اهمیت صادرات محصولات با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بر هیچکس پوشیده نیست. در نظر گرفتن مخاطب با طیف گستردهتر در مراحل طراحی، تولید و مصرف، به نفع تولیدکننده و در نهایت تضمینکننده سود فروش خواهد بود. مهم نیست هرچقدر محصولتان کوچک باشد، وقتی در صدد رفع نیاز مخاطبتان قدم برمیدارید، تا حد زیادی در مسیر موفقیت حرکت کردهاید. پروژه روزرنگ این هفته، بررسی بستهبندی محصولی است که برای ما ایرانیان جذابیت زیادی دارد و آوازهی آن تا ورای مرزها رفتهاست. زعفران ناجی، محصولی از افغانستان است و گروه طراحان عرفان، طراحی بستهبندی این محصول را برعهده گرفتهاست. در ادامه با توضیحات گروه طراح این پروژه و همچنین تصاویری از بستهبندی این محصول با ما همراه باشید.
هدف؛ بازارهای جهانی
«برند زعفران ناجی، محصولی ارگانیک و صادراتی از کشور افغانستان است. در سالهای اخیر، زعفران افغانستان بسیار مورد توجه دنیا قرار گرفتهاست. وظیفه اصلی ما طراحی بستهبندی زعفران برای این برند، جهت صادرات به کشورهای اروپایی بود. هدف، طراحی بستهبندی و لوگویی متفاوت بود، که به جذب مخاطبان بیشتر و شناختهشدن این برند، کمک کند.»
جزئیات در بستهبندی زعفران
«طراحی هر یک از عناصر بستهبندی با توجه به مصارف و صادراتی بودن آن انجام شدهاست. با توجه به بازار هدف این محصول مثلا چهار وزن پرفروش 1، 2 ، 3 و 5 گرمی که مناسب صادرات هستند، انتخاب کردیم. با هدف در معرض دید قراردادن زعفران و نشاندادن مرغوبیت آن، از ظروف پلیکریستال که ظاهری شفاف دارد، استفاده کردیم. ظرف اولیه محصول را داخل یک نگهدارنده از جنس inder board سنگین قرار دادیم تا حالت ایستایی بهتری داشته باشد و متناسب با وزن و نوع زعفران (سرگل) درنظر گرفتهشود. در ادامه، یک پنجره روی بسته بندی تعبیه کردیم که موجب جلب اطمینان مصرفکننده از کیفیت زعفران شود.»
طراحی لوگو و تصویرسازی
«طرح گلهای زعفران چاپشده بر روی بستهبندی زعفران، به صورت اختصاصی و خطی تصویرسازی شدهاست. برای جذابیت بیشتر گلها، در مرحله چاپ افکتهای طلاکوب و برجستهسازی به بستهبندی اضافه شدند. در واقع این تصویرسازی بخشی از پترن و هویت بصری این برند درنظر گرفته شدهاست.»
«تمام موارد ذکر شده حول محور خود کلمه saffron میچرخد که که با فونت شکسته اجرا شدهاست و سعی کردیم با برخی از تکنیکهای چاپ مانند قرمزکوب و برجستهسازی بر روی آن به متمایزشدن آن کمک کنیم. در نهایت جایگذاری پنجره بین فونت و پترن تصویرسازی شده همراه با خدماتی از جمله طلاکوب، قرمزکوب،برجسته سازی وUV موضعی توانست ماهیت نهایی این محصول را روایت کند.»
استفاده از رنگها و القای ارزش زعفران در بستهبندی
«این بستهبندی در دو رنگ مشکی و سفید اجرا شده که در ترکیب با رنگهای قرمز و طلایی ضمن دوچندان کردن جذابیت ظاهری این بستهها ، به ارزشمندی و لوکسبودن زعفران اشاره دارند. با توجه به بازار اشباع زعفران و گرانقدربودن این محصول به دنبال طرحهای نوین و مدرنتر از بستهبندی زعفران بودیم. با توجه به روانشناسی رنگها از مشکی،سفید، قرمز و طلایی استفاده کردیم، رنگهایی که بر قدرت و نفوذ و همچنین رنگ زعفران (قرمز) اشاره دارند. برای ایجاد احساس مدرن و همچنین نوآوری در نشاندادن ارزش محصول، بیشتر از خطوط شکسته بهره گرفتیم. هدف ما ارائه محصولی با بسته بندی با کیفیت بود که ظاهری مناسب برای سوغات و هدیه داشته باشد.»
در این پروژه تیم عرفان، کار طراحی لوگو، مشاوره تبلیغاتی و طراحی بستهبندی این محصول را بر عهده داشت. و چالش اصلی آنها طراحی لوکس و نفیس تمامی جزئیات در عین کاهش هزینههای تولید و اجرای کاربود.
«چالش دیگر ما در این پروژه، در نظر گرفتن رقبای ایرانی تولیدکننده زعفران، و طراحی یک بستهبندی مناسب برای رقابت با آنها در سطح جهانی بود.»