تغییر لوگو

چرا تغییر لوگو در برندهای بزرگ شروع شده است؟

نسل زد نمی‌تواند حروف سرِهم‌ نوشته‌ شده را بخواند! با وجود این شرایط، آیا برندهایی مثل فورد و کوکاکولا حاضرند تغییر لوگو خود را بپذیرند؟

شرکت جانسون‌وجانسون (Johnson & Johnson) به تازگی تصمیم به تغییر لوگوی صد و سی و شش ساله و معروفش گرفت. همچنین شرکت پوشاک ادی بائر (Eddie Bauer) می‌خواهد لوگویی که شش دهه با آن فعالیت کرده‌است را تغییر دهد. این تصمیمات باعث نگرانی جامعه طراحی و برندسازی شده‌است. لوگوهای جدید، با فونت سنس سریف طراحی شده‌اند و دیگر حروف آن‌ها شکسته و سرِهم نیست. در نتیجه این تغییرات، هر دو این برندها مجبور به بلندینگ و یا از دست‌ دادن هویت شخصی خود شده‌اند.

این بار نوبت تغییر لوگو کدام برند است؟

شاید در این مسیر، مقصر تصمیم‌گیرندگانی باشند که هنر خوش‌نویسی را نادیده گرفته‌اند. شاید هم مدارس نقش پررنگی در شکل‌گیری این ماجرا داشته‌باشند. زمانی‌که دانش‌آموزان سرهم‌نویسی و خوش‌نویسی را در مدرسه فرانگیرند، خواندن متونی که با این فونت‌ها نوشته شده باشد، برای آن‌ها کار دشواری خواهد بود.

سوال اصلی این است که در این صف، کدام برند نفر بعدی خواهدبود؟ ممکن است هر یک از برندهای Kellogg’s, Coors, Lysol, Hallmark, Cadillac, Champion و یا حتی برنامه اینستاگرام به زودی دست به تغییر لوگو بزنند. این‌طور که پیش می‌رود، به‌نظر می‌رسد که با ادامه این روند، حتی شرکت قدیمی و معروفی مانند فوردموتور و یا برند کوکاکولا هم فونتِ لوگویِ شناخته‌شده خود را تغییر دهند.

به‌نظر می‌رسد که مدت زیادی است که برندهای مختلف از تکراری و قدیمی‌بودن لوگوی خود مطلع هستند. اما، همیشه نسبت به کنارگذاشتن این فونت شکسته و سرهم مردد بوده‌اند. در سال 1966، شرکت فورد از پل رند (Paul Rand ،طراح سرشناس لوگو) درخواست کرد تا لوگویی جدید با فونتی متفاوت طراحی کند. در مصاحبه‌ای که با او شد اظهار کرد که در اوایل قرن بیست‌ویکم، استفاده از این نوع فونت بسیار رایج و مرسوم شده‌بود. لوگوهایی که طراحی می‌شدند، دیگر تک و منحصربه‌فرد نبودند و در عوض نمایان‌گر آن برهه از زمان بودند.

با وجود اظهارات پل رند، شرکت فورد در آن دوران هم‌چنان شهامت و امکان تغییر سبک فونت و دیزاین لوگوی خود را برای مدرن‌شدن نداشت. در اتفاقی مشابه در سال 1986، شرکت جنرال‌الکتریک برای طراحی لوگویی مدرن با دفتر طراحی Landor قرارداد بست، اما درنهایت این شرکت هیچ‌وقت از آن طرح جدید استفاده نکرد.

تغییرات برای جلب نظر نسل زد

به زودی شاهد این خواهیم بود که برندهای بیش‌تری برای کنارگذاشتن فونت‌های قدیمی و تکراری پا پیش بگذارند. به احتمال زیاد اینستاگرام نیز به دلیل رقابت شدیدش با تیک‌تاک و همچنین جلب نظر کاربران نسل زد، به‌زودی لوگوی سرهم‌نوشته‌شده‌اش را کنار بگذارد.

اخیرا، چندین برند قدم‌های هرچند کوچکی را برای فاصله‌گرفتن از این فونت برداشته‌اند. دوسال پیش بود که شرکت صنایع غذایی کمبل سوپ (Campbell Soup) برای هم‌سو شدن با نسل زد، حروف لوگوی معروف خود را از هم جداکرد و آن‌ها را با فاصله نوشت.

حتی در طول زمان، برند کوکاکولا هم مجبور شد تا لوگوی سرهم نوشته شده قدیمی خود را (که طراح آن Lippincott & Margulies) با اضافه‌کردن المان‌های بصری مانند ربان معروفش و استفاده از نوشابه‌های شیشه‌ای تغییر دهد. حقیقت ماجرا این است که کوکاکولا در اوایل قرن بیستم بود که با این اسم شناخته‌شده‌بود. اما این روزها کمتر کسی دیگر از کلمه کوکاکولا استفاده می‌کند و همه این برند را با نام کوک می‌شناسند.

آمار جالب طراحی لوگو با حروف متصل به هم

طبق آنچه که از آمارها به دست ما رسیده‌ است، استفاده از سرهم‌نویسی در لوگوهای جدید در طول زمان تغییرات جالبی کرده است. در سال 1970، تقریباً 12.4 درصد از لوگوها با این فونت طراحی شده بودند، که این میزان در سال 2000 به 4.7 درصد کاهش یافت. اما به طرز جالبی این میزان امسال با کمی افزایش به 7.2 درصد رسیده‌است.

صاحبان برندها هم‌چنان معتقدند که لوگوهای‌شان هویت خاص خود را دارند و با وجود همه نقدهایی که به این فونت نسبت داده شده‌است، هم‌چنان از همان لوگو قبلی خود استفاده خواهند کرد. ولی اکنون که برندها لوگو خود را مدرن کرده‌اند و از آن سبک قدیمی فاصله گرفته‌اند، ممکن است که این سبک مجدد خاص و متفاوت شود.

منبع: +


image 
imageimageimage