گران قیمت ترین لوگو دنیا؛ 14 لوگوی گران قیمت دنیا را بشناسید!

به نظر شما هزینه طراحی لوگو حرفه‌ای و اختصاصی چقدر است؟ رنج قیمت طراحی لوگو متفاوت است و گزینه‌های مختلفی وجود دارند. در این مطلب لیستی از گران قیمت ترین لوگو دنیا به همراه برندهایی که لوگوشان را تغییر داده‌اند تهیه کرده‌ایم. در پایان نیز مطلبی جالب و باور نکردنی راجع به این 14 لوگوی گران قیمت خواهیم گفت با روز رنگ همراه باشید.

گران قیمت ترین لوگو دنیا

چه عواملی در متمایز بودن و برجسته بودن لوگوها نقش داشته‌اند؟ با بررسی لیست گران قیمت ترین لوگو دنیا احتمالا پاسخ این سوال را خود شما درک خواهید کرد.

Symantec /  $1,280,000,000

طراحی لوگو سیمانتک

برای طراحی این لوگو بسیار ساده اما جذاب مبلغ 1,280,000,000 دلار هزینه شده است. عنصر کلیدی آن علامت “تیک” است که نشان می‌دهد عملیات موفقیت‌آمیز بوده است. طراحی این لوگو برای شرکتی که امنیت سایت‌ها را فراهم می‌کند بسیار مناسب است. رنگ زردی که در دایره آن استفاده شده است، بیانگر تداوم و پایداری محافظت آن است و ترکیب همه موارد بکار رفته شده در لوگو حس امنیت و اعتماد را منتقل میکند.

British Petroleum /  $210,000,000

طراحی لوگو بریتیش پترولوم

این برند تصمیم داشته است که از روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی بیشترین استفاده را کند. همان‌طور که از نام آن پیداست این شرکت در راستای بر طرف کردن آلودگی محیط زیست فعالیت می‌کند و تلاش میکند مشتریان‌اش را متقاعد کند که تا حد ممکن شرکتی سبز و دوستدار محیط زیست باقی می‌ماند.

بنابراین، لوگویی شبیه به گلی که از درون خورشید رشد می‌کند طراحی کرده است. در اصل، هدف از طراحی چنین لوگویی متقاعد کردن مشتریان از سازگاری این شرکت با محیط زیست بود اما این پروژه با شکست روبرو شد و افراد زیادی ایده این لوگو را مسخره کردند. بسیاری نیز معتقد بودند تا زمانی که این شرکت از طریق نفت کسب درآمد می‌کند صحبت در مورد سازگاری‌اش با محیط زیست بی‌معنا است.

Accenture  / $100,000,000

لوگو این شرکت متشکل از نام آن و یک نماد ریاضی در قسمت بالا آن است و شرکت مبلغی 9 رقمی برای طراحی آن پرداخت کرده است. ایده اصلی طراحی این لوگو نشان دادن تلاش این شرکت برای رشد و توسعه در آینده است. با وجود اینکه از این لوگو انتقاد بسیاری شد، اما در حال حاضر این شرکت با موفقیت در بازار فعالیت می‌کند و نام تجاری آن برای افراد زیادی شناخته شده است و البته که در لیست گران قیمت ترین لوگو دنیا هم حضور دارد.

$55,000,000 / Posten Norge (تغییر نام )

طراحی لوگو شرکت پست

طراح این لوگو می گوید:” طراحی و خلق آن ساده بود.” زمانی که این شرکت پست دولتی ،که در بازار نروژ صاحب انحصار است، تصمیم به تغییر نام تجاری‌اش گرفت، مالکان آن به این نتیجه رسیدند که لوگوی جدید آن را با استفاده از نام آن به همراه دو نیم دایره که به سمت یکدیگر در حال گردش هستند طراحی کنند. پیام بازاریابی آن واضح است، نامه ها از فرستنده به گیرنده تحویل داده می شود. باوجود اینکه لوگو طرح خاصی ندارد اما پیام‌اش را واضح به مخاطب انتقال می‌دهد. هرچند که هزینه زیادی صرف طراحی آن شد.

Australia & New Zealand Banking Group (ANZ) /  $15,000,000

این لوگو زمان ادغام دو بانک بزرگ خلق شد و حاصل ترکیب حروف اول نام آنها در یک سر واژه ( (ANZاست. طراحان آن تصمیم گرفتند که قوانین سنتی روانشناسی بازاریابی را زیر پا نگذارند و از رنگ‌های سفید و آبی برای ایجاد ارتباطی امن و مطمئن استفاده کردند. شرکت PayPal نیز از همین رنگ‌ها برای اهداف مشابه استفاده می کند.

