استخدام طراح گرافیک
استخدام طراح گرافیک

استخدام طراح گرافیک : 8 نکته‌ای که باید بدانید

طراحی گرافیک هنر ایجاد محتوای بصری برای انتقال پیام است. طراحان گرافیک با استفاده از مهارت های بصری و تکنیک های نرم افزاری و تمرکز بر نیاز کاربران، می‌توانند بهترین تجربه کاربری را مهیا کرده و ارتباط تصویری صمیمانه‌ای ایجاد کنند. اگر دنبال استخدام طراح گرافیک هستید این مطلب را از دست ندهید، چرا که مطالعه آن ذهن شما را برای پیدا کردن طراح مورد نظرتان باز می‌کند.

یک طراح باید بتوانند مشکلات یا چالش های ارتباط تصویری را شناسایی کند. او باید اطلاعات مربوط به موضوع را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده و رویکردهای تصویری بالقوه و خلاقانه‌ای را برای حل آن مشکل ارائه دهد. طراحان گرافیک همچنین باید درک کاملی از روش‌های تولید و ارائه داشته باشند. برخی از فناوری ها و روش های تولید عبارتند از: نرم افزارهای طراحی‌، چاپ افست، عکاسی و رسانه‌های تعاملی (فیلم، چند رسانه‌ای رایانه‌ای) و رسانه‌های برخط.

مسئولیت‌های یک طراح گرافیک

یک طراح نه تنها مسئول ایجاد هویت بصری برای پروژه شما است بلکه باید اطمینان دهد که این طرح به درستی برای نیازهای دیجیتال و چاپ شما طراحی شده است.
بدیهی است که هر طراح گرافیک دارای یک تخصص خاص است. برخی در یک نوع طراحی قوی تر از سایرین بوده و یک رسانه را بر دیگری ترجیح می دهند. مثلا شما وقتی یک پیتزای خوب می‌خواهید باید به مغازه پیتزا فروشی بروید نه مغازه ساندویچ فروشی! بنابراین درک اینکه یک طراح در چه زمینه ای تخصص دارد به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک خواهد کرد. در ادامه می‌خواهیم به 8 نمونه از مواردی که در انتخاب طراح گرافیک باید به آن توجه نمایید بپردازیم.

1. قبل از مصاحبه، نیازهای خود را مشخص کنید 

یک طراح مستقل که در استودیوی خود کار می کند می‌تواند راه حل مناسبی برای شما باشد. با جذب او علاوه بر اینکه در بودجه صرفه جویی کرده‌اید می توانید هر زمان که نیاز داشتید به او مراجعه کنید. از این طریق رابطه‌تان به صورت مستمر حفظ خواهد شد، بدون آن‌که نیاز به استخدام طراح گرافیک داشته باشید.

نیازهایتان در پروژه را پیدا کنید

طراح می تواند یک بسته کامل هویت بصری به شما ارائه دهد تا از زیرساخت بازاریابی خیالتان راحت باشد. حتی شما برای کسب و کار خود می توانید یک طرح تک سفارش دهید.

اگر مطمئن نیستید که چه می خواهید، لیستی از تمام مواردی که برای بازاریابی کسب و‌کارتان نیاز است را تهیه کنید. این لیست به طراح کمک می کند تا نیازهای شما را به صورت کامل ارزیابی کرده و به شما پیشنهاداتی برای سفارش محصول ارائه دهد.

مبلغ بودجه برای استخدام طراح گرافیک را تعیین نمایید 

برای خدمات طراحی گرافیک طیف وسیعی از قیمت‌ وجود دارد که معمولاً با تخصص طراح، کیفیت کار و خدمات ارائه شده تعیین می شود. مثلا یک بسته کامل هویت بصری به ساعت ها تحقیق، طراحی و آماده سازی پرونده برای ارائه محصول نیاز دارد که شما در نهایت بایستی هزینه نهایی پروژه را بپردازید. ساعت کاری در یک اثر هنری ملاک نیست چون هر طرح یک فرایند خلاقانه بوده که می تواند به سرعت جمع شود یا به تجدید نظرهای متعدد نیاز داشته باشد.

