کوکاکولا به تازگی از جدیدترین نوشیدنی خود رونمایی کرده است: ترکیبی از اسپرایت و چای که ایده اولیه آن شش سال پیش توسط تیمی از کارآموزان مطرح شده بود.
نوشیدنی جدید با نام «Sprite + Tea» بهتازگی در سراسر آمریکا و کانادا عرضه شده و انتظار میرود تا ماه اکتبر در بازار باقی بماند. این محصول در دو نسخه معمولی و بدون قند موجود است و طبق اطلاعیه رسمی کوکاکولا، «ترکیبی از طراوت لیمویی و لایم اسپرایت و طعم کلاسیک و تازه چای» را ارائه میدهد. این محصول تازه، تنها یک ماه پس از اعلام نتایج مالی بهتر از انتظار کوکاکولا در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵ عرضه میشود. در حالی که کوکاکولا با وجود کاهش ۲ درصدی درآمد نسبت به سال گذشته، همچنان به پیشبینی رشد خود برای سال ۲۰۲۵ پایبند است، رقیبش پپسی نتوانسته چنین روندی را حفظ کند.
کوکاکولا در سالهای اخیر تلاش زیادی برای جذب مشتریان جوانتر با طعمهای جدید و غیرمنتظره انجام داده است؛ از جمله «Coke Spiced»، نوشیدنی «Sprite Chill» در تابستان گذشته و نسخه پرطرفدار و فصلی «Sprite Winter Spiced Cranberry». اخیراً نیز این شرکت نوشیدنی «Orange Cream Coke» را معرفی کرده و دلیل این انتخاب را «افزایش تقاضا در بین نسلهای هزاره و Z برای طعمها و تجربیات حسی غیرمنتظره و سرگرمکننده» عنوان کرده است.
اما برخلاف سایر نوشیدنیهای جدید این شرکت، طعم «Sprite + Tea» ممکن است برای بسیاری از طرفداران آشنا باشد. چرا که پیش از عرضه رسمی، این نوشیدنی به عنوان یک ایده از سوی کارآموزان کوکاکولا مطرح شده بود و سپس به یک روند وایرال در تیکتاک تبدیل شد.

تیکتاک اول دید
در گفتوگویی با مجله Ad Age، «ای.پی. چِینی»، مدیر خلاقیت ارشد کوکاکولا توضیح داد که ایده «Sprite + Tea» نخستین بار در سال ۲۰۱۹ توسط گروهی از کارآموزان به مدیران ارائه شد.
او گفت: «این پروژه در قالب تحقیق و توسعه (R&D) انجام شد. کارآموزان وظیفه داشتند برای برندهای مختلف ایدههای خلاقانه و نوآورانه طراحی کنند و Sprite + Tea حاصل یکی از همین جلسات ایدهپردازی بود.»
پس از آن، این ایده به نظر میرسد در بایگانی شرکت باقی مانده بود تا تابستان ۲۰۲۳، زمانی که نسخه خانگی «اسپرایت چای» در تیکتاک به شهرت رسید. در یکی از ویدئوهای اولیه، سرآشپز مالزیایی «هیشام راوس» نشان میدهد که چگونه کیسههای چای لیپتون را در یک بطری اسپرایت معمولی دم کرده و آن را با یک برش لیمو میل میکند. این ویدئو تاکنون ۱۹.۸ میلیون بازدید و ۱.۳ میلیون لایک کسب کرده و الهامبخش دهها ویدئوی مشابه در یوتیوب شورت و اینستاگرام ریلز شده است.
یکی از اینفلوئنسرهای غذایی با نام کاربری @shophocho7798 در ویدئویی با ۳.۷ میلیون بازدید، این ترکیب را «در واقع نسخه گازدار نوشیدنی آرنولد پالمر» نامید. در یک ویدئوی دیگر با ۸.۳ میلیون بازدید، سازندهای به نام «جردن هاولت» این ترفند را «خوشمزه» توصیف کرد و از ۴.۴ میلیون دنبالکننده خود خواست آن را امتحان کنند.
چِینی در بیانیه رسمی کوکاکولا گفت: «وقتی این روند در تیکتاک با میلیونها بازدید منفجر شد، برای ما تاییدی بود که در مسیر درستی قرار داریم.»
هرچند بعید است کوکاکولا در تولید انبوه Sprite + Tea واقعاً از روش دم کردن چای در بطری اسپرایت استفاده کند، اما در اطلاعیه این شرکت اشاره شده که تیم تحقیق و توسعه آمریکای شمالی کوکاکولا «چندین مرحله تست مصرفکننده را برای بهینهسازی فرمول نوشیدنی گازدار کهرباییرنگ» انجام داده است.
برای کوکاکولا، به نظر میرسد اسپرایت پایهای قابلاعتماد برای ترکیبهای طعمی باشد: در سال ۲۰۲۴، Sprite Chill به پرفروشترین محصول نوآورانه شرکت تبدیل شد و Sprite Winter Spiced Cranberry نیز از سال ۲۰۱۳ تاکنون چندین بار به عنوان یک نوشیدنی محبوب تعطیلات بازگشته است. در مقابل، آزمایش Coke Spiced تنها پس از شش ماه به دلیل عدم استقبال بازار متوقف شد.
در حال حاضر، تیکتاک پر است از ویدئوهایی که طرفداران در حال امتحان کردن Sprite + Tea هستند. برخی از نظرات به «طعم قوی چای» این نوشیدنی اشاره میکنند، در حالی که برخی دیگر توصیه کردهاند که مخاطبان همچنان به نسخه خانگی تکیه کنند.