به همین سادگی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که ایده‌های نابی به ذهنتان خطور کرده اما به دلیل عدم اطمينان در توانایی اجرا، از انجام آن منصرف شده باشيد.
روزرنگ تلاش مى‌كند نمونه آثارى را به شما معرفى كند كه بيانگر اين نكته‌ى ظريف است كه مى‌توان با کمی پشتکار و خلاقیت به نتیجه‌ى دلخواه رسید و همیشه استفاده از نرم افزارها و روش‌هاى مشابه، چاره کار نیست و لزوماً منجر به بهترین نتیجه نخواهد شد!
این پست به نمایش مراحل شکل گیری آگهی تبلیغاتی موسسه‌ى آموزش معماری‌ “بن ژیوار” اختصاص دارد. در این پروژه طراح به جاى استفاده از كامپيوتر و نرم افزار، به روش‌هاى اجرايى جالبى دست زده: ابتدا آجر را خرد کرده و تکه‌ای مناسب برای ساختن مهره انتخاب نموده است. در مرحله‌ى دوم، تکه آجر با سمباده ساییده شده و به کمک دستگاه فرز شكل نهايى به خود گرفته است. مرحله‌ى بعد، قرار گیری مهره روی آجر در هشت موضع  و عکاسی با کادری ثابت بوده و در نهایت با مونتاژ و ترکیب بندی نهایی، پروژه تكميل شده است.

طراح اين پروژه، سید عبدالکریم موسوی طراح گرافیک متولد ۱۳۵۵ و ساکن ساری مى‌باشد که بیشتر با طرح جلدهای “مجله کتاب هفته”، پوسترهای جشنواره طنز و طرح‌های سریالی‌اش برای “انتشارات گاج” شناخته مى‌شود.
او در کارهایش علاقه مند به استفاده از فضاسازى سوررئال بوده که با عکاسی، رنگ واقعیت به خود گرفته باشد. علاقه به استفاده از چاشنی طنز از ویژگی‌های آثار موسوى است. بهره گيرى از اين ويژگی، زمانی که موضوع کار شما طنز باشد، امری بدیهی‌ ست؛ اما دخالت دادن نگاه طنزآميز در انواع ديگر سفارش حتی موضوعات جدی، کمی مشكل به نظر می‌رسد و به همين جهت در صورت موفقیت، مخاطب با اثرى غافلگيركننده روبرو خواهد شد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  012


  1. خيلى زيبا شده دستشون درد نكنه اما نميفهمم وقتى با يك آبجكت سازى ساده ميشه اينارو توى نرم افزار ساخت چه نيازى به اين همه دردسر و پروسه طولانيه؟!

    1. با خانم سعادتمندیان کاملا موافقم
      این آبجکت رو در عرض کمتر از 10 دقیقه میشه با نرم افزار فتوشاپ و یا سینمافوردی طراحی کرد با همین کیفیت. تازه نیازی هم نیست ازش عکاسی کنی و مهم تر از همه اینکه هر آن که اراده کنی میتونی زاویه دید رو تغییر بدی و رندر بگیری
      در ضمن تایپوگرافی این طرح تبلیغاتی بسیار ضعیف هست
      متن ها بسیار پراکنده هستند.
      یکی اون گوشه بالا !
      متن اصلی که از گوشه سمت راست بیرون اومده
      و آدرس هم که در سمت چپ درج شده

      البته این نکته رو هم عرض کنم که اینکه آدم بتونه یک آبجکت رو با دست طراحی کنه خودش یه امتیاز و مهارت محسوب میشه

      1. دوست عزیز انتقاد بسیار خوب است اما در فضای جهان سومی فعلی ما باید اول خود باید انتقاد پذیر باشیم (من کار های شما را قبلا دیده ام)
        سرکوب که چه خود شما که فقط نرم افزار کار کردید گاهی از مبانی هنر های تجسمی تا اصول تایپو گرافی نیم نگاهی داشته اید
        اشتباه محض است که سواد لازم نداشتن نظر کارشناسی دادن در این مقاله صرف خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته این که راه متفاوتی پیش گرفته شده
        باشد که رستگار شیم

