با اکران فیلم «گوستباسترز: امپراتوری یخزده»، شاهد حضور دوبارهی طرحی آشنای لوگوی گوستباسترز هستیم. طراحی اصلی این لوگو پس از اکران اولین فیلم گوستباسترز در سال ۱۹۸۴ به نمادی شناختهشده تبدیل شد. جریانی که تا پای حذفشدن آن لوگو هم پیش رفت.
لوگوی گوستباسترز در ابتدا تنها قرار بود روی لباسهای تیم همنام و خودروی اکتومبیل استفاده شود. زمانی که کمپانی کلمبیا پیکچرز متوجه شد به طرحی برای بازاریابی نیز نیاز دارد، توجه بیشتری به این موضوع کرد. نتیجه، لوگویی نمادین بود که همچنان قابل تشخیص است. هرچند در طول زمان تغییرات جزئیای را به خود دیدهاست.
با انتظار برای اکران چهارمین فیلم گوستباسترز، در این مقاله، نگاهی به تاریخچهی لوگوی گوستباسترز، از سال ۱۹۸۴ تا «گوستباسترز: امپراتوری یخزده» میاندازیم.
لوگوی اولیهی گوستباسترز
لوگوی گوستباسترز برای اولین بار در فیلم اصلی ۱۹۸۴ ظاهر شد و بلافاصله به نمادی شناختهشده تبدیل شد. در واقع، این لوگو به لیست بهترین لوگوهای دههی ۱۹۸۰ ما نیز راه یافت. اما میتوانست بسیار متفاوت باشد.
در ابتدا، فیلمنامه لوگویی را روی لباسهای گوستباسترز توصیف میکرد و طراحان کار زیادی روی آن انجام نداده بودند. یکی از طرحهای اولیهی لوگو که هرگز به مرحلهی اجرا نرسید، موجودی شبیه به «چیز» از خانوادهی آدامز را با دستبند نشان میداد. لوگویی که امروز میشناسیم تنها پس از آن توسعه یافت که کمپانی کلمبیا پیکچرز متوجه شد نمیتواند برای تیزرهای اولیه، حق نام «گوستباسترز» را به موقع به دست آورد. این به معنای نیاز به یک طرح قوی بود که میتوانست جایگزین نام فیلم شود و به نمادی از خود فیلم تبدیل شود.
«مایکل گراس»، تصویرگر مشهور به خاطر کارش در مجلهی National Lampoon، راهحل نمادین بدون روحی را که میشناسیم ارائه کرد. این راهحل کاملاً کارساز بود. این لوگو بسیار گرافیکی، واضح و قابل تفسیر است، شخصیت قویای دارد و به اندازهی کافی ساده است که هم روی پوسترهای فیلم و هم در اندازههای کوچکتر مانند لباسهای گوستباسترز کاربرد داشته باشد. بهعنوان یک امتیاز اضافی، میتوانست به عنوان حرف «O» در لوگوی نوشتاری گوستباسترز نیز عمل کند.
با این حال، با وجود اینکه راهحلی برای یک مشکل قانونی بود، به مشکل دیگری منجر شد. کمپانی «هاروی کامیکس» از کلمبیا به دلیل شباهت روح لوگو به شخصیت «فِیتسو» از مجموعه «کسپر» شکایت کرد. در نهایت، این پرونده مختومه شد و لوگوی گوستباسترز باقی ماند. این لوگو آنقدر شخصیت دارد که حتی نامی هم برایش انتخاب شدهاست و توسط «ایوان رایتمن» و «دن اکروید» در حین فیلمبرداری، «موگلی» نامیده شد.
لوگوی نوشتاری گوستباسترز
دایرهی قرمز با خط مورب که از آن عبور میکند، بر اساس علامت بینالمللی «ممنوعیت» طراحی شده است که توسط سازمان بینالمللی استانداردسازی طراحی شده و برای مواردی مانند علائم عدم سیگارکشیدن استفاده میشود. برای لوگوی گوستباسترز، تصمیم بر این شد که خط مورب در جهت مخالف، از پایین چپ به بالا راست، حرکت کند. در برخی از پوسترهای اروپایی و ژاپنی، از نسخهی وارونهی آن استفاده شدهاست.
لوگوی اصلی گوستباسترز
دو سال پس از اکران فیلم سینمایی، کلمبیا به همراه کمپانی DIC Enterprises نسخهی انیمیشنی را برای تلویزیون تولید کرد. باز هم، مشکلاتی حقوقی پیرامون استفاده از نام «گوستباسترز» وجود داشت، بهطوری که کمپانی Filmation به دلیل وجود سریال تلویزیونی مخصوص کودکان خود با نام «Ghost Busters» به آن اعتراض کرد. راهحل کلمبیا اضافهکردن کلمهی «Real» به نام آن بود. به غیر از این اضافهشدن، تنها تغییرات اعمالشده، تنظیم لوگوی نوشتاری برای تناسب بیشتر با یک سریال انیمیشنی بود، به طوری که عبارت «Ghostbusters» در دو خط و با هالهای آبی رنگ و با فونتی شبیه به حروف سربی نوشته شد.
