به افتخار طراحى گرافيك / گفتگو با مهدى مهديان، دبير «هفته گرافيك»

هر سال، روز ٢٧ آوريل به عنوان «روز جهانى گرافيك و ديزاين» در سراسر جهان جشن گرفته مى شود. هدف از اين مناسبت، افزايش آگاهى در زمينه ديزاين در ميان جوامع مختلف دنياست. اين حركت به شكل فعال از سال ١٩٩٥ توسط «ايكوگرادا» پايه ريزى شد و چند ساليست كه به همت «انجمن صنفى طراحان گرافيك ايران” در كشور ما نيز جشن گرفته مى شود. همان طور كه پيش از اين گفته بوديم تيم روزرنگ، پيشاپيش برنامه ها و مطالب ويژه و متنوعى به مناسبت اين ايونت خواهد داشت و در اين راستا، پيش از زدن سوت آغازين اين رويداد جهانى با دبير هفته گرافيك ايران «مهدى مهديان» گفت وگويى انجام داده ايم كه در ادامه خواهيم خواند؛ همراه ما باشيد.

-با توجه به نزدیک شدن به زمان رویداد، این دوره چه ویژگی های متمایزی خواهد داشت؟
این دوره احتمالا گسترده ترین رویدادی است که تحت عنوان «هفته طراحی گرافیک» برگزار می شود و امیدوارم این روند برای سال های بعد گسترش و کیفیت بیشتری پیدا کند. امسال برنامه های «هفته طراحی گرافیک» در فضاهای مختلفی از جمله موزه هنرهای تهران، خانه هنرمندان ایران، موزه گرافیک ایران و … برگزار خواهد شد.
در«هفته طراحی گرافیک» سال ٩٤ برای اولین بار به طور جدی به «موشن گرافیک» و بررسی وضعیت آن در ایران پرداخته خواهد شد. همچون سال هاى گذشته در کنار این نمایشگاه، نکوداشت و نمایشگاه یک هنرمند پیشکسوت ایرانی را خواهیم داشت. تلاش شد حضور این هنرمند در کنار برپایی نمایشگاه «گرافیک متحرک» ارتباط محتوایی داشته باشد.
همینطور مانند «هفته گرافیک» در دوسال گذشته، میهمانان ویژه ای از بین طراحان طراز اول جهان به ایران خواهند آمد که در این رویداد، نمایشگاه و سخنرانی خواهند داشت.
رونمایی چندین کتاب و مجموعه آثار، برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف و برنامه های جنبی دیگر نیز در این هفته پیش بینی شده است.

-چه زمانی برنامه های جامع هفته گرافیک، رسما اعلام خواهد شد؟
جزییات برنامه ها، نمایشگاه ها، میهمانان خارجی و… در کنفرانس خبری که پایان فروردین در خانه هنرمندان برگزار می گردد اعلام خواهد شد.

 -در سال گذشته شما نمایشگاه نسل نو طراحان گرافیک ایران را با عنوان «منهای 30» برگزار کردید که تا به امروز در حال نمایش در شهرهای مختلف است. کمی در مورد آن توضیح می دهید.
این نمایشگاه به دلیل حضور طراحان کمتر از ٣٠ سال، خود به خود دارای انرژی فوق العاده ای بود و همین مساله باعث موفقیت این نمایشگاه شد. شرکت کامل طراحان جوان در نمایشگاه نیز آن را تبدیل به یک گزارش کامل از وضعیت موجود و نگاه این نسل کرد. برگزاری های متعدد نمایشگاه نیز بر اساس همان انرژی شکل گرفت و هنوز درخواست های دیگری برای نمایش «منهای 30» وجود دارد. همه این ویژگی ها باعث شد «منهای 30» برای خود من نیز یکی از خوشایندترین نمایشگاه هایی باشد که تا کنون مسوول سازماندهی آن بوده ام.

10402010_808534189185677_8770632899922957496_n

منهای سی ۲  منهای سی ۳  منهای سی ۱

-به نظر شما انتخاب چنین روزی برای هنر گرافیک چه قدر می تواند اهمیت داشته باشد؟
«روز جهانی گرافیک» فرصت مغتنمی است تا به افتخار طراحی گرافیک دور هم جمع شویم، جشن بگیریم و به کار خود افتخار کنیم؛ آن هم در دنیایی که هیچ کس بی نیاز از ارتباطات بصری نیست. ٧ اردیبهشت برای ما طراحان گرافیک، روز یادآوری نقشمان به خودمان و جامعه است. این که چه نقش زیبایی بازی می‌کنیم، اثر گذار هستيم و این که چه  طراحان خوبی برای ایفای این نقش داریم. از طرفی باید بدانیم چه طراحان بزرگی عمر خود را برای تعالی این هنر صرف کردند تا به نقطه اکنون برسیم.
در نهایت «روز جهانی گرافیک» یادآور اين نكته است كه همه افراد جامعه بی آن که بدانند هر روز از طراحی گرافیک بهره می برند، پس بهترین کار این است تا آگاهی عمومی را در این زمینه افزایش دهیم و روز جهانی، فرصت مناسبی برای این هدف است.

-چه چالش هایی برای برگزارى اين رويدادها پیش روی شما است؟
مسایل مختلفی در روند برپایی این رویدادها وجود دارد اما من به دو نکته که از نظر من مهم تر است اشاره می کنم.
اصل وجود یک پروژه برای محقق شدن، همیشه اولین و بزرگترین چالش است. به اين معنی که ایده ها و مناسبت ها، همیشه وجود دارند و چالش اصلی زمانی رخ می دهد که در مرحله گذر از فاز ایده، حرف و نقد به سمت اجرا و خلق یک موجود قابل لمس و رویت پیش می رویم. وجود انگیزه و انرژی لازم در یک فرد و یا یک گروه با هدفی واحد، حیاتی است. اگر چنین فاکتوری وجود نداشته باشد تمامی مسایل بعدی با فرسایش و کندی حرکت روبرو می شود.
نکته بعدی تفاوت پروژه های فردی با پروژه هایی است که به اصطلاح به صورت عام المنفعه و در ارتباط با جمعی با وجوه مشترک برگزار می شود. این نکته برای من بسیار تعیین کننده است. در چنین پروژه هایی همه چیز باید در جهت منافع جمع و اهداف پروژه تعریف شود و تصمیمات با این معیار سنجیده شود.

0-Graphic-Design-Week
-امسال بخش جدیدی به نام «موشن گرافیک» برنامه ریزی شده است، کمی در مورد آن توضیح دهید.
هر سال بر اساس تجربیات سال های گذشته، برای برگزاری بهتر «هفته طراحی گرافیک» بحث ها و ایده هایی در شورای برنامه ریزی مطرح می شود. امسال نیز بر اساس ایده های موجود تصمیم بر این شد تا به بخشی که کمتر به آن پرداخته شده توجه شود و آن«گرافیک متحرک» بود. سپس فراخوانی در سطح ملی منتشر شد و فعالان این حوزه آثار خود را به دبیرخانه هفته گرافیک ارسال کردند. آثار منتخب توسط اکبر عالمی، بهرام عظیمی، رضا علوی، امیر محمد دهستانی و مهرداد شیخان داوری شد كه در نمایشگاه امسال شاهد آن خواهیم بود.
موشن گرافیک شاخه ای نسبتا جوان است که توانسته از امکانات و جذابیت های سینمایی و تصویر متحرک بهره ببرد و راه را در رسانه های مختلف دیداری برای خود هموار کند و روز به روز به کاربرد و گستردگی آن افزوده می شود.