طراح گرافیک چه زمانی را صرف پروژه می کند؟

وقتی با یک طراح مجرب کار می کنید بهتر است حداقل یک یا دو هفته قبل از شروع کار لیستی از خواسته هایتان را در اختیارش بگذارید.

فرآیند طراحی ممکن است چندین هفته طول بکشد که شما می توانید به صورت منظم آن را پیگیری کنید. اما اگر به یک بازه زمانی مشخص نیاز دارید، حتماً این موضوع را با طراح خود در میان بگذارید. (مثلا مطالب بازاریابی، بنرهای نمایشی و تبلیغاتی در یک زمان مشخص باید منتشر شوند.)

طراح واجد شرایط کیست؟ 

برای اینکه بتوانید طراح مورد نیازتان را انتخاب کنید راه های زیادی دارید. می توانید از همکارتان که لوگوی مناسبی برای کسب و کارش دارد بپرسید که چه کسی آن را طراحی کرده است. معمولا این گونه توصیه ها بهترین مرجع هستند. همچنین می توانید وبسایت یا پیج طراحان را در اینستاگرام و بیهنس پیدا کرده و‌ نمونه کارهایشان را ببینید. شما با دیدن رزومه کاری یک طراح متوجه می شوید که او به درد کار شما می خورد یا نه! دادن آگهی استخدام در پلت فرم هایی که طراحان در آن حضور دارند هم می‌‌تواند گزینه خوبی باشد.

2. قبل از استخدام طراح گرافیک با او مصاحبه کنید

شخصیت: شما قرار است چندین هفته را با یک طراح سپری کنید، پس مطمئن شوید که می توانید با او ارتباط برقرار کنید. این موضوع هم بسیار مهم است که طراح بتواند شنونده خوبی باشد تا نیاز به بازگو کردن چندباره یک موضوع نداشته باشید. همچنین احترام گذاشتن او به شما به عنوان مشتری/رئیس می‌تواند بر موفقیت پروژه تاثیر گذاشته و شرایط را تغییر دهد.

حرفه ای بودن: گاهی اوقات کار با خلاق ترین طراحان هم دشوار است، بخصوص وقتی که صحبت از زمان یا ارتباط می‌شود. بهتر است برای طراحی هویت بصری کسب و کارتان دنبال طراحی باشید که به قرار ملاقات ها و زمانبندی ها مقید بوده و راه ارتباط با او کاملا مشخص باشد.

یک طراح حرفه‌ای علاوه ارتباط قوی و‌موفق با کارفرما، باید خوش قول هم باشد.

تجربه: قبل از استخدام طراح گرافیک سوابق کاری را از کسانی با او کار کرده اند، بپرسید. همچنین کنجکاو باشید که او از چه نرم افزاری استفاده می‌کند. (Adobe Creative Cloud شامل InDesign ،Illustrator و Photoshop نرم افزار های استاندارد و حرفه ای برای طراحان گرافیک است.)

3. نمونه کارهای طراح گرافیک را مرور کنید

طراحی گرافیک باید زیبا باشد. قبل از استخدام طراح گرافیک، لطفاً نمونه کارهای او را بررسی کنید که قابلیت اشتراک گذاری در فضای انلاین را داشته باشد. اگر اینطور نبود، ممکن است آثار او واجد شرایط بازار دیجیتال امروز نباشند.

به این موارد توجه کنید:

  • سبک کاری طراح با آنچه شما می خواهید مطابقت دارد؟
  •  آیا طراح پروژه هایی مشابه به آنچه شما نیاز دارید تولید کرده‌است؟ حتی اگر در صنعت دیگری باشد؟
  • آیا نمونه کارهای او به خوبی انجام شده است؟
  • آیا طراح ثبات نام تجاری را درک کرده است؟ آیا جزییاتی که برای یک پروژه طراحی کرده منسجم به نظر می رسد؟
  • گاهی اوقات گروهی از افراد زیر نظر یک طراح ارشد کار می کنند و گاهی اوقات طراحان کاملاً مستقل هستند. اگر یک طراح مستقل استخدام می کنید، مطمئن شوید که چه بخشی از نمونه کارهایش را خودش انجام داده است.

