لیونل مسی، ابرستاره فوتبال جهان، با برند جدید نوشیدنیهای ورزشی خود به نام «ماس+» وارد میدان شدهاست. این ورود حاشیهساز شدهاست. شباهتهای ظاهری قابلتوجه این محصول به برند محبوب «پرایم هایدریشن» که توسط یوتیوبرهای مشهور کیسیای و لوگان پاول تاسیسشده، جنجالی را در دنیای طراحی برپا کردهاست.
اهداف مسی در ظاهر نجیبانه به نظر میرسند: او در وبسایت«+Mas» میگوید: «میخواستم نوشیدنی الهامبخش بسازم. نوشیدنی که برای همه یادآور احساس قهرمانی در تمام بخشهای زندگیشان باشد.» شعاری که با ذائقهی مصرفکنندگان سلامتیمحور که به دنبال عملکرد و طعم خوب هستند، همخوانی دارد.
مشکل نوشیدنیهای مسی چیست؟
اما بحثها حول محور«+Mas» نه بر محتوای آن، بلکه بر بستهبندیاش میچرخد. کارشناسان و مصرفکنندگان شباهتهای قابل توجهی بین این محصول و «پرایم هایدریشن» از جمله رنگهای درخشان، لوگوهای عمودی و فرمتهای مشابه بستهبندی (بطری و قوطی) را مشاهدهکردهاند. این شباهت تا جایی پیش که کیسیای، یکی از بنیانگذاران «پرایم» در شبکههای اجتماعی طعنه زدهاست: «آشنا به نظر میرسد…».
این شباهتها واکنشهای متعددی را به دنبال داشتهاست. برخی از طرفداران دوآتشه لیونل مسی اعتراض کردهاند و یکی از آنها با طنز گفتهاست: «آنها طراحی پرایم را کپی کردند و در چتجیپیتی ۴.۰ پیست کردند. نتیجه آنها ماس+ شد.» عدهای دیگر در مورد عواقب قانونی احتمالی گمانهزنی میکنند.
اهمیت بستهبندی
در دنیای رقابتی کالاهای مصرفی، بستهبندی فراتر از یک ظرف است. بستهبندی اولین رویارویی یک برند با مخاطبانش است. اصالت در طراحی نه تنها محصول را متمایز میکند، بلکه ارزش پیشنهادی منحصربهفرد آن را نیز منتقل میکند.
آیا «ماس+» فرصتی را برای روایت بصری داستان متمایز خود از دست دادهاست؟ یا قدرت برند لیونل مسی بر همه چیز غلبه خواهدکرد؟ شهرت جهانی و مهارتهای ورزشی مسی به خوبی میتوانند بر بحثهای مربوط به طراحی غلبه کنند. بههرحال، در بازاریابی، حتی جنجالها میتوانند باعث ایجاد گفتگو و برانگیختن کنجکاوی شوند.
با پیشرفت موضوع نوشیدنیهای ورزشی، گفتگویی گستردهتر در مورد خلاقیت، اخلاق و مرز باریک بین ادای احترام و سرقت ادبی در طراحی مطرح شدهاست. این که آیا «ماس+» غرق میشود یا شناور میماند، ممکن است نهتنها به طعم آن، بلکه به نحوهی هضم روایت طراحی آن توسط مصرفکنندگان بستگی داشته باشد.