حدود یک هفته پیش، پوستری با عنوان «همه چشمها به رفح دوخته شده» توسط یک عکاس ناشناس مالزیایی-اندونزیایی در اینستاگرام با نام کاربری shahv4012 منتشر شد. این پوستر در عرض 48 ساعت بیش از 40 میلیون بار بازنشر شد و توجه جهانی را به خود جلب کرد.
این پوستر با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شدهاست و با تکنیک ADD yours در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شدهبود. تصویر آن چادرهایی در اردوگاه پناهندگان رفح در غزه را به همراه شعار «همه چشمها به رفح دوخته شده» نشان میداد. این شعار برگرفته از بیانیه ریک پیپرکورن، مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در اراضی اشغالی فلسطین، پس از دستور تخلیه رفح توسط بنیامین نتانیاهو بود.
بازنشر گسترده این پوستر، آن را به یکی از پربازدیدترین محتواها در تاریخ اینستاگرام تبدیل کرد. سلبریتیها، ورزشکاران و افراد مشهور بسیاری از جمله Dua Lipa، Bella Hadid و Neymar آن را بازنشر کردندو به این کمپین خودجوش پیوستند.
نقاط ضعف و قوت کمپین رفح
با این حال، این پوستر بدون انتقاد هم نماند. برخی معتقد بودند که تصویر آن به اندازه کافی گویای خشونت در رفح نیست و به نوعی آن را تلطیف میکند.
با وجود این، کمپین «همه چشمها به رفح دوخته شده» به یک جنبش جهانی برای حمایت از مردم فلسطین تبدیل شد. سازمانهای بشردوستانه متعددی از جمله «کودکان را نجات دهید» و «آکسفام» از این شعار استفادهکردهاند و هشتگ #AllEyesOnRafah میلیونها بار در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شدهاست.
در ایران نیز این کمپین با استقبال روبرو شد. تخمین زده میشود که بیش از یک میلیون کاربر ایرانی از جمله هنرمندان و ورزشکاران این طرح را بازنشرکردند.
پوستر «همه چشمها به رفح دوختهشده» نمونهای از قدرت رسانههای اجتماعی در جلبتوجه به مسائل جهانی و بسیج افکار عمومی بود. این کمپین نشان داد که چگونه انتشار یک تصویر در یک زمان مناسب میتواند به نمادی از همبستگی افکار عمومی تبدیل شود.