هویت بصری آینه‌ خانه

رنگ خاک و رنگ آسمان در هویت بصری آینه‌ خانه

با بالارفتن رقابت میان شرکت های فعال در زمینه های مختلف، طراحی هویت بصری و برندینگ به یکی از اصلی ترین المان ها در مراحل تاسیس و راه اندازی کسب و کارها تبدیل شده است. امروزه با بالا رفتن سواد و سلیقه بصری مردم، لوگو، نشان و هویت بصری یک مجموعه باید بتواند در نگاه اول با آنها ارتباط گرفته و برایشان جذابیت ایجاد کنید. به گونه ای که برند در خاطر بماند. در پروژه این هفته‌ی روزرنگ، باهم به روند طراحی هویت بصری شرکت معماری آینه‌ خانه می‌پردازیم.

هویت بصری آینه‌ خانه

آغاز راه طراحی

کار طراحی لوگو و هویت بصری شرکت معماری آینه خانه، در سال 1398 در استودیو شهر آغاز شد. در این پروژه بر روی دیزاین نشان، لوگوتایپ، دیزاین پترن‌ها، هویت بصری و اقلام اداری کار شده است. معماری، ساخت و مرمت به سبک ایرانی زمینه ی فعالیت اصلی این شرکت معماری است. قوس‌ها و خطوط انحنادار، طاق ایرانی و معماری اصیل ایرانی منابع الهام طراحی این پروژه هستند.

ایجاد تمایز در هویت بصری

نقطه‌ی تمرکز اصلی و همین طور نقطه‌ی تمایز شرکت آینه خانه با رقبا و استودیوهای طراحی دیگر، «مرمت بناهای ایرانی» بود و همین وجه تمایز، نقطه‌ی شروع کار بود. معماری ایرانی با طاق های قوسی دوران سامانی در هنر و معماری شکل گرفتند و تا بعد از اسلام نیز استفاده از آنها ادامه داشت. طاق‌های قوسی ایرانی که از زمان سامانی عنصر بارز معماری ایرانی بودند نشان آینه‌خانه شد.

«شرکت معماری آینه‌خانه در حیطه مرمت بناها نیز فعالیت داشت و ما باید این ویژگی را که تقریبا فقط تعداد کمی از رقبای آنها داشتند و تمایز شرکت آینه‌خانه به حساب می‌آمد را با هویت بصری بیان می‌کردیم.»

یک طاق قوسی ایرانی با پرسپکتیوی دو بعدی از نمای ضلع شرقی بنا، لوگوی شرکت آینه خانه است. نشانی که فرم و فضا را باهم به تصویر می کشد.

فرم ها، فضاها را شکل می دهند

معماری ایرانی که در نگارگری های قدیمی به چشم می خورد و فضاهای همزمانی درون و برون منبع الهام درتیم طراحی آینه خانه هستند. فرم های هندسی، طاق قوسی و القای فضای معماری ایرانی، جلو  وعقب شدن فضاها، دالان‌ها، طاق‌ها و چشمه‌ها در کنارهم پیش روی می کنند و ساخته می شوند، گویی طراح در ساخت آنها دستی ندارد و خودشان وظیفه ی خلق را بر عهده دارند. در بیانی دیگر این فرم ها هستند که فضاهای مختلف را خلق کرده  و شکل می دهند.

«جذابیت این پروژه برای ما دقیقا در همین نقطه بود. ما نقشه از پیش تعیین شده‌ای برای تصویرسازی معماری و بناها نداشتیم، این فرم‌ها بودند که دست طراح را می‌گرفتند و پیش می‌بردند. فرم طاق قوسی به پلکان تبدیل می‌شد، از پله‌ها که بالا می‌رفتی به بام ساختمان می‌رسیدی و از آن بالا، بام چند خانه دیگر را می‌دیدی.»

به رنگ خاک و آسمان

رنگ خاک و رنگ آسمان، پالت رنگی هویت بصری و برند آئینه خانه‌اند. رنگ‌هایی که در عین مدرن بودن، ایرانی هستند و برای تیم طراحی آئینه خانه معماری ایرانی را مجسم می کنند.

« وقتی این دو رنگ را برای آئینه‌خانه انتخاب کردیم، به گونه‌ای رنگ و فرم در هم آمیخت که انگاری از همان ابتدا آئینه‌خانه چنین رنگ‌هایی داشته و ما رنگش را تا آن لحظه نمی‌دیدیم.»

هویت بصری آینه‌ خانه

هویت بصری آینه‌ خانه

هویت بصری آینه‌ خانه

هویت بصری آینه‌ خانه

هویت بصری آینه‌ خانه

هویت بصری آینه‌ خانه

هویت بصری آینه‌ خانه

 

 

[xyz-ips snippet=”6092″]