خلاقیت، ثروتى كه قيمت ندارد! / كمپين جديد بانك ملت

در دنياى تبليغات، ايده‌هاى مينى‌مال و بى زرق‌و‌برق اما درعين حال قدرتمند؛ روحيه‌ى متفاوت و سواد بصرى بالايى را چه از طرف طراحان و خالقان اثر و چه از طرف سفارش‌دهنده مى‌طلبد. دو فاکتور موثر در اين‌گونه سفارشات، نگرش صحيح صاحبان برند به مقوله‌ى تبليغات اثرگذار و همچنین ذهنيت هوشمندانه‌ى طراحان در خلق ايده‌هاى خاص مى‌باشد. در واقع مهم‌ترين نکته، درك متقابل و هم‌سويى هر دو طرف برای رسیدن به هدف مورد نظر است؛ چرا كه بدون يكى، قطعا ديگرى كارى از پيش نخواهد برد.
كمپين برندینگ بانك ملت كه از اوايل زمستان امسال اجرا شد، نمايانگر چنين ذهنيتى است. وجه بارز اين كمپين، اثبات يك اصل مهم است: ايده‌هاى بزرگ، لزوما به معناى ايده‌هاى پيچيده با اجرايى دشوار نيست.

همان‌طور كه در تصاوير اين كمپين مى‌بينيم، اسكناس‌هايى كه بر رویشان قيمتی درج نشده، به همراه شعار آگهی، هم زمان دو معنا را به بيننده منتقل مى‌كنند. از سویی در مفهوم، بیانگر اين هستند كه دانش، سربلندی، ایمان، وطن و هنر، سرمایه‌هایی هستند که قيمت ندارند و از سوی دیگر در تصوير، شاهد اسكناس‌هايى هستيم كه به رغم معمول، واقعا قيمتى بر روى آن‌ها وجود ندارد!
طراحی استراتژى مناسب، انتخاب پیام موثر و خلق ایده‌ای خلاق برای ارسال یک پيام فرهنگى از سوی يك نهاد مالی، كمپين متفاوتی را رقم زده كه اين روزها در سطح شهر و روزنامه‌ها شاهد آن هستيم.

تهمتن امينيان، مدیر خلاقیت و طراح این کمپین، در گفت‌و‌گويى اختصاصى با روزرنگ درباره‌ى مراحل شكل‌گيرى و خلق اين كمپين مى‌گويد:
“بانك ملت، طراحى اين كمپين تبليغاتى را با هدف تقويت و ارتقاى برند خود سفارش داد. اولين نكته‌اى كه به آن توجه كردم نگرش عمومى مردم نسبت به بانك‌ها بود. اين نگرش تا حدود زيادى اين بود كه بانك‌ها صرفا به فكر سود و درآمدزايى خودشان هستند. پس استراتژى را بر مبنای ایجاد تغییر در همين تصور عمومى قرار دادم. چیزی که لازم داشتم، يك پيام کاملا متفاوت و به دور از كليشه‌هاى رايج بود تا زاويه‌ی ديد مردم نسبت به اين ذهنيت تغییر کند. بر پایه‌ی همین استراتژی، به این پيام رسیدم: بانك ملت، بانكی است که به ارزش‌هايى فراتر از ماديات اهمیت می‌دهد.

از اينجا وارد مبحث ايده مى‌شويم. تصميم گرفتم از زبان بانك و با استفاده از خود پول، كه بارزترین المان بانک است، به مخاطب بگویم كه بانک ملت در عین بانک بودنش، به ارزش‌هايى مهم‌تر از پول توجه می‌کند.

همه‌ى ما روزانه با پول و اسكناس سروكار داريم؛ آن را در جيب مان مى‌گذاريم و خرج مى‌كنيم. اما شخصا تا به حال به نقطه مشترک تصاویر روى آن فكر نكرده بودم. به این نتیجه رسیدم که اين تصاویر، سمبل ارزش‌هايى هستند كه واقعا نمی‌توان برای آن‌ها قيمتی قائل شد اما در عين حال، چون روی اسکناس قرار دارند، قیمت دارند و طبیعتا ثروت به حساب مى‌آيند. در قدم بعدی، از بین اسکناس‌های رایج، پنج اسكناس را انتخاب كردم كه تصاویرشان در ارايه‌ى مفاهيم مورد نظرم بهتر عمل مى‌كردند و نهایتا با حذف عدد و رقم روی اسکناس‌ها، ایده را تکمیل کردم.”

1-Mellat-Branding-Danesh 3-Mellat-Branding-Iman  2-Mellat-Branding-Sarbolandi  4-Mellat-Branding-Honar  5-Mellat-Branding-Vatan Billboard 1  Billboard 2

 Newspaper

  1. واقعا من در شگفتم اقاى امينيان چطور ميتونه برند رو راضى كنه تا اين ايده ها رو قبول كنن؟!يادمون نره كه اينجا ايرانه و سليقه و فهم سفارشدهنده ها در نهايت طراحيهاى فجيع بيلبورداى كنار اتوبانه!!واقعا اين روحيه قابل ستايشِ.شخصا دلم ميخواد به ايشون دسترسى داشتم و راهو چاه مذاكره و جنگيدن و به كرسى نشوندن حرفم به عنوان طراح ازشون ياد ميگرفتم.ما طراحاى گرافيك خيلى تنبليم و تاسفارش دهنده ميگه اينو نميخوام ميگيم باشه…بعد نهايتا يه طرح ضعيف و سطحى براشون كار ميكنيم اگه كسى ازمون ايراد بگيره كه اين چه كاره ضعيفيه ميگيم:به من چه؟سفارشدهندش اينو ميخواست هرچى هم من گفتم قبول نكرد……..