    2. دقیقا مشکل اجتماع هنرمندان و بسیاری دیگه همینه که همیشه یک راه برای مقصد داریم.
      به کارهای شرکت های بزرگ دنیا نگاه کنید ببینید چه کارهایی میکنن ، اعم از ساخت یک سازه فیلمبرداری کار با متریال های مختلف و…
      اما ما فقط همه چیز رو میخواهیم از جعبه جادویی کامپیوتر در بیاریم. برای همینه که تقریبا تمام کارهامون سطحی انجام میشه.

      به انیمیشن سازی های دنیا نگاه کنید، به پشت صحنه فیلمها رو ببینید ، اونوقته که میبینیم تری دی و نرم فزار شاید یک سوم کل پروسه کاری اونهاست.

      پس بهتر ببینیم و سطحی کار نکنیم

  2. خانم سعادتمندیان عزیز برای اجرای هر ایده روشهای اجرایی متنوعی وجود دارد و گیم پلی یا شیوه ی کار هر طراح متناسب با توان ، علاقه ، امکانات موجود و شیوه ی شخصی خودش انتخاب میشه. آنچه همیشه بسیار مهمه فقط و فقط نتیجه است.

  3. متوجه هستم اما به نظر شما اين لقمه رو دور سر چرخوندن نيست؟وقتى با يك دهم اين زحمت همون نتيجه بدست مياد چه كاريه؟

  4. اين كار اجراي بي نظيري داره…قبلا كارو در صفحه فيسبوك ايشون ديده بودم اما نه با اين جزئيات و توضيحات. خيلي عالي بود. مرسي.

  5. به نظرم ایده و اجرا هر دو عالی اند ، این که چطور و از چه راهی اجرا شده مهم نیست .ضمن این که فکر نمی کنم اجرای این ایده با نرم افزار هم کار ساده ای باشه.

  6. سرکار خانم سعادتمندیان
    «به همین سادگی» به همین سادگی ها هم نیست!
    یک آبجکت سازى ساده؟!
    منظورتون دقیقا چه نرم افزاریه؟!
    چه مقدار زمان؟!
    با چه کیفیت و نتیجه ای؟!
    با یک نگاه نه چندان عمیق به این عکسها و یک محاسبه نه چندان دقیق، خیلی راحت میشه فهمید که این پروسه در طولانی ترین شکلش بیشتر از نصف روز طول نکشیده (منظورم ایده کار نیست. صرفا از زمان شکستن آجر تا گرفتن عکس)
    آیا انجام اینکار با نرم افزار آنهم به این دقت و کیفیت به زمانی کمتر از این نیاز داره؟
    ضمن آنکه تفاوت فاحشی بین آبجکت واقعی و ساختگیست.

    1. با نظرتون مخالفم
      همونطور که در پاسخ خانم سعادتمندیان هم عرض کردم:
      این آبجکت رو در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه میشه با نرم افزار فتوشاپ و یا سینمافوردی طراحی کرد با همین کیفیت. تازه نیازی هم نیست ازش عکاسی کنی و مهم تر از همه اینکه هر آن که اراده کنی میتونی زاویه دید رو تغییر بدی و رندر بگیری
      اگه کسی کار با این نرم افزارها رو بلد باشه هیچ تفاوت فاحشی بوجود نخواهد آمد

      1. دوست عزیز!
        بحث فقط بر سر زمان نیست، ضعف و قوت هیچ اثر گرافیکی و یا تبلیغاتی را با معیار زمان نمیسنجن. کیفیت و نتیجه کار مهمه. منظور من از کیفیت رزولوشن کار نیست! رنگ و نورپردازی هم هست. حس نهایی اینکار با خروجی شما از نرم افزار بسیار متفاوته. یعنی باید باشه! شک نکنید!
        اگر شما برای اجرای همچین کاری یک ماه هم وقت گذاشته باشید مهم نیست.
        پیروز باشید.

