تایپ فیس «مهر»

پروژه بازسازی خط کوفی کتیبه مسجد جامع قزوین در قالب فونت « مهر » از تابستان سال گذشته آغاز و تاکنون پیشرفت 85 تا 90 درصدی داشته است و به مراحل تکمیلی خود نزدیک می شود. خط کوفی کتیبه مسجد جامع قزوین از انواع «مورّق» است که عرض آن 68 سانتی متر و حاشیه خطی بالا وپایین آن به قطر 2 سانتی متر است که با طرزی بدیع و ظریف گچبری شده است ونمونه ای از شاهکارهای هنری است و مانند آن در سراسر ایران معدود است.

این کتیبه از ضلع غربی پایین تر از کتیبه نخستین آغاز شده و از طول دیوار غربی تا مقداری از دیوار جنوبی امتداد می یابد. در ضلع شمالی به واسطه معبر ایوان به گنبد ، چند متری بریدگی هست و مجدداً از خاور شروع می شود و تا انتهای دیوار شرقی ادامه می یابد. در طرفین این بریدگی ،خطوط، ریزتر شده، وهردوطرف دو ردیفه (دوسطر) به عرض 34 سانتی متر که جمع عرض کتیبه در دو سطر 68 سانتی متری می باشد. این قسمت دارای سه حاشیه خطی جمعاً به عرض 6 سانتی متر می باشد.در این کتیبه چند قسمت مختصر ریخته شده و بقیه سالم است و هیچگونه کلمات ناخوانا ندارد. مسجد جامع قزوین از بناهای زیبا و مشهور دوران سلجوقیان است .

« این مجموعه در راستای خلق و معرفی پکیج 12 گانه فونت هایی است که پیش از این طراحی شان آغاز و براساس ماه های سال نامگذاری شده اند. فونت های بهمن، فروردین و اردیبهشت از همین مجموعه هستند. وکتورایز و ساخت این فونت از تابستان سال گذشته کلید خورد و در مهرماه 96 با نام «مهر» به مراحل نهایی خود رسید. این سبک فونت سازی می شود گفت خیلی محدود صورت می گیرد و بیشتر فونت ها بر پایه نسخ و فونت کتابی هستند. ویژگی دیگر تایپ فیس مهر فرم شدیدا گرافیکی خاص آن است. نحوه اتصالات و تنوع حروف بالایی دارد که در شکل تکی حروف مشخص است و دست طراح را برای کار آزاد می گذارد. شاید بشود گفت هر حرف این مجموعه به مثابه یک لوگو است.»

مدیر هنری پروژه : علی و احسان جعفرپیشه (صریر)
وکتورایز حروف : راضیه قیدرلو
با تشکر از : استاد حمیدرضا کشاورزی میاندشتی