ارتقا نتایج تبلیغات با استفاده از کاریکاتور و کمیک

آخرین باری که یک پیام بازرگانی را به خاطر آوردید، چه زمانی بود؟ آیا این آگهی، محصول را به شکلی جدی معرفی کرده بود یا این‌که قدری طنز در آن دیده می‌شد، یا شاید حتی لبخند را بر لبان‌تان آورده باشد.

اکثر تحقیقات در حوزه بازاریابی استفاده از طنز در تبلیغات را تایید می کنند؛ ولی با این‌حال برخی از اساتید اهل فن اعتقاد دارند که طنز موجب حواس پرتی می‌شود. دلیل بسیار ساده است، تقریبا غیر ممکن است که چیز خنده داری را فراموش کنیم، خصوصا اگر یک کاریکاتور باشد؛ پس چرا صاحبان مشاغل و کسب وکارهای کوچک از کارتون و کاریکاتورهای بیشتری در تبلیغات و آگهی های خود استفاده نمی کنند؟ شاید نمی‌خواهند خود را با گفتن یک لطیفه بد یا بی مزه به خطر بیندازند، که این مساله قابل درک است. با این همه می توان کارتون و کاریکاتورهایی خلق کرد که به کسی توهین نکند یا شاید کارتون های موجود با پیام بازاریابی و یا برند اکثر بازاریابان همخوانی نداشته باشد.

این مساله را می توان با ساختن کارتون های سلیقه ای اصلاح کرد؛ اما این کار هم هزینه بر است و البته از کجا می توانید یک نقاش یا کاریکاتوریست خوب پیدا کنید؟ ما به شما یاد خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید؛ اما پیش از آن باید متوجه شوید که چرا این کار ارزشش را دارد.

بنا بر نظر کاریکاتوریست و بازاریاب مشهور، استو هاینکه، استفاده از کارتون‌ها در تبلیغات دیجیتال تاثیر قابل ملاحضه‌ای بر نرخ پاسخگویی دارد؛ او به زمانی اشاره می کند که شرکت Sandler Training به استفاده کردن از کارتون و کاریکاتور رو آورد؛ ارتقا پاسخ گویی به میزان 100 درصد و بازگشت سرمایه برابر با 8000 درصد بود، که این آمار بسیار تاثیرگذار بود. تمام کسب و کارهای کوچک نتایجی مشابه نخواهند گرفت، اما چه کسی افزایش نرخ پاسخگویی را حتی به مقدار 20 درصد دوست ندارد؟

چه چیزی واقعا خنده دار است؟
تنها یک عنوان و نمایه ساده برای تعریف کارکرد یک کارتون وجود دارد. هنگامی که به یک کارتون دسترسی می یابید، چگونگی تطابق آن با سه دسته بندی زیر را بررسی کنید:
1. آیا ممکن است توهین آمیز به نظر برسد؟ احساسات مخاطب را تحریک نکنید و از شوخی هایی که امکان جدی شدن و ورود به مسائل تراژدیک را دارند، دوری کنید. این مساله می تواند منجر به نتایج برعکس شود. علاوه بر این، از شوخی های سیاسی، مذهبی، نژادی، قومیتی، جنسی و جنسیتی خودداری کنید. توهین به افراد با لطیفه هایی از این دست هم می تواند بی مزه باشد و هم برندتان را متوجه آسیب کند.

2.آیا از برندتان پشتیبانی می کند؟ شوخی های کارتونی هرگز نباید به برندتان آسیب برساند. کارتون و کاریکاتور را به عنوان راهی برای افزایش مزایای محصولات و خدمات خود ببینید. بگذارید که این کارتون ها مزایا و منافع مذکور را همراه با طنز بیان کنند. و درواقع طنز متوجه مسائل و مشکلات موجود باشد، و نه متوجه مشتریان و محصولات.
3. آیا سرگرم کننده است؟ اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید، طنزی را خلق می کنید که واقعا خنده دار باشد. اما در اکثر مواقع توانایی ایجاد چیزی را خواهید داشت که حداقل سرگرم کننده و بامزه باشد. مادامی که کار خود را به این شکل انجام می دهید، راه را اشتباه نرفته اید.

از کجا می توان یک کارتون خوب پیدا کرد؟

شما می توانید کاریکاتوریست های باتجربه‌ای را برای ساختن کارتون های تجاری در وب سایت هایی مانند upwork.com و guru.com پیدا کنید. ( در ایران از طریق ارتیاط با سایت های معتبر هنری و جستجو در اینستاگرام و پرس و جو از استودیوهای معتبر طراحی ) هنگامی که از این وب سایت ها استفاده می کنید، نیازهای خود را همراه با پارامترهای بودجه ای تان تعریف نمایید. کارتونیست ها، نمونه هایی را به شما نشان می دهند و توصیه های لازم را اعلام می کنند؛ با این اوصاف فرصت خواهید داشت تا با هنرمندان بالفعل مصاحبه کنید.

هنگامی که یک کارتونیست را انتخاب می کنید، معمولا با آنها به صورت دورکار فعالیت می کنید و این روند تا زمانی ادامه می یابد که پروژه با رضایت شما تمام شود. قیمت یک کارتون می تواند بین 25 تا 50 دلار باشد و می توان از آن برای مقاصد برندینگ مختلف استفاده کرد.

هنگامی که با یک کارتونیست تجاری کار می کنید، توصیف روشنی از برند و بازارتان ارائه کنید؛ بگذارید کارتونیست تان نقطه تمایز کسب و کار شما از رقبای تان را به خوبی متوجه شود. علاوه بر این، فهرستی از نکات مهمی که مزایای محصولات و خدمات تان را نشان می دهد، برای کارتونیست مدنظرتان تعریف کنید.

هنگامی که دو یا سه کارتون داشته باشید، می توانید با توجه به مقاصدتان، نحوه کارکرد آنها را مشخص کنید. باید آنها را به چند نفر نشان دهید و واکنش شان را ببینید. اگر این افراد لبخند زدند و خندیدند، و توام با آن محصول تان را شناسایی کردند، می توان نتیجه گرفت که برای انتشارشان آماده هستید.

بخندید تا دنیا به رویتان بخندد
هنگامی که از یک کارتون در تبلیغات و آگهی های خود استفاده می کنید، توجهات و علایق مخاطب را به خود جلب می کنید. من مزایای محصول و خدمات را به گونه ای به اشتراک می گذارم که به خاطر بماند و بامزه باشد، و در نهایت مخاطب و یا خواننده را درگیر کند. اضافه کردن شوخی و طنز لبخند را به لبتان می آورد و موجب سودآوری تان می شود.

 

منبع: فرصت امروز