        1. فرمودید:
          «مهم تر از همه اینکه هر آن که اراده کنی میتونی زاویه دید رو تغییر بدی و رندر بگیری»
          انگار با یک آبجکت واقعی نمیشه!!

          1. منظور ایشون اینه که بعد از اجرا میبینی اونی نشده که توی ذهنت بوده، پس دوباره سوژه و چیدن نور و… بعد عکاسی. کدوم راحت‌ تره؟

  7. کامنت های دوستان رو به دقت مطالعه کردم. انقدر درگیر نحوه اجرا شدن که اصل ماجرا رو فراموش کردن!
    این کار درسته که با نرم افزار هم قابل اجراست اما حتما دلیلی داشته که طراح این راه رو برای اجرای کارش انتخاب کرده.
    به نظر من کسی که هم عکاسی بلده، هم ایده پرداز خوبیه و هم به نرم افزار تا این حد مسلطه، بعیده که از ساختن یک آبجکت ساده! ناتوان باشه. به همین سادگی.

  8. حميد خان خيلى عالمانه نظر دادى داداشى!! اصل ماجرا ايدش خيلى ساده است.بعد هم يك طراح حرفه اى معلومه كه بايد ايده پردازى و عكاسى بلد باشه بلد نبود كه اسمش طراح حرفه اى نبود.
    درباره نظر دوستان من هم با منيره موافقم.من منظورم اقاى عبالكريم نيست اما كلا يه سرى از طراحا سعى ميكنن با شاخ و برگ اضافى و طولانى كردن روند پروسه بگن كه يعنى ما شق القمر كرديم! اما نتيجه مهمه/نه راهى كه به اون نتيجه رسيده.
    به هرحال كارخوبى شده امير هم درست ميگه اين كار در برنامه سينما فوردى قابليت هاى بسيار زيادتر و متنوعترى ميده.درباره اينكه كارتو نرم افزار هم هيچ وقت عين عكس واقعى نميشه بايد بگم بسته به مقدار كاردرست بودن اون طراح كار هم مىيتونه خفن تر و طبيعى تر بشه.كافيه بلد باشى تخصصش رو

  9. اونايي كه با نرم افزارهاي 3d كاركردن ميدونن كه فقط رندر گرفتن تنها، كه البته به كيفيت خروجي شما بستگي داره گاهي تا ساعتها طول ميكشه. حالا چطور كل پروسه توي 10 دقيقه انجام ميشه.خدا داند و بس.
    اينا همونايي‌ان كه برا كارشون ساعتي پول ميگيرن.
    والا ما كه ميخوايم يه كارت ويزيت ساده طراحي كنيم 2 روز طول ميكشه. البته از اين دهه شصت-هفتاديا بعيد نيست. خيلي سرعتشون رفته بالا!
    مهشيد خانوم راس ميگن. نتيجه مهمه نه راهي كه به اون نتيجه رسيده.
    I Love Roozrang

  10. بحث بر سر نرم افزار یا سخت افزار یا مدت زمان کم و زیاد یا کار سخت و راحت نیست.صحبت بر سر خلاق بودنه.در استفاده از نرم افزار هم باید خلاق بود.وگرنه چیزی که اینروزها تعدادش از تعداد ادمها هم بیشتره فتوشاپکاره.