4. درباره شرکای مشارکتی بپرسید

مشتری به یک تیم بازاریابی کامل نیاز دارد و وظیفه طراح گرافیک ایجاد هویت بصری و بازاریابی تصاویر است. یک طراح مجرب معمولا تیمی از افراد متخصص دارد که به صورت مسقیم یا غیر مستقیم با آنها همکاری می کند. او می تواند شما را به آن‌ها ارجاع دهد یا خود به عنوان مدیرهنری مسئولیت ارتباط و‌ هماهنگی را بر عهده بگیرید.

از طراح گرافیک بپرسید که آیا با این افراد ارتباط دارد:

  •  برنامه نویسان وب سایت
  •  کپی رایتر/توسعه دهندگان محتوا
  •  مدیران شبکه های اجتماعی
  •  استراتژیست های بازاریابی
  • ویراستاران

در گذشته مشتریان از طراحان انتظار داشتند که برنامه نویسی کنند، نسخه بنویسند و یک استراتژی بازاریابی برای کسب و کارشان ایجاد کنند. اما خوشبختانه این تصور غلط تغییر کرد. دیگر امروز همه می دانند که هر کدام از این موارد یک تخصص است. اگرچه که یک طراح گرافیک باید درک اولیه از همه آنها را داشته باشد، اما نباید انتظار داشت که خودش این خدمات را ارائه دهد بلکه باید از افراد متخصص دیگری در این زمینه کمک بگیرند.

5. از فرآیند طراحی سوال کنید

اگرچه هر طراح به این سوال پاسخ متفاوتی می دهد اما توجه کنید که پاسخ او باید شامل مراحل زیر باشد:

  • تحقیق در مورد بازار هدف، رنگ و تایپوگرافی
  • ایده پردازی طرح
  • طراحی به کمک کامپیوتر
  • تأییدیه مشتری و اصلاحات
  • ارائه نهایی نسخه نهایی به مشتری و‌ نوع فایل

6.  از در دسترس بودن طراح گرافیک در طول سال مطمئن شوید

برای پروژه‌تان یک تاریخ شروع و یک جدول زمان بندی ایجاد کرده و بخواهید طراح آن را تکمیل کند. فراموش نکنید که بهترین طراحان هم ممکن است یک دوره شما را منتظر بگذارند، پس در نظر بگیرید که پروژه چقدر طول می‌کشد و چقدر می‌توانید منتظر نمایید.

7. قیمت تمام شده پروژه را درخواست کنید

اگر از روند مصاحبه به منظور استخدام طراح گرافیک، راضی بودید بخواهید که طراح قیمت پیشنهادی را مطرح کند. دانستن قیمت تقریبی کافیست تا متوجه شوید این قیمت با بودجه شما متناسب است یا خیر! اما به این قانع نباشید. صبر کنید تا ظرف یک هفته پیشنهاد دقیق و با جزییات هزینه را از طرف طراح دریافت کنید.

از طراح بخواهید چند گزینه پیش پای شما بگذارد تا انتخاب کنید.

8. از طراح گرافیک بخواهید که یک قرارداد ارائه دهد

قراردادی که بین شما و طراح منعقد شده می‌تواند از هردو شما محافظت کند. قرارداد تضمینی برای ارائه موفقیت پروژه بوده و باید شامل: محدوده پروژه، اقلام تحویل داده شده، قیمت برآورد شده، پیش پرداخت و زمان بندی باشد.

نمونه قرارداد بین طراح و‌ مشتری را می‌توانید در فایل تعرفه سالانه انجمن طراحان گرافیک ایران مشاهده کنید.

 پس از اتمام پروژه

هنگام استخدام طراح گرافیک به آینده کسب و کارتان توجه کنید. وقتی که پروژه شما به پایان رسید چه اتفاقی می افتد؟

  • آیا از همه فایل ها کپی دارید؟
  • اگر به فایل های اضافی نیاز داشته باشید چه باید کرد؟ هزینه آن چقدر است؟
  • آیا این طراح تا شش ماه آینده در دسترس خواهد بود تا تغییرات احتمالی را ایجاد کند؟
  • اگر فایل های شما گم شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا طراح شما یک نسخه را نگه می‌دارد؟

به همه این موارد فکر کنید و راجع به آن با طراح صحبت کرده و توافق برسید. هدف شما باید ایجاد یک رابطه طولانی مدت بین طراح و‌ مشتری باشد.


image 
imageimageimage