Entre Toi et Moi

بین تو و من: کتابی باشکوه درباره عشق و مهربانی بین کودک و والدین

در پروژه امروز روزرنگ به سراغ کتابی رفته‌ایم با عنوان بین تو و من (Entre Toi et Moi) که توسط کاترین گوگن نویسنده و روانشناس فرانسوی نوشته شده و رضا دالوند تصویرگری آن را بر عهده داشته است.

بین تو و من Entre Toi et Moi 

بین تو و من (Entre Toi et Moi) کتابی باشکوه برای درک فرزندتان است و آن را باید با هم بخوانید، تا تعادل و اعتماد به نفس در آنها رشد کند. در این کتاب، کاترین گوگن در مورد نیازهای اساسی کودکان صحبت می کند و فرصتی برای اشتراک لحظات والدین و کودک را به زیبایی مطرح می کند.

کاترین گوگن؛ روانپزشک، آموزش دیده در مورد ارتباطات غیر خشونت آمیز و متخصص در حمایت از والدین ، در این کتاب ​​موفق شده است کلمات ساده و منصفانه‌‌ای را در مورد موقعیت‌ها و احساسات شناخته شده برای همه به نمایش بگذارد ، کلماتی تاثیرگذار و کاربردی که گاهی اوقات برای بزرگسالان ممکن است درک آن سخت به نظر برسد.

او در این کتاب سعی کرده است در چند جمله کوتاه به صبر، در دسترس بودن، عصبانیت، گوش دادن، اعتماد، ترس، استقلال، همدلی، تشویق، کشف، آزادی و عشق بپردازد. کاترین از طریق صدای کودکی که با بزرگسال صحبت می کند، می داند چگونه بگوید و می داند چگونه نیاز به مهربانی و گوش دادن را منتقل کند.

هر صفحه دوتایی کتاب بین من  و تو (Entre Toi et Moi) یک نیاز اساسی را پوشش می دهد و جملات داستان از همان ساختار پیروی می کنند: بیان نیاز و یادآوری اهمیت خیرخواهی مرتبط با این نیاز.

به عنوان مثال ، این جملات را پیدا می کنیم:

  • من نیاز دارم که بیرون سرگرم شوم حتی اگر از سر تا پا کاملاً کثیف به خانه برگردم.
  • من نیاز به پیشرفت با سرعت خودم دارم بدون اینکه با دیگران مقایسه شوم.
  • من نیاز دارم که مرا تشویق کنی اما بعضی کارها را برای من انجام ندهی.

تصویرسازی های این کتاب با رنگ های گرم فضای صمیمی ایجاد می کنند و روابط همدلی و لذت والدین و کودک را نشان می دهند.

بین تو و من 3

بین تو و من (Entre Toi et Moi)

رضا دالوند طراح و تصویرگر این پروژه می‌گوید:

نشر Les Arènes در ابتدا برای خرید کپی رایت یکی از کتاب هایم که پیش از این در اسپانیا چاپ شده بود درخواست داد ولی چون حقوق نسخه فرانسوی آن کتاب به ناشر دیگری فروخته شده بود نتوانست کتاب را چاپ کند. بعد از مدتی ناشر با ایده ای جدید برگشت و اینبار درخواست یک کتاب جدید داد.

بعد از چند جلسه صحبت و تصمیم گیری جمعی با ناشر، متن کتاب توسط یکی از نویسندگان معروف فرانسوی در حوزه علوم تربیتی و شناختی کودکان نوشته شده و بیشتر تلاش شده بود تا کتابی آموزشی برای ارتباط والدین با فرزندان خلق شود. من کتاب را بیشتر یک اثر غیر داستانی میبینم، هرچند که روایتی داستانی از زبان کودک دارد.

بعد از نهایی شدن متن، استوری بورد اولیه زده شد و فریم های رنگی اجرا شدند. تکنیک اصلی کار رنگ روغن، مدادرنگی، ماژیک و دیجیتال است.

تجربه کودکی الهام بخش من در این کار بود، برخی از ایده های تصاویر کتاب بر اساس تجربه کار نویسنده با کودکان شکل گرفت و بخش دیگری بر اساس تجربه شخصی من از دوران کودکی و توقعات ذهنی ام از خانواده ام در آن زمان.

متن کتاب مفهومی کلی می گوید و تصاویر، حکم آسان سازی متن و نشان دادن مثالی ملموس برای مخاطبان را دارد. به این موضوع خیلی اهمیت داده شد که هم مخاطب بزرگسال به عنوان پدر-مادر و هم کودکان از این کتاب لذت ببرند و مخاطب کتاب باشند.

ساخت کتابی برای هر دو گروه سنی کاری سخت به نظر می رسید که البته خوشبختانه در نهایت با اقبال روبرو شد. همچنان کتاب هایی که کمتر فضای داستانی و شاعرانه دارند کار را برای رویا پردازی سخت تر می کنند، چرا که تصویرگر در این نوع کتاب ها مسئول انتقال واضح پیام نیز هست و نمیتواند هر آنچه در ذهنش می آید را تصویر کند.

البته برای من خوشایند بود چون چارچوب و حال و هوای کار را در ابتدا چیدم و بر اساس آن ادامه کار برای من آسان بود.

ناشر و ادیتورهای نشر بسیار همراه و پیگیر بودند و کاملا در اجرا و ارائه به من اعتماد کردند که کار را برای من بسیار زیاد آسان و لذت بخش کرد.

دیدن این کتاب در وب سایت ناشر: Entre Toi et Moi

از دیگر پروژه های رضا دالوند در روزرنگ :

در گلستانه / رضا دالوند

بین تو و من

بین تو و من بین تو و من Entre Toi et Moi Entre Toi et Moi Entre Toi et Moi بین تو و من 1 بین تو و من 2 بین تو و من