لوگوی دوم؛ ارواح صلحجو؟
فیلم Ghostbusters II پنج سال بعد در سال ۱۹۸۹ اکران شد. از آنجایی که لوگوی اولیهی گوستباسترز به اثبات رساند که بسیار به یاد ماندنی است، استفادهی دوباره از آن منطقی بود، اما با تغییراتی جزئی برای نشان دادن اینکه دنبالهای در راه است. راهحل به سادگی و وضوح طرح اولیه بود. با استفاده از همان روح، که به هیچ وجه «فِیتسو» از «کسپر» نیست، و بالا نگه داشتن دو انگشت، هیچ شکی در مورد پیامی که منتقل میشود باقی نمیماند.
با این حال، ایراداتی به لوگوی Ghostbusters II وارد است. اول اینکه، چرا روحی که شکار شده است لبخند میزند؟ و چرا اگر صلحآمیز است باید شکار شود؟ اما از همه مهمتر، چرا باید در خود فیلم هم از آن استفاده شود؟ لوگو روشی سرگرمکننده برای انتقال پیام در تیزرها و تریلرها بود، اما در کنارهی اکتومبیل یا به عنوان تابلوی روی مقر آتشنشانی آنها چندان منطقی به نظر نمیرسد.
لوگوی گوستباسترز 2016؛ کسی اکتومبیل را جلا داده است
بیش از ۲۵ سال طول کشید تا گوستباسترز به پردههای سینما بازگردند، و این بار به جای دنباله، شاهد یک ریبوت بودیم. با این وجود، Ghostbusters: Answer the Call به لوگوی شناختهشدهی گوستباسترز پایبند بود و با ارائهی ظاهری فلزی سهبعدی و براق شبیه به نشان یک ماشین، موگلی و دایرهی اطراف آن را بهروز کرد.
لوگویی خشنتر برای Afterlife
پس از نتایج ضعیف گیشه برای Ghostbusters: Answer the Call، کلمبیا برنامهی ساخت دنبالهی آن را لغو کرد. در عوض، این کمپانی تصمیم گرفت با Ghosbusters: Afterlife در سال ۲۰۲۱ خط زمانی اصلی گوستباسترز را احیا کند و آنها موفق به متقاعد کردن «بیل موری»، «دن اکروید»، «ارنی هادسون»، «آنی پوتس» و «سیگورنی ویور» برای تکرار نقشهایشان شدند.
باز هم، لوگو تغییراتی جزئی را نسبت به نسخهی اولیه تجربه کرد و ظاهری خشنتر و پریشانتر به خود گرفت، به طوری که دایرهی قرمز نماد «ممنوعیت شکار ارواح» به شکل دری فلزی با پرچهایی در اطراف آن دیده میشود. این به تغییر مکان داستان اصلی از نیویورک به یک شهر معدنی در اوکلاهاما و همچنین به اکتو-۱ که حالا زنگ زده است، اشاره دارد.
بهعنوان یک امتیاز، در پایان فیلم شاهد حضور کوتاه لوگوی دیگری از گوستباسترز هستیم که کاملاً متفاوت است. در حین تیتراژ پایانی، موگلی با یک مینیپافت جایگزین میشود، بدون هیچ توضیحی. «استوارت ریوز»، طراح این لوگو، در شبکههای اجتماعی پستی راجع به آن منتشر کرد.
لوگوی گوستباسترز؛ هیولای یخزده
در نهایت، به لوگوی گوستباسترز برای فیلم جدید «Ghostbusters: Frozen Empire» میرسیم. مانند طرح فیلم قبلی، لوگویی که در تیزرهای فیلم استفاده شده است به تم فیلم مرتبط است، با این تفاوت که این بار بسیار واضحتر است و نشان میدهد که تیم با شرایطی یخبندان روبرو خواهد شد. یخها میتوانند کریستالهایی باشند که روی خود اکتومبیل تشکیل شدهاند، اما حالت متعجب همیشگی موگلی کاملاً با ایدهی یخزده شدن همخوانی دارد.
فیلم Ghostbusters: Frozen Empire در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۴ اکران خواهد شد.
لوگوی گوستباسترز از سال ۱۹۸۴ تاکنون مسیری طولانی را طی کرده است، اما عناصر اصلی آن، از جمله نماد بدون روح و دایرهی قرمز، ثابت ماندهاند. این لوگو به نمادی شناختهشده در فرهنگ عامه تبدیل شده است و یادآور فیلمهای محبوب و شخصیتهای دوستداشتنی گوستباسترز است.
منبع: +