BBC Logo / $1,800,000

طراحی لوگو بی بی سی

از دوران کودکی با لوگوی بی‌بی‌سی آشنا هستیم و به همین دلیل است که می توانیم این لوگو را نمونه‌ای از سرمایه گذاری موفق بدانیم. این شرکت مدت طولانی است با این لوگو کار می‌کند و اطلاعات موثقی در اختیار کاربران‌اش قرار می دهد و در ناخودآگاه آنان جای گرفته است. طراحان آن تصمیم گرفتند لوگویی مینیمال طراحی کنند. پس حروف سفید را روی زمینه‌ای سیاه قرار دادند و سپس هر حرف را در یک مربع قرار دادند. طبق روانشناسی اشکال، فاصله میان اشکال آن بیانگر قابل اطمینان بودن این شرکت است.

CitiBank / $1,500,0000

طراحی لوگو سیتی

لوگوی این بانک ماندگار شده است. این لوگو بیست سال پیش طراحی شد و هم چنان قابل تشخیص و به یاد ماندنی است. با در نظر گرفتن گردش مالی این سازمان بانکی، هزینه‌ای که صرف طراحی آن شد بسیار ناچیز است. نکته قابل توجه در مورد این لوگو این است که این اولین نسخه طراحی شده آن است. طراح آن اولین بار طرحی از آن روی دستمال کشید و همان طرح اولین و آخرین طرح لوگو آنان شد. شاید چنین طرحی ارزش پرداخت این مبلغ را داشته باشد.

Pepsi  / $1,000,000

طراحی لوگو پپسی

همه ما با شنیدن نام پپسی به یاد سه موج رنگی که در یک توپ قرار گرفته اند می‌افتیم. از آنجا که این شرکت بزرگ قادر به پرداخت چنین مبلغ زیادی است، هزینه پرداخت شده معقول به نظر می‌رسد. این لوگو تبدیل به چالشی برای برند کوکاکولا شد که خود در تولید نوشیدنی‌های گازدار شیرین پیشرو بود و بنظر می‌رسد که از بازار رقابت کناره‌گیری نخواهد کرد.

London 2012 Olympics /  $625,000

این لوگو که در لیست گران قیمت ترین لوگو دنیا حضور دارد، سبک مکعبی در هنر را به یاد می‌آورد و اشکال زیادی در چینش آن بکار رفته‌اند. طراحی این اثر بیش از نیم میلیون دلار هزینه داشته است. این طور به نظر می رسد که طراحان آن سعی کرده‌اند سبک معماری لندن را در این لوگو بازآفرینی کنند، هرچند از نتیجه کار انتقادات شدیدی شده است.

Belfast /  $280,000

طراحان این لوگو تصمیم گرفتند اثری پیچیده خلق نکنند پس به سادگی نام برند را در قلبی که شبیه به حرف B بود قرار دادند. هم چنین، این لوگو یادآور آهنربایی است که در خیابان‌های توریستی شهرهای محبوب دنیا فروخته می شود. هدف اصلی طراحان آن نیز جذب گردشگران جدید به شهر بود.

City of Melbourne /  $148,000

لوگوی شهر ملبورن با گذشت زمان تبدیل به لوگویی نمادین شده است. خطوط تیز و طیف سایه‌های سبز و آبی بکار رفته در آن نمایانگر ملبورن مدرن و سرزنده این روزهاست. این لوگو در سال 2009 توسط شرکت Sydney Landor Associates و به مبلغ 148000 دلار طراحی شد.

طراحی این لوگو بسیار جذاب است و ملبورن را به عنوان شهری به روز و رو به رشد که با دنیای امروز سازگار است تعریف می‌کند. هویت تجاری این لوگو نیز بسیار فعال و پویا و موثر بوده است و این لوگو به خوبی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

NeXT /  $100,000

لوگو شرکت آمریکایی کامپیوتر NeXT که توسط بنیان گذار اپل، استیو جابز تاسیس شد. هر چند که در حال حاضر دیگر این شرکت فعالیتی نمی‌کند. هم‌چنین، لوگو این برند به دست طراح گرافیک معروف Paul Rand طراحی شده است. جابز که آن زمان توسط اعضای هیئت مدیره شرکت اپل اخراج شده بود، هر آنچه در توان داشت را در پیشرفت و رشد NeXT بکار برد تا با شرکت سابق خود رقابت کند.

