خانواده‌ی قلم دبستان

«دبستان قلمی برای دانش‌آموزان ۷ تا ۱۲ ساله است که در ابتدای راه بوده و لوح ذهنشان خالی از هرگونه پیش‌زمینه‌ی نوشتاری است. ضمن این‌که آموزگاران نیز بخش مهمی از روند آموزش به حساب می‌آیند؛ این قلم باید به‌گونه‌ای باشد که هم آموزگاران بتوانند به راحتی آموزش بدهند و هم دانش‌آموزان بتوانند به راحتی از پس خواندن نوشته‌ها و یادگیری آن‌ها برآیند.

این قلم در کنار بهبود سرعت و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان، الگوی مناسبی برای تقلید بوده و در نهایت با کمک آموزگار، باعث تربیت افرادی خوش‌خط می‌شود. خانواده‌ی قلمی که نه تنها در حروف؛ بلکه در اعداد، علائم و حرکت‌گذاری‌ها کاملاً کاربردی بوده و مناسب استفاده در همه‌ی درس‌های ابتدایی از جمله: فارسی، ریاضی و قرآن باشد.
خوانایی، تقلیدپذیری، سادگی، کارایی، مهربانی و صمیمیت شاخصه‌های اصلی این قلم‌اند.

در آغاز کار، درباره‌ی فضاهای آموزشی و تحقیقات صورت‌گرفته در داخل و خارج از کشور تحقیق کردیم. قلم‌های پرکاربرد سوادآموزی فارسی و انگلیسی هم با دقت بررسی نموده و همین‌طور با افراد باتجربه که قبلاً در این زمینه کار کرده بودند یا در محیط آموزشی با دانش‌آموزان سروکار داشتندجلساتی برگزار کردیم.

قلم دبستان دارای دو پایه‌ی «سوادآموز» و «پیشرفته» است. اسکلت حروف پایه‌ها مرتبط بوده و از نظر فرم رو به تکامل می‌روند. پایه‌ی «سوادآموز» درپایه‌ی اول و دوم دبستان و پایه‌ی «پیشرفته» درپایه‌ی دوم تا ششم کاربردی است؛ هر پایه هم دارای سه وزن «رگولار»، «سمی‌بولد» و «بولد» است.ء

قلم دبستان با هم‌کاری رضا بختیاری فرد و امید امامیان و به سفارش نرم‌افزاری مریم طراحی شد. این پروژه در سال ۹۵ آغاز شده و در سال ۹۷ به اتمام رسید.