بلندر برای آیپد

نسخه کامل بلندر برای آیپد در راه است؛ بدون هیچ محدودیتی

پس از سال‌ها انتظار، بلندر که به عنوان بهترین نرم‌افزار سه‌بعدی رایگان شناخته می‌شود، بالاخره به آیپد می‌آید. تجربه‌ای کامل و حرفه‌ای از بلندر اکنون برای آیپد پرو و قلم اپل در حال توسعه است؛ حرکتی مهم که نشان می‌دهد هنرمندان حالا می‌توانند در هر زمان و مکانی کار کنند و خلق کنند.

تیم توسعه‌دهنده‌ی بلندر در گزارشی جدید، پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خود با محوریت تبلت را معرفی کرده و تأیید کرده‌اند که نسخه‌ای بومی (Native) از بلندر برای آیپد منتشر خواهد شد. نسخه‌ی اندروید نیز در ادامه عرضه می‌شود. این بدان معناست که به‌زودی می‌توان روی دستگاه‌هایی مانند Wacom MovinkPad 11 یا Samsung Galaxy Ultra نیز مدل‌سازی و انیمیشن‌سازی کرد. اثبات عملی این پروژه نیز در راه است: اولین نسخه‌ی نمایشی و قابل استفاده از بلندر روی تبلت مستقل، در رویداد SIGGRAPH 2025 در ونکوور ارائه خواهد شد.

نکته‌ی مهم این است که این نسخه‌ی سبک‌شده‌ی بلندر نیست. این همان بلندر واقعی و کامل است با تمام قدرت و امکاناتی که کاربران انتظار دارند — اما بازطراحی‌شده برای آیپد پرو و تبلت‌های لمسی. این نسخه می‌تواند انقلابی در خلاقیت‌های همراه (موبایل) ایجاد کند. این اتفاق در ادامه‌ی انتشار موفق ZBrush برای آیپد در سال گذشته رخ می‌دهد؛ نمونه‌ای دیگر از حضور قدرتمند ابزارهای سه‌بعدی حرفه‌ای روی تبلت‌ها.

بلندر برای آیپد

بلندر برای آیپد: سه‌بعدی‌سازی در موبایل

سال‌هاست که تبلت‌ها وعده‌ی «قابلیت حمل بدون فدا کردن عملکرد» را می‌دهند، اما تنها حالا، با دستگاه‌هایی مانند آیپد پرو که به سطح قدرت کامپیوترهای رومیزی رسیده‌اند، ایده‌ی خلق آثار سه‌بعدی حرفه‌ای در حال حرکت به واقعیت نزدیک شده است. اگر می‌خواهید وارد این فضا شوید، راهنمای ما برای بهترین آیپد برای طراحی را ببینید.

بیشتر بخوانید: بلندر ۴.۰ با پنج ویژگی کلیدی منتشر شد

توسعه‌دهندگان بلندر نیز با این نگاه موافق‌اند. در بلاگ رسمی بلندر آمده:
«برای تحقق مأموریت بلندر مبنی بر دسترس‌پذیر کردن فناوری سه‌بعدی برای همه، ضروری‌ست که این پلتفرم‌ها را به‌طور کامل بپذیریم.»

نکته‌ی کلیدی این است که نسخه‌ی آیپد قرار نیست نسخه‌ای ساده‌شده باشد. رابط کاربری جدید، نسخه‌ای سطح پایین یا همراه نیست، بلکه بازاندیشی بلندر برای دنیای چندلمسی است.

این یعنی کاربرانی که تبلت را به عنوان ابزار اصلی‌شان انتخاب می‌کنند، حالا می‌توانند عمیق‌تر از همیشه از وابستگی به دسکتاپ رها شوند. همچنین برای هنرمندانی که می‌خواهند مدل سه‌بعدی‌شان را در قطار اصلاح کنند یا از یک کافه روی بافت‌ها نقاشی کنند، این نسخه می‌تواند انقلابی باشد. همان‌طور که تجربه‌ی ZBrush روی آیپد نشان داد، وقتی لمس، ژست‌های حرکتی و قلم نوری هم‌زمان به‌کار گرفته می‌شوند، امکان خلق جریان کاری جدید و شهودی‌تری فراهم می‌شود. اگر دنبال گزینه‌های اندرویدی هستید، راهنمای ما برای بهترین تبلت‌های دارای قلم را بررسی کنید.

رابط کاربری جدید، نه نرم‌افزاری جدید

فلسفه‌ی اصلی این پروژه کاملاً روشن است: کاربران بلندر، کاربران بلندر باقی می‌مانند — فارغ از این‌که از چه دستگاهی استفاده می‌کنند. هیچ نسخه‌ی جداگانه‌ای، هیچ «حالت تبلت» ساده‌شده‌ای در کار نیست. تیم بلندر تنها در حال ساخت قالب‌ها و گزینه‌های ورودی اختصاصی برای پلتفرم‌های مختلف روی ساختار بلندر اصلی است.