طراح باید سلیقه نویسنده را در نظر بگیرد

در پروژه امروز روزرنگ به سراغ مجموعه تصویرگری های جلد کتاب هومان خیراندیش رفته‌ایم.

بخش مهمی از یک کتاب، جلد آن است. جلد ها زبان گویای کتاب ها هستند و می توانند بیننده را به خرید و خواندن کتاب ترغیب کنند. حال پیشینه ی طراحی جلد به کجا باز می گردد؟

تا اوایل قرن 19 میلادی، کتاب ها دستی صحافی می شدند، کتاب های محدودی مثل دست نوشته های لاکچری متعلق به قرون وسطی، با موادی مثل طلا، جواهر و نقره تزیین می شدند.

در درهه 1820، با ورود ماشین های صحافی، روند چاپ و صحافی کتاب تغییر کرد. جلدهای جدید نسبت به جلدهای قبلی ارزان تر بودند.
در ابتدا، با لیتوگرافی چندرنگ روی جلدهای طرح های مختلفی چاپ می شد و بعد ها تصویرسازی جایگزین این طرح ها شد.
در اوایل قرن بیستم، شکل گیری جنبش های هنری موجب رنسانس هنر مدرن در طراحی جلد کتاب شد.

در تصویرسازی جلد کتاب، باید به همه جزییات توجه شود، جلد کتاب باید همچنان که بیانگر محتوای کتاب است، به قدری جذاب باشد تا مخاطب را به سوی خود جذب کند.

جلد کتاب باید مخاطب را مجاب کند که مطالب این کتاب، ازرش وقت گذاشتن و مطالعه کردن را دارند، پس نتیجه می گیریم طراحی جلد اهمیت ویژه ای دارد.

در پروژه امروز که اختصاص دارد به تصویرگری جلد کتاب، هومان خیر اندیش روند طراحی کارهایش را برایمان اینگونه توصیف کرد:

در تصویرگری جلد کتاب بعد از خواندن داستان و مشورت با نویسنده، مترجم و مدیر هنری؛ اتود اولیه با توجه به این که کاراکتر و محیط در چه دوره، مکان و با چه خصوصیات شخصیتی است، زده می شود.

هدفم در طراحی جلد ها، خلق تصویر جذاب و متناسب با قصه وطراحی کاراکتر و محیطی است که نویسنده از قبل آن ها را در ذهن خود پرورش داده و ساخته است و حال می خواهد به آن ها عینیت بخشد.

تصویرگری جلد کتاب باید به گونه ای باشد که تصویر،نمای کلی قصه را نمایش دهد و سر نخ های جزيی از داستان را به مخاطب بدهد و او را به سمت خواندن کتاب سوق دهد.

تصویر گری جلد هر چه قدر با ظرافت و دقت کار شود بیشتر خواننده را جذب میکند.

بعد از رسیدن به اتود مناسب با معیار های نویسنده و قصه کار وارد مرحله اجرا با استایل شخصی هنرمند می شود و بعد از اتمام کار وارد مرحله چاپ میشود.

کارهای من بیشتر در قطع خشتی و رقعی و با تکنیک دیجیتال در فتوشاپ طراحی شده اند.

چیزی که بیشتر در این جلد ها الهام بخش من بوده، داستان کتاب است.

این که کاراکترها و محیط در چه دوره زمانی، مکانی و با چه خصوصیت های شخصیتی باید به تصویر کشیده شود و مطمئنا هر قدر به درک و شناخت بهتری از موضو کتاب برسیم. تصویر سالم تر وگویا تری را میتوان خلق کرد.

هومان از بزرگترین چالشی که در تصویرگری جلد کتاب داشته اینگونه می گوید:

بزرگترین چالشی که در تصویرگری جلد من را درگیر کرد، خلق تصویر مناسب با داستان کتاب بود که این تصویر به چه صورتی باشد که در نگاه اول به طور کلی بتواند داستان را تا حدی تعریف کند و مخاطب را به خواندن کتاب جذب کند.

تصویر نباید جزییات داستان را افشا کند و باید به گونه ای باشد که مخاطب سر نخ های داستان را درک کند و به دنبال آن مشتاق به خواندن کتاب شود.

از چالش های دیگر تصویر گری جلد کتاب خلق کاراکتر و فضای داستان با توجه به ذهنیتی که نویسنده از قبل در ذهن خود پرورش داده، است.

طراح باید هم سلیقه نویسنده را در نظر بگیرد. هم درکی که خود از داستان پیدا کرده و میخواهد به آن بپردازد و گاها برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب که به ذهنیت نویسنده هم نزدیک باشد چندین اتود کار می شود.

 

 

تصویرگری جلد کتاب هومان خیر اندیش

تصویرگری جلد کتاب هومان خیر اندیش 2 تصویرگری جلد کتاب هومان خیر اندیش 3 تصویرگری جلد کتاب هومان خیر اندیش 4 تصویرگری جلد کتاب هومان خیر اندیش 5 هومان خیر اندیش هومان خیر اندیش هومان خیر اندیش هومان خیر اندیش

 

این جلدها به سفارش انتشارات مدرسه و در سال های 1398-1399 طراحی شده اند.

 

مطالب مرتبط:

طراحی جلد با طعم تصویرسازی / امین طالبی