    1. من در مورد خارج از ایران اطلاعی ندارم اما آنچه که من به تجربه دیدم اینه که طراحان گرافیک تو ایران طی سالها کارکردن و آزمون و خطا، مشتریان خودشون رو پیدا میکنن و خیالشون تقریبا راحت میشه. منظورم اینه که مثلا همین آقای امینیان با بانک ملت به این نقطه رسیدن و هر دو به هم اعتماد دارن. اولین کار اینجوری ای که من برای بانک ملت دیدم فکر کنم برای شش هفت سال پیش بود. و از اون موقع به این ور کمپین های اینجوری زیاد کار شده برای بانک ملت توسط ایشون.
      مثالهای زیاد دیگه ای هم میشه در مورد طراحان دیگه و مشتریانشون زد. در واقع وقتی به این مرحله میرسن دیگه خبری از کلنجار رفتن و بحثهای مبتدیانه در مورد لزوم کار مدرن و اینا در میون نیست.
      برای مثال احتمال زیاد همین کمپین رو بانکهای دیگه که تبلیغات سرسری دارن، نمی پذیرفتن. ولی بانک ملت و امینیان مدتهاست در مورد این سبک کار به تفاهم رسیدن.
      واقعا کمپین قدرتمندی بود. آفرین

      1. حق با آقاى على است.گستردگى و تفاهم اين مسيربه سالها پيش برميگردد.درواقع اقاى امينيان آهسته و پيوسته توانسته نگرش و سليقه يك بانك بزرگ رو تغيير بده و تاجاييكه من ميدونم اينكار رو يك تنه انجام داده!
        چنين توقعى از ساير برندها و شركتهاى بزرگ اون هم به يكباره و بدون برنامه ريزى و ممارست تقريبن نشدنى است.

  2. بسيار عالى و جذاب
    مرسى از روزرنگ و تهمتن امينيان هم كه ثابت كرده در حال برداشتن قدمهاى نوينى در اين مسيره//

  3. واقعا در عجبم که چرا کامنت من منتشر نشده!!!!
    بسیار حرفه ای عمل کردید! دوره این رفتار های تمامیت خواهانه و سرکوب کننده خیلی وقته تمام شده. واقعا بی خبرید!!!!

  4. سریر عزیز من چند ماهه که در روزرنگ کامنت میگزارم و مطمعنم نه کامنتی رو توقیف میکنه و نه سانسور،،،البته هرچیزی یک سقفی داره،،،پس بنابراین شک نکن که کامنتت مشکلی داشته، اینجا حتی کامنت هایی که انتقادات تند از بزرگان گرافیک میشه یا حتی کامنت های تبلیعاتی هم منتشر میشه. اگر منتشر نشده حتما این قانون ها رو رعایت نکردی
    – در نظر دادن به شخصيت ديگران احترام بگذاريد.
    – به همان صورت نظر بدهيد كه دوست داريد درمورد شما نظر داده شود.

  5. فوق العاده بود… در کار گرافیک اول ایده پردازی و بعد اجرا کار رو علی پیش میبره که استاد تهمتن امینیان عالی کار کردن… باور کنید ذهنم جهت طراحی پوستر یکی از جشنواره های ببین المللی باز شد… تشکر فراوان از سایت روز رنگ….

  6. کار بسیار خوبی بود. دست مریزاد آقای امینیان. بسیار خلاقانه بود.
    مشابه این کانسپت رو هم چند وقت پیش یعنی عید فطر گذشته در تیزر بانک اقتصاد نوین که اگه اشتباه نکنم استودیو چپ چین کار کرده، دیدم. در اون تیزر هم تلاش شده بود به چیزی فراتر از مال اندوزی و سود و زیان بانک اشاره کنه. یعنی کانسپتش مشابه همین کانسپت بود اما در مدیای ویدئو. آخرین جمله تیزر هم با این تموم می شد: قناعت، ثروتیه که هیچ وقت تموم نمیشه. دیدنش رو توصیه می کنم.
    http://www.aparat.com/v/CjXZ7
    خوشحالم که این دیدگاه ها داره رواج پیدا می کنه و امیدوارم باعث فرهنگ سازی بشه. ممنونم از روزرنگ برای سایت و پست های خوب و به روزش.

  7. ممنون از اینکه نظرات غیر همسو باهاتون را منتشر نمی کنید….
    یکسری هنرمندنما دور هم جمع شدید تو این سایت که چی آخه …

  8. ایده و اجرا خوبه.اما آیا نباید شعار تبلیغاتی با عملکرد ، یکسان و همسو باشد؟ در غیر اینصورت شعاری بیش نیست.کدام حرکت بانک ملت ( یا سایر بانک ها ) در امور بانکداری در مسیر این نوع تبلیغات ( شعارها) دیده شده است ؟ هرچقدر هم سعی کنیم با این نوع تبلیغات ذهن بیننده(مشتری) را به سمت مثبت و مورد نظر سوق دهیم ،اما متاسفانه عملکرد خوب فقط در تبلیغات و بیلبوردها و بصورت بازی با کلمات دیده میشود و در عمل چیز دیگری مشاهده میکنیم.

    1. آخه این نظری که دادی چه ربطی به طراح داره قرار نیست کسی پروژه ای رو می گیره و طراحی می کنه بیاد و بررسی بکنه ببینه که آیا اون کار صحت داره یانه مثل اینکه یک پزشک به یک قاتل و یا زندانی کمکی نکنه و بگه تو چون مجرمی من معالجه ات نمی کنم در حالی که هر کسی توی شغلش یه مسوولیتی داره و پزشک مسوولیتش حفظ جان انسانهاست نه رسیدگی به جرم آنها و یک طراح هم وظیفه‌اش انجام دادن کار خود بصورت درست و حرفه ای است و نه بررسی صحت و سقم اون کار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *