اتحادیه اروپا به دنبال آن است تا اصطلاحات دروغینی که درمورد با حفظ محیط زیست برروی بسته بندیها نوشته میشود را پاک کند. قوانین جدید برای تغییر در بسته بندیها و حمایت از محیط زیست در راه است.
این روزها، مصرفکنندگان خواستار شفافیت بیشتری در مورد شیوههای پایداری محصولات هستند. قرار است به زودی اتحادیه اروپا قوانین جدیدی را وضع کند که برطبق آنها هرگونه اصطلاحات مربوط به حفظ محیط زیست از روی بسته بندی محصولات حذف شود.
در این بین به اصطلاحاتی مانند «سازگار با محیط زیست»، «اکو»، «سبز»، «دوست طبیعت»، «دوستدار حیوانات»، «تست حیوانی ندارد»، «پایدار»، «زیست محیطی»، «دوستدار محیط زیست»، «دوستدار اقلیم»، «بدون قطع درختان جنگلی»، «با مصرف بهینه انرژی»، «تجزیه شدنی»، «بدون مصرف پلاستیک» و «زیستبنیان» اشاره شدهاست. هدف از این تصمیم جلوگیری از سرپوشگذاشتن برندها به کمک این اسامی تجاری و کاهش میزان تخریبهای زیست محیطی است.
حذف عناوین نمایشی و بیاساس در مورد حفظ محیط زیست
طبق مقررات جدید، تولیدکنندگان برای حمایت از ادعای خود در مورد پایداری محصولاتشان، ملزم هستند شواهد و دلایل کافی ارائه کنند. همچنین، پس از تصویب این قوانین کارخانجات باید در نحوه بهکارگیری بودجه لازم برای طرح و بستهبندیهای پایدار محصولات تجدید نظر کنند. اکنون، فرصت مناسبی برای طراحان گرافیک و بسته بندی است تا از طرحهایی که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند، استفاده کنند.
اما سوال اصلی اینجاست، این قوانین جدید تا چه حد میتوانند مانع از سو استفاده و آسیب به محیط زیست شوند؟
در واقع، هدف از این قوانین جدید، برخورد با هر نوع سوءاستفاده از عنوان «سازگار با محیط زیست» در محصولات، بدون بیان علت و چگونگی آن است. جانی بلک Jonny Black طراح، در زمینه تولید محصولات سازگار با محیط زیست میگوید: «حتی استفاده از برخی کلمات مانند طبیعی مضحک و خندهدار است.»
برچسبهای غیرواقعی
در اروپا، بیش از 230 اصطلاح مختلف برای اشاره به بسته بندی پایدار و 100 اصطلاح مختلف در مورد انرژی پاک وجود دارد که با رویکارآمدن این قوانین جدید، استفاده از این موارد بسیار محدود خواهد شد.
اوایل سال گذشته بود که شرکت اپل با راهاندازی کمپینی همراه با یک لوگوی خاص اعلام کرده که اپل واچ جدید به هنگام کارکردن هیچ کربنی تولید نمیکند. طبق آنچه که در وبسایت اپل نوشته شدهاست اپل واچ سری 9، اولین محصول بدون کربن این شرکت است. این ادعا تقریبا درست است چرا که فقط واچهای سری 9 اپل با بدنه آلومینیومی و بند “Sport Loop” این ویژگی را دارند. بااینحال، کاربران برای بهدستآوردن اطلاعات لازم در مورد نحوه عملکرد این ویژگی اپلواچ باید چندین مرحله را پشت سر بگذارند. ابتدا، باید در وبسایت اپل بگردند تا فایل پیدیاف مربوط به آنرا پیدا کنند. سپس، مراحلی که در آن لیست شدهاست را یکییکی پشت سرهم طی کنند. اما اگر تصمیم داشتهباشند به صورت حضوری خرید کنند، بهراحتی میتوانند محصولات بدون کربن را با توجه به لوگو مخصوصی که دارند، پیدا کنند.
باآنکه، روش مارکتینگ اپل برای واچهای بدون کربن ممکن است در ظاهر بدون ایراد و مناسب باشد، اما درحقیقت در همان بخش خاکستری قرار میگیرد که هدف قوانین جدید اتحادیه است. بهنظر میرسد اگر این شرکت سیاستهای خود را تغییر ندهد بهزودی با آن برخورد خواهد شد.
جریمههای بالا برای برندهای متخلف
بر اساس آنچه که از پیشنویس اولیه این قوانین بهدست آمدهاست، انتظار میرود که اجرای این قوانین برای برندهای مختلف مانند اپل، چیزی بین 9.1 تا 10.4 میلیارد یورو هزینه داشته باشد. این درحالیستکه تسهیلات مشتریان از 12.5 تا 19.4 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت و تا پانزده سال آینده، از انتشار 5 تا 7 تن گاز کربندیاکسید جلوگیری میشود.
براساس ارزیابی و تحلیلهای اتحادیه اروپا، 53 درصد از ادعاهایی که در مورد سازگاری محصولات با محیط زیست است غیرقابلاعتماد هستند. چیزی حدود 40 درصد از این ادعاها هیچگونه مدرکی برای اثبات گفته خود ندارند. امسال، حتی چندین برند آمریکایی مانند آمازون، نایک، آل بردز، مک دونالد، والمارت و کولگیت محکوم به نشر ادعاهای دروغین شدهاند. در این میان نام برند H&M نیز به چشم میخورد.
نکتهای که اینجا برای ما اهمیت بسیاری دارد آن است که این عدم شفافیت برندها در مسئله سازگاری با محیط زیست نهتنها مصرفکنندگان را تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه طراحان را هم دچار مشکل کردهاست. زمانیکه تولیدکنندگان ادعا میکنند محصولاتشان با محیط زیست سازگار است، طراحان گرافیک چطور میتواند این گفته را زیر سوال ببرند؟ آنهم در شرایطی که از آنها انتظار میرود خواستههای کارفرما را روی بسته بندی اجرا کند.
قوانین جدید ممکن است برای تولیدکنندگان هزینه زیادی داشته باشد، اما مزایای قابلتوجه و بسیاری هم برای محیط زیست و رفاه مصرفکنندگان دارد.
منبع: +