آیا تاکنون به جایی اصیل و باصفا قدم گذاشتهاید؟ جایی که در آن احساس صمیمیت، امنیت و راحتی داشتهباشید و بتوانید لحظاتی را بدون دغدغه سپری کنید؟ جایی که ترجیحتان این باشد در موقع خوشحالی و یا حتی غم به آنجا بروید؟ مکانهای با هویتهای طراحی شده میتوانند مانند آثار هنری خاص، برای مدت طولانی در ذهن ما باقی بمانند.
هویتبخشیدن به یک فضا و انتقال احساس به مخاطب در یک محیط، به طراحی معماری و طراحی فضای داخلی محیط وابسته است. در مرحلهی بعد انتقال این احساس به مخاطب با دادن هویتبصری به محیط و المانهای گرافیکی آن اتفاق میافتد. پروژهی این هفته روزرنگ، در مورد هویت بصری یک کافه است. کافه اسپرلوس در اصفهان قرار دارد. طراح این کافه برای ما از تجربه طراحی هویت بصری خاص این پروژه گفته است. در ادامه با ما همراه باشید.
جزئیات طراحی و خطوط هویت بصری
«کافهای دنج،صمیمی و امن در حاشیه اطراف اصفهان که یادگاری از پدر مرحوم صاحب آن کافه بود. قرار بود طراحی لوگو بر مبنای چهره پدر انجام شود. مهمترین هدف، انتقال حس لوکسبودن و خاصبودن محیط بود. در طراحی لوگو، روایت داستان با فرمهای تاج پادشاه، قهوه و کافه صورت گرفت. هویت بصری از فرم، نماد و الگوها بهره گرفته است تا برندی یکپارچه را برای این پروژه بسازد.»
برای بخش ایدهپردازی، انتخاب طراح، المانهای داخل کافه و همراهی آن با تصویر چهرهای پدرانه بود. او با استفاده از این المانها، اجزا، خطوط اصلی لوگو و گرافیک محیطی و هویت بصری کافه را طراحی و اجرا کردهاست.
«تصویر و چهره به همراه المانهای کافه و قهوه، مهمترین بخشها برای ایدهپردازی بودهاند. همچنین طاقهای هلالی، کاپ قهوه، دانه قهوه و درب ورودی هرمکان با القای احساس آرامش به مخاطب، در طراحی هویتبصری این کافه، منابع الهام بودهاند.»
چالش اصلی طراحی هویت بصری کافه برای طراح، ادغام تمامی خواستههای کارفرما و روایتهای اصلی او از مکان و فضا بودهاست. همچنین هر پروژه برای طراح تجارب فراوانی با خود به همراه دارد. تجربههای تلخ و شرینی که گاهی میان او و کارفرما مشترک است. در این پروژه طراح بیان میکند که علاقه زیادش به قهوه باعث شده که این طراحی برایش یک تجربهی خاص و متفاوت باشد.
نام طراح: شراره خاناحمدی
[xyz-ips snippet=”6191″]