  11. نظرات جالبی در باره اینکه فناوری چطور می تواند راه های رسیدن به یک اُبژه را راحت تر کند خواندم. نظراتی منطقی شبیه اینکه «چرا علی رغم برخورداری امکان طراحی در نرم افزار، گرافیست چنین زحمت بی دلیل را متقبل شده» یا به قول یکی از خوانندگان «لقمه را دور سرش چرخانده است.»
    این نظرات درباره ساخت اثری که بیشتر به سمت تخنه یا همان تکنیک امروز متمایل است کاملا موجه است. آثاری که بیش و پیش از آنکه هنر تلقی شوند نوعی صنعت به شمار می آیند.
    شاید ذکر یک مثال مسئله را روشن تر کند. افلاطون فیلسوف یونانی سازندگان آثار مجرد از اشیاء را به دو دسته صنعتگر و هنرمند تقسیم کرد. صنعتگران کسانی بودند که ایده ها را برای کاربردی کردن امور به کار می بستند و هنرمندان کسانی بودند که از قضا خود را بی دلیل به دردسر می انداختند و راه را بر خود دور می کردند، زیرا از کاربرد صرف گریزان بودند و نوعی پنهانکاری عمدی در آنها وجود داشت. آنها اشیاء و کلمات مجرد را چنان به کار می بردند که زحمتشان هدر برود و در عوض نوعی معرفت تاریخی در باب این مسئله شکل بگیرد که «هرچیزی ضرورتا کاربردی نیست».
    امروز اگر چه این نظر با کمی تغییر تندتر شده است اما درک ساختن و به وجود آوردن بدون کمک گرفتن از چیزی که هوشی بالا دارد اما باز هم توسط آدمی ساخته شده است، این ضرورت را در هنرمندان غربی، مخصوصا اروپایی ایجاد کرد تا از نرم افزارها فاصله بگیرند. مخصوصا در امور گرافیکی.
    شاید به همین خاطر باشد که نمایشگاه عکس های عباس کیارستمی در شش شهر اروپایی که با فتوشاپ تغییراتی جذاب را تجربه کردند، علی رغم شهرت مولف، با استقبالی بسیار اندک روبه رو شد و در عوض عکس های واقع گرایانه آنتونی بیکمنز از تخت جمشید که برای ثبتش در نوری مناسب بیش از 3 هفته وقت گذاشت با استقبالی فوق العاده روبرو شد.
    هرچند این امور نسبی است و به موقعیت هم بستگی دارد اما به نظر من این اثر قابل احترام است و حداقل من ـــ با تمام احترامی که برای آرای مخالف قائلم ــ فکر می کنم اگر این اثر توسط نرم افزار ها ساخته می شد جایی در تاریخ متوقف می ماند و جلوتر نمی رفت.
    آنهم دقیقا جایی که یک کارشناس خبره نقاشی می تواند پی به اصل یا بدل بودن یک تابلو ببرد.

  12. عبدالكريم عزيز كار شما در عين سادگي بسيار زيبا بود، هميشه كارهاي شما نو و سرشاراز خلاقيت ميباشد.به اميد بهترينها براي شما

  13. جناب حافظی شما که اینقدر اصرار به نقد کار و پافشاری به نظر خودتون دارین کمترین نظری رو بر نمی تابین و ban می کنین…
    حرف شما درست هست اما نقد های آنچنانی شما رو در پروژه های خیلی پر خرج تر و طولانی تر (چند روز) زیر نظر انجمن که با چند ساعت وقت قابلیت اجرا داشته ندیدیم.
    چرا در مجامع رسمی تر نظرات شما کمرنگ تره؟

    نظر شما محترم اما شما اینقدر درگیر نرم افزار هستین که فراموش کردین اثر هر هنرمند لهجه، بیان و بازتاب دیده های اون فرد از جامعه پیرامونشه.
    هنرمند باید از خلق اثر لذت ببره نه اینکه ایده خودش رو به ساده ترین روش به دیگران تحمیل کنه.
    نباید التذاذ کاری خودتون رو در قالب تحمیل از هنرمند طلب کنین

  14. قبلا اینکارو دیده بودم و برام سئوال بود که چجوری انجامش دادن. اصلا فکرشم نمیکردم که پشت صحنش اینجوری باشه. خیلی خیلی جالب و غیر منتظره بود. ممنون به خاطر انتشار