او تلاش می‌کرد پا به پای شرکت اپل پیش برود تا جایی که برای طراحی لوگو و هویت این برند مجبور به پرداخت مبلغ 100000 دلار شد. Rand کتاب راهنمای 100 صفحه‌ای نوشت و در آن از جزئیات تغییرات این شرکت از جمله تغییر نام شرکت از Next به NeXT سخن گفت.

تا این جا در مورد گران قیمت ترین لوگو دنیا صحبت کردیم و اکنون می‌خواهیم دو تا از ارزان قیمت‌ترین لوگوها را نیز به شما معرفی کنیم. دو برندی که در ادامه در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد با پرداخت کمترین هزینه ممکن صاحب لوگو شده‌اند.

طراحی لوگو نایک

هزینه‌ی طراحی لوگوی مشهور نایک فقط 35 دلار شد. بعضی از لوگوهایی که در بالا معرفی شدند بازطراحی از لوگوهای قدیمی بوده‌اند. در حالی که این لوگو همچنان پایدار، قابل شناسایی و دوست داشتنی است.

طراحی لوگو اولیه توییتر

پرنده آبی قرار داده شده در زمینه‌ای سفید اولین نسخه لوگو برند توییتر است و تنها 15 دلار هزینه طراحی آن شده است. هنگامی که سازندگان توییتر احتیاج به یک لوگو داشتند، به راحتی تصویری طراحی شده توسط Simon Oxley را به قیمت 15 دلار خریدند و طراح آن تنها 6 دلار برای اثری که خلق کرده بود بدست آورد.

چه عواملی این لوگو ها را متمایز کرده اند؟

همانطور که خواندید، تمامی این لوگوها ویژگی‌های مهمی مانند سادگی، سهولت درک و مشخص بودن پیام بازاریابی داشته‌اند. طراحی همه این برندها به طرز عجیبی ساده است و هر کدام از آنها استراتژی برند مخصوص به خودشان را دارند. بعضی از شرکت‌ها نام و ارزش های خود را مستقیماً در لوگو قرار داده‌اند و بعضی از آنان نیز از قدرت رنگ‌ها کمک گرفته‌اند.

اما روند کلی بین تمامی برندها ثابت و مشابه است. ملاک‌های تعیین کننده هزینه یک لوگو مینیمال بودن آن، سهولت درک، ارزش های شرکت مربوطه و قابلیت تشخیص آسان آن لوگو از سایر لوگوها می باشد. شاید طراحی لوگو ساده به نظر برسد، اما طراحان برای خلق هر یک از این لوگوها، رنگ‌ها، متون و اشکال مختلفی را امتحان کرده‌اند تا بتوانند لوگویی چشم‌گیر خلق کنند.

اگر بدنبال لوگویی عالی با هزینه ای معقول هستید…

باید همیشه تعادل را در نظر داشته باشید. افراد زیادی بودند که پول زیادی را صرف طراحی لوگو کرده‌اند اما با این حال پروژه‌شان شکست خورده است. برای مثال Tropicana که یک شرکت تولید کننده نوشیدنی‌های شیرین است دچار چنین سرنوشتی شده است. به همین خاطر باید بدانید که همیشه پرداخت هزینه زیاد نتیجه‌ای شگفت انگیز نخواهد داشت.

بنابراین، هنگام طراحی لوگو باید نظرات مخاطبین و مسائل روز را در نظر داشته باشید و قبل از سرمایه‌گذاری ایده‌های مختلف را امتحان کنید.

جمع بندی

برندهایی که در لیست گران قیمت ترین لوگو دنیا معرفی شدند برای طراحی لوگوهای‌شان حاضر به پرداخت مبالغ عجیب و غریب شدند. با این حال از اهمیت لوگو در ارتقاء برند و استراتژی بازاریابی نمی توان غافل شد.

دو لوگو ارزان قیمتی که در انتها به آنها اشاره کردیم به دلیل داشتن ایده‌های نوآورانه، کیفیت عالی و رویکردهای جدید توانستند موفق ظاهر شوند. لوگوها یکی از مهم ترین عوامل موفقیت و رشد برندها هستند پس در هنگام طراحی آنها دقیق و خلاق باشید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

منبع