تایپ فیس اوسا

«اوسا فونتی‌ است ماژیکی که براساس دست‌خط طراحی شده است؛ البته طراحی فونت لاتین براساس دست‌خط اتفاق تازه‌ای نیست و با اندکی جستجو در سایت‌های فروش فونت می‌توان نمونه‌های زیادی از آن یافت؛ اما نکتۀ متمایز فونت دست‌خطی (یا اسکریپت) با نسخه‌های سریف و سانس‌سریف (یا حتی دکوراتیو) در این است که دست‌خط هر فرد شخصیتی متمایز و منحصر به فرد دارد و در کل جلوۀ متفاوتی به اثر گرافیکی یا متن کوتاه می‌بخشد.

بیشترین دغدغه‌ای که در پروسۀ کار داشتم رها بودن اوسا در عین خوانا بودن آن بود، چون نسخه‌های مشابه که از طرف طراحان لاتین زبان طراحی شده بود دارای رهایی و گیرایی بیشتری بودند (که این بخاطر زبان مادری‌شان یک امر طبیعی‌ست) بنابراین تلاشم بر این بود تا در کنار روان بودن و لحن انسانی، اوسا در سایزهای نسبتا کوچک هم خوانا باشد. (که البته منظور در نوع خود است نه قابل رقابت با فونت‌های متن) به علاوه برای این فونت لیگیچرهای مختلفی طراحی شده تا حتی الامکان به کاربر و مخاطب حس غیرماشینی بودن را بدهد.

با وجود رقابت زیاد در این زمینه، مشتاق بودم تا اوسا را که پیش از این در پروژه‌های مختلف به صورت دستنویس استفاده کرده بودم، تبدیل به فونت کنم. پروسه تقریبا از ابتدای سال 97 شروع شد و انتهای سال، اوسا به شکل فایل فونتی در آمد و اکنون در سایت‌های کریتیو فابریکا، انواتو و … برای فروش قرار گرفته است. این فونت در آینده نسخۀ عربی (فارسی) هم خواهد داشت که در حال حاضر مشغول کار بر روی آن هستم.»

پروژه دیگری از آرمان خرمک در روزرنگ را اینجا ببینید.


image 
imageimageimage