تایپ‌فیس کلمه
تایپ‌فیس کلمه

تایپ‌فیس کلمه

تایپ‌فیس کلمه عنوان پروژه‌ای است مناسب برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای خلاق و نوین که سید ناصر خادم به سفارش سایت فونت ایران در سال 93 شروع و در سال 97 به اتمام رسانده است.  خانواده‌ ابن تایپ فیس با ۹ وزن استاندارد طراحی شده که علاوه بر زبانِ فارسی، از زبان‌های عربی، اردو، کردی و لاتین نیز پشتیبانی می‌کند. ناصر درباره مراحل انجام این سفارش می‌گوید:

تایپ‌فیس کلمه

«هندسه دایروی مهمترین منبع الهام برای ساخت اولین اتودهای تایپ‌فیس کلمه بود، سپس با نگه داشتن کلیات هندسه دایروی، تغییراتی در فرم چشم‌ها، پاشنه و کاسه‌ها داده شد.

اولین اتودهای فونت کلمه در سال ۱۳۹۳ در وزن رگولار طراحی شد. در آن ‌زمان، چون چشم حروف و اتصالات را کاملاً منطبق با منطق هندسه دایروی طراحی کرده بوده و لبه‌های حروف نیز گرد بودند، اسم آن را «گِرده» گذاشته بودم.

بعد از مدتی با استفاده از راهنمایی‌های رضا بختیاری‌فرد و علیرضا نعمت‌الهی در آن اتودهای اولیه، تغییراتی دادم و وزن regular و black  برای فونتی که اسمش شده بود «کلمه» را طراحی کردم و سرانجام در اسفندماه ۱۳۹۷ «کلمه» در سایت فونت‌ایران منتشر شد.

 از آنجایی که «کلمه» نخستین فونتی بود که منتشر می‌کردم چالشی بزرگ برای من به حساب می‌آمد! تا چند شب از استرس بازخوردهای مخاطبان خواب به چشمم نمی‌آمد! از پشتیبانی و پیچیدگی‌های یک تایپ‌فیس نیز هیچ چیز نمی‌دانستم و بیشتر از چالش‌های طراحی در هنگام اجرای این روژه، چالش اصلی‌ام  آشنا نبودن با اصول پشتیبانی از فونت و مسایل فنی یک فونت سالم و بی‌عیب بود.

به مرور و تقریبا بعد از دو سال، «کلمه» یک خانواده‌ کامل با ۹ وزن استاندارد شد که علاوه بر زبانِ زیبا و شیرین فارسی، از زبان‌های عربی، اردو، کردی و لاتین نیز پشتیبانی می‌کند. در این مسیر مسلم ابراهیمی،‌ از من و «کلمه» بی‌دریغ حمایت کرد.

فونت کلمه، ساختاری هندسی و منظم دارد؛ استخوان‌بندیِ اندامِ این قلم به شما فضایی شسته و رفته ارایه می‌دهد. پویایی و انرژیِ فونت “کلمه”، برای استفاده در اکثر آثار تبلیغاتی به‌ویژه برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای خلاق و نوین مناسب است.

«کلمه» قدرتمند و خودنماست؛ در متن‌هایی که تلاش دارند ویژگی‌ها و توانایی‌های خاصی را برجسته کنند و نکاتِ طلاییِ موضوع را شاخص نمایند، «کلمه» این قدرت را به آن‌ها می‌دهد. تایپ‌فیس کلمه یک خانواده کامل است که ۹ وزن دارد.

از خیلی نازک تا سیاه، تنوع کاملی از ضخامت و تیرگی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برندها و نهادهای متعددی از جمله بانک مهر ایران، فونت کلمه را به عنوان تایپ‌فیسِ خود انتخاب کرده‌اند و از آن در هویت بصری خود بهره می‌برند. همچنین این فونت در میان فعالان دیجیتال مارکتینگ محبوبیتی به‌دست آورده است.

جا دارد در اینجا از رضا بختیاری‌فرد، علیرضا نعمت‌الهی و مسلم ابراهیمی که در مراحل انجام این پروژه مرا یاری کردند تشکر کنم.»

سید  ناصر خادم؛ طراح گرافیک و تایپ‌دیزاینر از سال ۱۳۸۷ و برگزیده جشنواره‌های روز جهانی گرافیک شیراز، رضوان، چهل‌چراغ است.

تایپ‌فیس کلمه

تایپ‌فیس کلمه تایپ‌فیس کلمه
تایپ‌فیس کلمه
تایپ‌فیس کلمه

تایپ‌فیس کلمه

 ناصر خادم ناصر خادم ناصر خادم

 

 


image 
imageimageimage