  15. من هم فکر می کنم ایده هایی را باید با دست اجرا کرد که :
    یا انجام اون کارها با نرم افزار و با اون کیفیت غیر ممکن باشه.
    یا سریعتر و راحت تر انجام بشه.
    یا لازم باشه رنگ و بوی کار دستی در اون مشخص باشه.
    (این طرح کار زیبا و ارزشمندی هست اما من هم فکر می کنم شبیه کارهای سه بعدی شده و میشد با نرم افزار راحت تر اجرا کرد)

  16. استاد ایدهاتون همیشه جذاب و عالی اند.
    به نظر من در حوزه گرافیک ارجحیت در استفاده از نرم افزار نیست کما اینکه خیلی از طراحان حتی تسلط کافی به نرم افزارها را هم ندارند،
    چیزی که سبب برتری یک طراح نسبت به طراحان دیگر میشود خلاقیت،نوآوری و ایده پردازیست.

  17. یک در چوبی تزئینی با دست هنرمند ساخته میشه و میشه با دستگاه سی ان سی زیباتر هم ساخته بشه.اما ارزش کار دست و ارزش فرهنگی خریدار صنعت دست بسیار بالاتر از دومی است.پوستر جناب موسوی هم نمونه ای از همان دست هنرمند است و رضایت مخاطبانش که فرهنگ والاتری دارند.

  18. آقا خفمون كرديد ديگه اى بااااااباااا بسه ديگه!!!!! چقد نظر ميديد؟؟؟!به جاش بشينين كار كنيد يا ايراد ميگيرن يا تعريف ميكنن!؟چه اوضاعيه روزرنگ ببند اين پست رو همه پخش و پلا بشن برن به كاروزندگيشون برسن ديگه

  19. درسته که دیدگاه های مندرج در سایت لزوما بیانگر دیدگاه روزرنگ نیست، اما درج هر دیدگاهی که حالی از ارزش است و صرفا برای مغلطه می باشد هم درست نیست، به ویژه از شما که گرداننده ی یک سایت حرفه ای هستید.
    باتشکر از زحمات فراوان شما

    1. ببخشيد شما؟؟!!
      خالى از ارزش؟؟؟!
      يك فضاى حرفه اى باز اولين لازمه ش ازادى بيانه خانم! اين كه كى تشخيص ميده نظرى ارزشمنده يا خير ديگه دست من و شما نيست. همين كه خالى از توهين باشه يعنى ارزشمند.

  20. فرش دست باف با ماشینی قابل مقایسه ست ؟!!!! یه چیزهایی کار روی اون ارزشمندش می کنه ….خط تولید که نیست ….شاید درآینده ربات ها هم خط تولید آجر درست کنند…..برابرند؟!!!!…وخیلی چیزهای دیگر….هر چیزی دستی اون بالاتراست ….دراینجا هنرمنداز ابزار هم به اندازه وبرای سرعت کار استفاده کرده !!

  21. اثر جناب موسوی عزیز از دوید قابل برسی هست
    1-تکنیکال
    2-مفهوم

    در هر دو مورد بالا کسی میتونه نقد کنه که خودش توان تولید بهتری رو داشته باشه
    دوستان هنرمند که نظر میدن رو نمیشناسم-شناختی که جناب موسوی دارم انقدر هست که اگه ایشون اراده کنن بقول دوستان کوچه بازاری اهل دل محله های پایین شهر(سه سوت) ساخته بودنش.حداقل به عنوان کسی که ایشون رو از سال 1383میشناسیم و می دونیم قدرت نرم افزاریشون چقدره عرض میکنم.این فرایندی که وب سایت محترم اورده توانایی خلق فرمه که شایسته ارائه است.ممنویم از همه دوستان کار بلد.رضا هدایتی مدیر مسئول مجموعه شرکتهای نقش و نگار-استان مازندارن-طبرستان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *