرد که جنجالهای ایجادشده در هفته گذشته کاملاً عمدی بوده و توجه بیشتری را نسبت به یک رونمایی معمولی به خود جلب کرده است. او گفت: «جلب توجه در دنیای امروز کار آسانی نیست… و ما خوشحالیم که توجه شما را جلب کردیم.»
اما تغییر برند فقط برای ایجاد جنجال نبود. مکگاورن به نظر میرسد این کار را وظیفه جگوار میداند. او اشاره کرد که «جنجال همیشه همراه با خلاقیت بریتانیا بوده است، زمانی که بهترین بوده.» او از افرادی مانند دیوید بویی و ویوین وستوود به عنوان قهرمانان خلاقیت خود نام برد و همچنین از جگوار بهخاطر شکستن قواعد با مدل کلاسیک E-Type یاد کرد.
او گفت که ماموریت تیمش این بود که «اشیای جدیدی از میل و اشتیاق خلق کنند.» و این دقیقاً همان کاری است که تیم او انجام داد، روح نوآوری جگوار را در ابعادی عظیم و متناسب با عصر رسانههای اجتماعی بازآفرینی کرد.
در حالی که شعار جدید «هیچ چیز را کپی نکن» است، هرکسی که در طراحی دستی دارد، میداند که چنین چیزی عملاً غیرممکن است. در طراحی Type 00 تأثیرات زیادی دیده میشود. ما فکر کردیم که تصاویر فاششده جگوار شبیه همکاری باربی و اکشنمن به نظر میرسد، اما سخت است که تأثیرات طراحی سایبرتراک تسلا را در ابعاد عظیم و خطوط چندضلعی آن نادیده گرفت.
به نظر میرسد جگوار وسواس ماسک برای طراحی خودرویی «فuturistic» را پذیرفته است، اما دیدگاه جگوار خودرویی است که افراد بیشتری آن را جذاب بدانند. ظاهر پرزرقوبرق Type 00 ممکن است برای بسیاری از افرادی که واقعاً توان خرید آن را دارند، جذاب باشد، در حالی که سایبرتراک بیشتر شبیه یک انبار فلزی متحرک به نظر میرسد.
بسیاری درباره لوگوتایپ بدون سریف جگوار که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک است، صحبت کردهاند، اما نمادهای فراوانی در خودروها وجود دارد، نه فقط یک لوگوی ساده. از جمله یک «خطخوردگی» که احتمالاً خودنمایانهترین نماد در برندینگ خودرو است. اما هیچ چیز در این برندینگ تصادفی نیست و این تغییرات ممکن است طرفداران جدیدی برای خودروهای الکتریکی جگوار جذب کند.